Testen

Honda Jazz 1.5 I-VTEC: het concert gaat voort

In tegenstelling tot andere kleine monovolumes, die geleidelijk uit de catalogi verdwijnen, lijkt de Jazz het podium nog niet te willen verlaten. Honda geeft hem zelfs een facelift en een krachtigere motor.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 februari 2018
  • Honda
3,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Efficiëntie weggedrag
  • Goed uitgeruste basisversies
  • Pittige 1.5
  • Riante koffer / goed doordacht en moduleerbaar
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Hoge basisprijs
  • Optiebeleid
  • Weinig sprankelende lijn

Gezinnen die een moduleerbare compacte auto zoeken, kunnen nog steeds hun geluk beproeven bij de Jazz. In tegenstelling tot de Opel Meriva, de Renault Modus, Citroën C3 Picasso, Fiat Idea, Lancia Musa, Toyota Yaris Verso enzovoort houdt de kleine Honda nog steeds stand tegen het offensief van de compacte SUV’s.

Sinds de lancering van zijn eerste generatie in 2001 werd de Jazz het symbool van intelligente “autopackaging” en wist hij wereldwijd al meer dan 7 miljoen klanten te overtuigen. Dat succesverhaal wil uiteraard nog een hoofdstuk extra. Daarom zorgt Honda voor een bescheiden facelift.

Meer Dynamic

Esthetisch blijven de wijzigingen beperkt. De retouches gebeurden vooral aan de voorkant. De lijnen werden hoekiger als verwijzing naar de recentste Honda-producten en geven de sympathieke jazz een efficiënte update. Achteraan zien we nieuwe zwarte details.

Daarnaast biedt Honda ook een nieuwe uitvoering aan als topversie, “Dynamic”. Die krijgt een fijnere strook onder de luchtinlaat beneden en een driedelige diffusor onder de achterbumper. Enkele rode accenten vormen de kers op de taart.

Middelmatige afwerking

Het interieur wijzigt dan weer nauwelijks. Het dashboard blijft eenvoudig, klassiek en relatief ergonomisch. Maar de gebruikte materialen zijn weinig flatterend (harde plastics) en de afwerking middelmatig. De geluiddemping kon ook wat beter: vooral op grote wegen worden de windgeluiden wat te aanwezig. Met de nieuwe Dynamic-uitvoering krijgt het interieur een motief met fijne lijnen, een stuur en versnellingspook in leder en oranje stiksels.

Never change a winning team

Gelukkig verandert Honda niets aan de moduleerbaarheid van de Jazz. De gefacelifte versie behoudt dus alle praktische aspecten die de derde generatie Jazz meekreeg. Zo kreeg de brandstoftank een plaats onder de voorzetels, en varieert de kofferruimte daardoor van 354 liter tot 1.314 liter in tweezitsconfiguratie (de achterzetels klappen neer in een handomdraai).

Maar dat is niet alles: je kunt ook het zitgedeelte van de achterbank opklappen (zoals bioscoopzetels) en hoge voorwerpen als planten of een fiets makkelijk opbergen in het interieur. En om het verschil met andere compacte concurrenten in de verf te zetten, is de voorzetel van de Jazz nog opvouwbaar om lange voorwerpen (tot 2,48 meter) te vervoeren. Volgens Honda krijg je zo ook een “relaxzone”: neem achteraan plaats na een lange rit en strek je benen voor een dutje (al doet die gelegenheid zich in de praktijk niet vaak voor).

1.5 i-VTEC

Technisch maakte Honda van deze facelift gebruik om het motorgamma van zijn Jazz op te frissen. Heel wat klanten vroegen volgens de Japanners namelijk om een krachtigere motor. Naast de atmosferische 1.3 benzinemotor van 102 pk die tot nu toe de enige optie vormde, zorgt Honda nu ook voor een 1.5 i-VTEC van 130 pk. Die is weliswaar ook atmosferisch, maar is door zijn ruimere cilinderinhoud soepeler in lage toeren dan de 1.3. Daardoor rij je bijvoorbeeld vlotter in de stad.

Pittig

Vooral op grote wegen valt het ouderwetse pittige karakter van deze motor in de smaak. Hij klimt enthousiast in de toeren en klinkt bijna sportief. Bovendien reageert hij alert op de minste input van het gaspedaal. Net zoals vroeger dus…

De versnellingsbak laat zich precies bedienen, waardoor je de Jazz graag op zijn staart trapt. Op die manier haalt hij 100 km/u vanuit stilstand in 8,7 seconden. Niet slecht, maar de vraag is of het dat is waar de gemiddelde Jazz-klant naar op zoek is. Misschien moet Honda nog eens een kleine CRX-achtige coupé met deze aandrijflijn overwegen?

Uitstekend compromis

Op de baan brengt deze Jazz een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek voor de dag. Dat rijplezier viel ons al op bij de introductie van de nieuwe generatie in 2015. Met een lagere rolas vooraan, een herwerkte ophanging en een preciezer stuur werd de derde generatie Jazz een plezierige auto op bochtige wegen: levendig en comfortabel.

CVT

Net als de 1.3 is ook deze nieuwe 1.5 verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak of een continu variabele transmissie (CVT). In beide gevallen is het 130 pk-blok alleen verkrijgbaar in de nieuwe en duurste Dynamic-afwerking. Dan kost de Jazz 1.5 minstens € 19.690 (€ 20.990 met CVT). De Jazz 1.3 is er dan weer vanaf € 15.990 (€ 17.290 met CVT) in de uitrustingsversie Trend.

Besluit

De Jazz is de meest praktische en moduleerbare auto van minder dan 4 meter lang. Zijn pittige, atmosferische 1.5 maakt er tegelijk een compacte auto van met heel wat rijplezier. Zijn sportieve ambities geef je hem alvast niet mee als je alleen naar de buitenkant kijkt. Maar schijn bedriegt…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km