Testen

Test Honda CTX 700: de heropstanding van de chopper?

Nog niet zo heel lang geleden kon je met een kleine en lichte chopper de ‘blitz’ maken. De Yamaha Virago’s en Honda Shadow-modellen verkochten als zoete broodjes. Maar anno 2014 weten we ondertussen wel beter. Dat neemt niet weg dat die custommotoren voor een ferme instroom van motorrijders zorgden. We zouden de motorrijders die via zo’n lichte chopper levenslang besmet geraakten door het motorvirus niet te eten willen geven. Het is nu misschien wel bon ton om meewarig te kijken naar zo’n lichte custom, maar ze hebben wel een belangrijke rol gespeeld. Een rol die misschien ook is weggelegd voor de Honda CTX 700. Hij is allesbehalve een typische custom, maar hij lijkt op meer dan een punt een reïncarnatie van de handige lichte motorfietsen die zoveel mensen op twee wielen hebben gekregen. De chopper 2.0?

  • Wouters Bruno
  • 11 september 2014
  • Honda
Voor- en nadelen

      De CTX 700 herneemt de motor die we al uit het dynamische Honda-trio NC700S, NC700X en Integra kennen. De rechtopstaande tweecilinder van 670 cc genereert 35 kW. Dat is 48 pk en daarmee blijft hij netjes binnen de limiet opdat je er met een rijbewijs A2 mee de baan op kan. Het blok is opgehangen in een aangepast frame zodat de Honda z’n cruiser-look en uitstraling krijgt.

      De CTX 700 is een broertje van de CTX 1300 en dat is ‘m goed aan te zien. Honda introduceerde op de CTX 1300 reeds die ietwat aparte vormgeving waarbij er vanaf de benzinetank een uit de kluiten gewassen kopkuip vertrekt die zowel het dashboard en koplamp, als een deel van de voorvork en windscherm integreert. Je kan hier soms ook beter van een ‘bagger’ spreken in plaats van een ‘custom’ omdat de CTX 700 standaard geleverd wordt met een set zijkoffers.

      Meer dan een ‘cruiser’
      Het aangepaste chassis zorgt ervoor dat je zadel maar 720 mm boven de grond staat en dat is een hoogte waar echt iedereen zich comfortabel bij zal voelen. Ook de jonge, ietwat frêle dames onder ons. Al moet er wel van ons hart dat door de 244 kg van de CTX hij niét in de klasse van lichtgewicht motoren valt, maar door het uitgekiende, lage zwaartepunt blijft hij makkelijk hanteerbaar.

      De CTX 700 scoort meteen wanneer we ‘m ter hand nemen. Hij is licht en zit meteen goed. Hij lijkt een custom, maar wanneer je in het zadel zit, krijg je toch eerder de zit van een roadster opgelegd.

      Ontspannen én vermoeiend
      De zitpositie legt je een zekere nonchalance op, je krijgt zowaar een zweem van coolness over je heen gegoten. Hij is licht hanteerbaar en de automatische versnellingsbak maakt van het rijden een ontspannen klus. Onder alle omstandigheden boezemt de CTX vertrouwen in, enkel de te custom gerichte zitpositie gaat tijdens langere ritten te hard doorwegen op je rug.

      In druk stadsverkeer voelt de CTX zich helemaal in z’n sas. Met de automatische versnellingsbak ben je alle (motor)scooters te snel af. De CTX kreeg niet de krachtigere 750, maar wel de 670 cc tweecilinder die z’n paardenstal van 48 stuks prima weet te benutten en in te zetten.

      Praktisch
      Een praktisch werkpaard: dat is de CTX700 ook, want door de montage van de twee zijkoffers heb je steeds die praktisch ruimte ter beschikking die je nodig hebt bij woon-werk-verkeer en snelle boodschappen. Er is zelfs een extra compartiment voorzien wanneer je het deksel van de benzinetank opent. Die tank zit overigens weer netjes ter hoogte van je knieën. Als bestuurder zit je bovendien ook beter beschermd. De kopkuip en het windscherm zijn een prima barrière voor de wind- en regen. Dat hebben we bij z’n concullega - de Yamaha MT-07 - wel anders mogen ervaringen.

      Op de weg rekent de CTX probleemloos af met de vele nadelen waarmee custom-modellen van weleer mee kampten, dankzij een degelijke geometrie, normale velg- en bandenmaten en voldoende bodemspeling om bochtjes te kunnen pikken.

      De kopkuip biedt een zekere bescherming tegen de wind al heeft die ook z’n beperkingen. Je rijdt ten slotte niet met een Gold Wing rond.

      De meerwaarde van de automatische versnellingsbak staat buiten kijf. Het rijdt prettig en ontspannen. Neemt niet weg dat we ook hier graag een gecombineerd remsysteem hadden gezien. Het is jammer om te zien dat Honda - die hier toch in pionierde - deze remwerking op meerdere modellen niet langer aanbiedt.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Honda.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km