Testen

Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit

Ook Hyundai pakt nu uit met een sportieve “middenlijn”. Die moet een brug slaan tussen de klassieke modellen en de radicale sportievelingen met N-logo. Deze N-Line wordt ingewijd door de i30 Hatchback en i30 Fastback.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 maart 2019
  • Hyundai
  • 2.535 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Dynamisch en comfortabel weggedrag
  • Geslaagde looks
  • Sportieve uitrusting
  • Bescheiden prestaties
  • Braaf weggedrag
  • Karakter motor

Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit

Het idee om een sublogo met sportieve accessoires te lanceren is niet nieuw. Bij concurrerende merken kunnen klanten met een GT Line, ST Line, R Line of dergelijke meer de look en uitrusting van sportieve modellen bekomen in combinatie met een meer betaalbare motorversie. Dat is vanaf vandaag ook het geval bij Hyundai, dat van zijn sportieve N-modellen een wat bravere N-Line afleidt.

Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit

Uiteraard de i30

Omdat de i30 de eer had om het sportmerk N van Hyundai te mogen inwijden (en met succes, want er zijn in België al 500 exemplaren verkocht van de i30 N) mag ook hij als eerste uitpakken met de N-Line, net voor de SUV Tucson. Let wel: het breakkoetswerk heeft er geen recht op, want het N-Lineprogramma is het voorrecht van de i30 Hatchback en i30 Fastback.

Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit
Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit

Eén motor

Hyundai heeft zijn i30 N-Line ontwikkeld met twee motoren: de 1.4 T-GDI met 140 pk op benzine en de 1.6 CRDi met 136 pk op diesel. Maar de Belgische invoerder heeft die laatste versie niet in zijn aanbod willen opnemen. Dat is een logische keuze aangezien slechts 20 procent van de i30’s bij ons met een dieselmotor wordt besteld. Maar in tegenstelling tot de i30 N, die enkel verkrijgbaar is met een manuele versnellingsbak, laat de i30 N-Line de keuze tussen een handgeschakelde zesbak en een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Voor die laatste moet je wel 1.750 euro extra ophoesten.

Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit

Bescheiden meerprijs

Omdat de N-Line is bedacht op basis van de hoogste uitrustingsniveaus van de i30 Hatchback en Fastback (Sky voor de eerste en Shine voor de tweede) is de meerprijs voor de N-Line relatief beperkt. Je moet er 1.250 euro extra voor neertellen op de Hatchback en 1.000 euro op de Fastback, die standaard al achttienduimvelgen heeft als Shine. Concreet brengt dit de prijs van de i30 Hatchback N-Line op 27.299 euro en die van de i30 Fastback N-Line op 29.249 euro.

Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit

Suggestieve look

Voor die prijs krijg je uiteraard een specifieke koetswerkkit. Die oogt suggestief maar niet overdreven en bestaat in grote lijnen uit voor- en achterbumpers die zijn geïnspireerd op die van de i30 N. Ze komen nog beter tot hun recht dankzij een specifiek zilverkleurig biesje dat specifiek is voor de N-Line. Het palet wordt vervolledigd met lichtmetalen 18-duimvelgen en een nieuwe sportuitlaat. Die laatste maakt de i30 N-Line trouwens niet alleen knapper, maar heeft ook een licht effect op de klank. Laatste detail: op de voorvleugels prijkt bij wijze van signatuur een onderscheidend N-Linelogo.

Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit
Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit

Sportieve sfeer

Ook wanneer je instapt krijg je de indruk in een echte sportwagen te zitten. De mooie kuipstoelen met N-logo bieden een uitstekende steun. Ook een sportstuurwiel met geperforeerd leer maakt deel uit van de standaarduitrusting van deze i30 N-Line. De sportieve sfeer in het interieur word tot slot afgemaakt met de versnellingspookknop met N-logo en de aluminium pedalen.

Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit
Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit

Technische aanpassingen

Hyundai beperkte zich niet tot louter cosmetische aanpassingen en boog zich ook over de ophanging van zijn i30. De meest voelbare evolutie zit hem in de keuze voor de Michelin Pilot Sport 4 als standaardband. Maar ook de schokdemping kreeg een specifieke ijking en vooraan zijn sterkere schijfremmen gemonteerd.

Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit

De gulden middenweg

Tot zover het theoretische gedeelte. Maar wat geeft dat in de praktijk? Wanneer we overstappen van een ‘gewone’ i30 1.4 T-GDI 140 naar een N-Line valt in de eerste plaats het meer snedige gevoel van de voortrein op. De Pilot Sport 4-banden van de N-Line bijten veel steviger in het asfalt dan de winterbanden die onder de vergelijkingsauto stonden bij deze eerste kennismaking… Maar hoewel hij efficiënter is als N-Line wordt de i30 niet ‘beweeglijker’. Of toch niet in de Fastback die we aan de tand konden voelen: zijn achteras bleef altijd aan het wegdek gekleefd, zelfs wanneer we hem provoceerden.

Ook de motorklank is wat prettiger (maar nog steeds discreet) in de N-Line, terwijl de filtering van de schokdemping voorkomend blijft ondanks een onmiskenbaar stuggere ijking. Kortom, de subtiele technische aanpassingen van de N-Line versterken het plezier van de i30 zonder hem daarom onleefbaar te maken bij dagelijks gebruik. Mooi gedaan…

Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit

Niet overdonderend

De 1.4 T-GDI van de N-Line is onveranderd in vergelijking met die in de standaardversie en blijft weinig overdonderend. Hij mist eigenlijk vooral wat pit bij de laagste toerentallen. Jaag hem op en hij wordt enthousiaster. De meest sportieve bestuurders zullen het meeste plezier halen uit de manuele versnellingsbak, temeer omdat zijn sportpookknop prettig aanvoelt in de handpalm. De versnellingsbak met dubbele koppeling vlakt de sensaties wat meer uit en verliest de pedalen wanneer het tempo wordt opgevoerd (zelfs al heeft hij een Sport-modus). Je kan echter de controle overnemen met de schakelhendels aan het stuur. In het algemeen blijven de prestaties aangenaam, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,9 (handbak) of 9,2 (DCT) seconden. Maar dat zijn gewoon dezelfde waarden als met de ‘gewone’ i30 1.4 T-GDI.

Test: Hyundai i30 N-Line, subtiele sportiviteit

Conclusie

Natuurlijk biedt hij niet het sportieve plezier van de i30 N, die in een heel andere categorie actief is, maar de N-Line geeft een fijne dosis extra sportiviteit terwijl hij het budget (prijs, belastingen, brandstof, banden enzovoort) onder controle houdt. Deze lijn versterkt in elk geval de stijl en het rijgedrag van de i30 zonder afbreuk te doen aan zijn andere kwaliteiten. We hadden deze versie misschien ook nog graag kunnen bestellen met de 1.0 T-GDI van 120…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

En dat zeggen wij niet, maar wel een wetenschappelijke studie van de Britse universiteit van Loughborough!

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

En hij krijgt geen extra vermogen, wat zeldzaam is bij de tuner! Zijn koetswerk krijgt daarentegen wel een speciale behandeling…

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Het merk stopt in 2024 met de productie van de berline.

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

We komen stukje bij beetje meer te weten over de net voor de zomer onthulde, 1.063 pk sterke bolide.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Hij wordt beschouwd als één van de 3 iconen van de autowereld, naast de Ferrari 250 GTO en de Alfa Romeo 8C 2900. De McLaren F1 is de overtreffende trap op alle vlakken en wordt bijna nooit te koop aangeboden. Dus als je de middelen hebt, is dit je kans!

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km