Audi
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
De Honda Civic wordt steeds groter, maar zijn motoren maken de omgekeerde beweging. Het nieuwe model is namelijk verkrijgbaar met een kleine 1.0 i-VTEC-driecilinder. Slaagt hij met de turbo in zijn opzet?
Voor we naar de motor kijken, beginnen we bij de looks. De Civic werd begin dit jaar volledig vernieuwd en krijgt een wat atypische stijl, met een agressieve voorkant en opmerkelijke achterkant. Oordelen doen we niet, maar we stellen wel vast dat de Civic met 4,5 meter groter is dan ooit.
Het eerste wat opvalt, zijn de veelvuldige afstellingsmogelijkheden van de zetel. Zelfs de grootste chauffeurs voelen zich op hun gemak, wat niet in veel Japanners is weggelegd. Naar goede Honda-traditie kan je de zetel dicht bij de bodem zetten. Pluspunten dus!
Minder enthousiast zijn we dan weer over de afwerking en de presentatie. De vorige modellen hadden extravagante dashboards, maar nu is de presentatie wat ernstiger. De ergonomie gaat er daarom niet op vooruit: je moet nog steeds wat wennen aan alle menu’s. De afwerking is typisch Japans: het gaat eeuwig mee maar ligt niet echt goed in het veeleisende oog.
De gegroeide Civic betekent goed nieuws voor grotere gezinsleden: de interieurruimte is navenant, zowel vooraan als achteraan. De kofferruimte is ook gul, met 486 liter. Toch verliest de praktische kant wat van zijn pluimen: de laaddrempel is aan de hoge kant en de laadvloer is niet vlak.
Rijhulp: een onderwerp waar Honda al een tijdje mee bezig is, en die bij deze nieuwe Civic van belang is. Fileassistentie is er niet, maar afhankelijk van het uitrustingsniveau is de rest er wel: rijstrookassistentie, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, een adaptieve snelheidsregelaar, noodremhulp,…
De multimedia mag zich dan weer minder op de borst kloppen: het systeem is compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, maar de weergave en de ergonomie staan niet bepaald op topniveau.
Een grote auto met een kleine motor, werkt dat wel? Zeker: bij Honda hebben ze een lange traditie van hoge specifieke vermogens. Met andere woorden: de ingenieurs kunnen het maximum halen uit motoren met de grootte van een vingerhoed. Deze kleine éénliter driecilinder krijgt dus een turbo en de variabele VTEC-distributie, goed voor een vermogen van 129 pk en een koppel van 200 Nm. Het blok is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een CVT-automaat. In dat laatste geval krijg je wel 20 Nm minder.
Onderweg doet de genereuze motor zijn kleine longinhoud vergeten. De motor pikt energiek op vanaf 1.500 tpm. Hij wordt in zijn enthousiasme getemperd door een rode zone die iets te vroeg komt naar onze smaak, bij 5.800 tpm. De manuele versnellingsbak is een ideale handlanger: snel en goed gespreid. De klank? Ronkend uiteraard, gezien het aantal cilinders, maar nooit storend.
De Civic overtuigt dus zeker op vlak van rijplezier. Naast een levendige motor geraakten we overtuigd door zijn weggedrag, waarmee je bochten tegen ongehoorde snelheden kunt nemen. De Honda laat nauwelijks koetswerkbewegingen toe en het precieze stuur geeft de commando’s aan een al even precieze vooras. En wat een balans voor een voorwielaangedreven gezinswagen!
Onze testversie had geen adaptieve dempers. Het compromis van Honda is echter wat te stevig voor onze wegen, ook al laat het geen koetswerkrol toe. Gelukkig maken de uitstekende zetels veel goed. De geluiddemping is verzorgd, maar er zijn concurrenten die beter doen.
Naar aloude Japanse traditie kan je je auto niet personaliseren: de opties zijn bijzonder beperkt, en voor extra uitrusting moet je een uitrustingsniveau hoger. Zo zijn er verschillende: S, Comfort, Elegance, Executive en Premium, met prijzen tussen € 21.489 en € 28.990. De CVT-bak heeft een meerprijs van € 1.300. Goed nieuws aan de pomp: de driecilinder blijkt zuinig, met een gemiddelde van 7,2 l/100 km op ons gemengd testparcours.
De Civic is geen auto die je verleidt met zijn eerste blik. Om hem naar waarde te schatten moet je er vaker mee rijden. Het nieuwe model is ruimer, maar daarom niet praktischer. Hij is rijkelijker uitgerust dan ooit, maar oogt niet hightech. Wel rijdt hij enthousiaster dan ooit, met een sprankelende motor en een uitstekend weggedrag. De Civic overtuigt meer dan ooit door zijn rijplezier.
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?