Testen

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

Een kleine turbomotor in een sportief aangeklede stadswagen, dat kunnen wij wel smaken.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 oktober 2020
  • Hyundai
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 5 jaar garantie
  • Efficiënt dynamisch rijgedrag
  • Toffe algemene prestaties
  • Verzorgde presentatie
  • Geen sportieve inborst
  • Vrij hoge prijs

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

Hyundai is op dit moment echt op elk front aanwezig: hybrides, elektrische wagens en zelfs waterstofauto’s, een stortvloed aan SUV’s die worden vernieuwd aan een hoog tempo, sportievelingen en zelfs premiummodellen van het merk Genesis. Ondanks die wil om heel breed te werken is Hyundai niet vergeten om zijn stadswagen i10 te vernieuwen. Terwijl steeds meer constructeurs dit moeilijke en weinig winstgevende segment opgeven, hebben de Koreanen begin dit jaar hun meest compacte model vernieuwd.

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

Turbo-effect

Tot op heden was de i10 bij ons echter alleen maar verkrijgbaar met een ‘brave’ atmosferische motor: een 1.0-driecilinder van 62 pk. De N-Line-versie met sportiever koetswerk die nu in de catalogus opduikt vijst echter een turbo op dit blok van 998 cc om het tot 100 pk te schoppen. Maar vooral qua koppel tapt hij uit een heel ander vaatje, want deze variant heeft tussen 1.500 en 4.000 o/m permanent 172 Nm ter beschikking, tegenover slechts 95 Nm bij 3.500 o/m in de atmosferische versie.

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

De turbomotor is enkel verkrijgbaar in combinatie met een manuele vijfversnellingsbak.

Aantrekkelijk

Voor wie zich de vraag zou stellen alvorens een bestelbon voor deze N-Line te tekenen: wacht niet op een nog radicalere hypothetische N-afgeleide. Naast de i30 N zijn al een i20  en zelfs een Kona N bevestigd, maar de kleine i10 houdt het bij deze N-Line. Zijn look krijgt er een paar rode toetsen bij, een specifiek radiatorrooster, een herwerkte lichtsignatuur, een achterdiffuser met suggestieve dubbele uitlaat en specifieke 16-duimvelgen. Dat kan al tellen als smaakmakers…

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje
Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

Het is niet al goud wat blinkt…

De specifieke behandeling van deze N-Line gaat verder in het interieur met in de eerste plaats een sportstuur, rode accenten, een donkere hemelbekleding en meer omvattende stoelen. Net zoals in de ‘normale’ i10 ziet het dashboard er mooi uit voor een stadsauto. Maar mirakels bestaan niet: wanneer je het aanraakt, voel je de harde en holle kunststoffen die we van dit segment gewoon zijn.

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

Ruim interieur

Uiteraard neemt deze i10 N-Line de praktische kwaliteiten over van de andere i10’s. We zijn vooral heel sterk te spreken over de ruimte die je achterin geniet ondanks het beperkte formaat van 3,67 meter. De koffer van 252 liter is ook behoorlijk ruim voor dit segment.

Twist of Sky

Hyundai gooit deze N-Line in twee niveaus in de catalogus. Die zijn gebaseerd op de middelste uitrustingsniveaus Twist en Sky. Vanaf de Twist N-Line geniet je al een vrijgevige standaarduitrusting (met vooral een 8-duims aanraakscherm in het midden van het dashboard). De Sky N-Line biedt een nog gullere uitrusting (verwarmd stuurwiel en stoelen, automatische airco, inductieve gsm-lader, automatische grootlichten enzovoort). Hij moet het echter wel stellen zonder de handenvrijsleutel van de ‘gewone’ i10 Sky.

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

Gewillig maar niet sportief

Het eerste goede nieuws tijdens het rijden is dat de turbomotor de i10 veel gewilliger maakt zodat hij zich op meer serene wijze door het verkeer kan bewegen. Hier is het niet meer nodig om een of zelfs twee versnellingen terug te schakelen om vlot te kunnen hernemen. De typische driecilinderklank dringt echter wel vrij sterk door tot het interieur.

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

De turbomotor geeft de i10 dus veel pittiger prestaties, maar hij maakt er daarom geen ‘sportieveling’ van. Hij klimt trouwens ook niet heel gretig in de toeren. Met een sprint van 0 naar 100 km/u in 10,5 seconden en een topsnelheid van 185 km/u moet de i10 N-Line zich natuurlijk niet schamen naast andere stadsauto’s, maar hij blijft toch achter op bijvoorbeeld de Volkswagen Up GTI. Met zijn 1.0 TSI van 115 pk en 200 Nm haspelt die kleine Duitser de sprint naar 100 km/u af in 8,8 seconden en haalt hij een top van 196 km/u.

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

Geslaagde schokdemping

Op bochtige en sterk beschadigde wegen (de trajecten van de Rallye du Condroz om precies te zijn) waar Hyundai ons had uitgenodigd om kennis te maken met de i10 N-Line wist de efficiëntie van de ophanging van deze kleine Koreaan toch een glimlach op ons gezicht te toveren. De i10 is goed gedempt zonder te stug te filteren en springt efficiënt van bocht naar bocht. Dit is met andere woorden een echt tof en bruisend stadswagentje dat zich bij momenten ook al eens graag laat opjagen. Hij mist enkel nog een snuifje sportiviteit om van hem een echte verleider te maken.

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

Hoe veel kost hij?

De i10 Twist N-Line is verkrijgbaar vanaf 17.999 euro. Reken op 20.049 euro voor de Sky N-Line. Ter vergelijking: de meer uitgesproken sportieve VW Up GTI kost bij ons 18.870 euro. Hyundai geeft je echter wel een garantie van 5 jaar…

Ons verdict

De N-Line maakt van de i10 geen kleine furie. Zijn turbomotor maakt hem wel soepeler bij een rustige rijstijl en gewilliger wanneer je sportiever gaat rijden. Op die manier wordt de i10 nog veelzijdiger in het gebruik en wordt hij een van de meest interessante stadwagentjes van het moment.

Test: Hyundai i10 N-Line, klein duiveltje

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km