Testen

Hyundai i30 en i30 Turbo: nieuw gezicht

Dit Zuid-Koreaans alternatief voor de Golf heeft veel troeven. Hyundai stelde voor om die nog eens te ontdekken in de gefacelifte versie van de i30, nu ook verkrijgbaar in een pittige Turbo-versie.

  • Piette François
  • 01 april 2015
  • Hyundai
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Hoogwaardige uitrusting
  • Topgarantie
  • Uitstekende automaat
  • Gevoelloze besturing
  • Iets te kalme turbo-versie
  • Klimaatregeling moeilijk af te stellen
  • Prijs goed uitgerust versies

De automarkt loopt in België beter dan in de meeste andere Europese landen, maar de sfeer is ook niet optimaal. Met een markt die 4 procent achteruitgaat, hebben de constructeurs al betere tijden gekend. Hyundai houdt wel stand met een achteruitgang van 2,7 procent. Eervolle resultaten die vooral te danken zijn aan het trio i20, ix35 en i30.

Vaak diesel en vijfdeurs

De i30 werd onthuld in 2007 en groeide beetje bij beetje uit tot een valabele outsider voor Europese referenties zoals de Peugeot 308, VW Golf en Renault Mégane. In 2012 schakelde Hyundai een versnelling hoger met de tweede generatie van de i30. Deze kwalitatief geslaagde auto verkoopt vooral als vijfdeurs diesel. In 2015 vernieuwt Hyundai zijn model en presenteert het een nieuwe sportieve versie, de Turbo.

Wat verandert

Met de esthetische aanpassingen zijn we snel rond: wat nieuw poeder voor de neus, nieuwe velgen en dat is het ongeveer. Op technisch vlak is er een nieuwe automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen en een lichtere 1.4 benzinemotor (100 pk). De 1.6 dieselmotor (110 of 136 pk) verbruikt officieel maar 3,6 l/100 km.

De i30 was al goed uitgerust en krijgt er nog enkele opties bij: geventileerde zetels voorin (een première in het segment), een verbeterd parkeerhulpsysteem en waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen.

1.6 CRDi 7-DCT

Ter gelegenheid van deze eerste test hadden we eerst onze zinnen gezet op de dieselversie met nieuwe automaat. Een geslaagd huwelijk dat alle kwaliteiten van de i30 benadrukt. Met 110 pk presteert de i30 natuurlijk niet sportief, maar hij rijdt aangenaam en soepel, terwijl de automaat goed afgesteld en gespreid is. Geen twijfel mogelijk, hij mag naast de DSG van VW gaan staan.

Turbo

Hyundai geeft toe dat dit geen radicaal sportieve auto is, maar eerder een reisauto met goede prestaties. Met een 1.6 Turbo van 186 pk mag je natuurlijk niet de explosieve prestaties verwachten van een Renault Mégane RS of Opel Astra OPC.

Toch mag de i30 Turbo gezien worden met zijn specifieke look, interieur met rode inzetstukken en volledig zwarte dakhemel. Door de veelbelovende dubbele uitlaat zou je ook een sportief geluid verwachten. Maar neen, van bij de start klinkt de 1.6 T-GDI saai en dat verbetert niet tijdens het rijden.

De i30 Turbo heeft alleen een handgeschakelde zesversnellingsbak en biedt goede maar geen explosieve prestaties: 8 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 219 km/u. Achter het stuur word je nooit uitgedaagd om het onderste uit de kan te halen: de motor is rond bij gemiddelde toeren maar geraakt buiten adem bij hogere toeren en draait rustig.

Prijzen

De i30 is even goed en soms zelfs beter afgewerkt dan een Europeaan en heeft een relatief competitieve basisprijs van 16.649 euro. Door de afwerkingen en opties kan de prijs snel oplopen: onze testwagen met diesel en 7-DCT kostte meer dan 30.000 euro. De Turbo-versie kost 27.999 euro, wat vrij veel is. Gelukkig heeft Hyundai een geheim wapen: 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Conclusie

Deze evolutie gooit niet alles om maar bewijst nogmaals waarom deze Zuid-Koreaan onze aandacht verdient. De i30 is zeer goed afgewerkt en overtuigde ons vooral in zijn dieselversie met de uitstekende nieuwe automaat. De Turbo-versie had wat meer karakter verdiend. We zouden wel graag een soort ‘Turbo Line’ zien waarbij de basismotoren een gelijkaardig uiterlijk krijgen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km