Testen

Test: Hyundai i10, klein maar fijn?

De allerkleinste onder de Hyundai's wordt opnieuw mooier met een reeks oppervlakkige, maar ook diepgaandere evoluties. Daarnaast biedt hij nog steeds één van de meest verzorgde uitrustingsniveaus van zijn segment.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 17 januari 2020
  • Hyundai
3,3
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Beperkt reëel verbruik
  • Comfort en geluiddemping
  • Beperkt prestatievermogen
  • Hoge prijzen voor deze categorie
  • Onbestaande vijfde zitplaats

Test: Hyundai i10, klein maar fijn?

Hoewel Hyundai alles op alles zet om een groot deel van zijn gamma te elektrificeren... behoudt de kleine stadsrakker i10 zijn benzinemotoren. De i10 mag dan wel een stadswagen zijn, hij moet bovenal het meest toegankelijke model van het merk blijven. En dat is een eigenschap die nog niet te rijmen valt met de nieuwe elektrische aandrijvingen...

Test: Hyundai i10, klein maar fijn?

Nieuwe basis

De nieuwe uitvoering van het kleinste model bij Hyundai gaat voor evolutie, eerder dan revolutie. Zijn look is wat aangepast, maar de algemene vorm blijft relatief identiek. Moeilijk dus om in een oogopslag de 20 mm lagere daklijn te spotten, het 20 mm bredere koetswerk of nog de wielbasis die er met 40 mm op vooruit gaat.

Test: Hyundai i10, klein maar fijn?

Restyling

Het Koreaanse merk overgiet deze verbeterde basis met een meer 'fun' sausje. De nieuwe i10 wil minder banaal en 'modieuzer' voor de dag komen dan zijn voorganger. Zo spotten we vooraan een nieuwe neus met een groter radiatorrooster, langwerpige koplampen en LED dagrijlichten. Op de flanken zijn de wielkasten meer uitgesproken gesculpteerd, terwijl het i10-logo een plaats krijgt op de C-stijl. Achteraan zien we een nieuwe bumper, hertekende lichten en een nieuwe vorm voor de kofferklep. Tenslotte wordt optioneel ook een tweekleurig koetswerk aangeboden. Kortom, de nieuwe i10 doet meer zijn best om de aandacht te trekken.

Test: Hyundai i10, klein maar fijn?

Refonte totale

Het interieur is dan weer volledig nieuw. Vooraan toont de nieuwe, horizontaal  georiënteerde boordplank trots een hooggeplaatse cluster met de radio (optioneel met navigatie) en de bedieningselementen. Het is een grote stap voorwaarts in vergelijking met de voorgaande generatie. De kwaliteit blijft daarentegen heel 'plastic'. Maar de afwerking is respectabel voor het segment. De i10 blijft immers zijn roeping van betaalbare stadswagen trouw. De passagiers achteraan zullen de 40 mm langere wielbasis weten te appreciëren (daar, we kunnen het zien!), terwijl de koffer zijn laadvolume van 252 liter behoudt. Een lovenswaardig volume voor dit segment.

Test: Hyundai i10, klein maar fijn?
Test: Hyundai i10, klein maar fijn?

Test: Hyundai i10, klein maar fijn?

Zoals gewoonlijk

Onder de motorkap herneemt deze nieuwe generatie van de i10 exact dezelfde motorisaties als zijn voorganger. Zo vinden we de kleine 1,0 liter driecilinder terug die 67 pk en 96 Nm koppel levert, alsook de 1,2 liter grote viercilinder met een vermogen van 84 pk en een koppel van 118 Nm. De zomer van 2020 brengt een nieuwe, 100 pk sterke motor die voorbehouden is voor de N-Line uitvoering, zoals we al konden zien op de Hyundai-stand tijdens het Salon van Brussel. Het is een 1,0 T-GDI die ook in vele andere modellen van Hyundai gebruikt wordt.

Test: Hyundai i10, klein maar fijn?

Sereen in alle omstandigheden

«Hij heeft alles van een grote». Het is een platitude, maar de omschrijving past perfect bij de nieuwe i10, aangezien hij zich in elke situatie aangenaam toont. Dankzij de lichte besturing en beperkte lengte van 3,67 m is hij handelbaar in de stad. Op secundaire wegen kunnen we dan weer zijn goede wegligging en gezond weggedrag appreciëren, met dank aan de nieuwe torsie-as achteraan. Op de snelweg tenslotte, maakte de kleine Koreaan indruk door zijn geluidscomfort. Kortom, het comfort van een grote... maar zonder de prestaties! Zelfs met de 84 pk sterke motor moet er flink met de versnellingspook geroerd worden om  aanvaardbare hernemingen neer te zetten...

Test: Hyundai i10, klein maar fijn?

Voor een handvol euro's

Aan € 13.499 is de i10 de meest betaalbare Hyundai… maar niet de goedkoopste in zijn segment! Hij kost € 1.250 meer dan zijn neefje bij Kia. Voor de concurrenten bij Fiat, Renault of Mitsubishi loopt het verschil op tot minimum € 2.000. Toch maakt de kleine Koreaan veel goed door de meest uitgebreide veiligheidsuitrusting van zijn segment aan te bieden, zoals noodremhulp in de stad met voetgangersherkenning, automatische rijlichten, een actieve rijstrookassistent en een waakzaamheidsassistent voor de bestuurder. Bovendien biedt de optielijst de mogelijkheid om de stadswagen uit te rusten met navigatie, een achteruitrijcamera en zelfs een verwarmbaar stuur!

Test: Hyundai i10, klein maar fijn?

Ons verdict

Met deze complete vernieuwing wordt de i10 comfortabeler, minder onopvallend en vooral beter uitgerust! Zijn basisprijs mag dan wel hoger zijn dan die van de concurrentie, hij biedt een voor zijn segment ongeëvenaarde polyvalentie en beschikt over aan aantal kwaliteiten van modellen uit het hogere segment!

Test: Hyundai i10, klein maar fijn?

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km