Kia
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Zelfs in zijn laatste dagen was de Hyundai ix35 de best verkochte SUV. Dat succes was vooral te danken aan de variant met 1.7 CRDi, die het gros van de verkoop realiseerde. Tijd om na te gaan of de Tucson met dezelfde motor een waardige opvolger is.
De evolutie naar het hogere gamma is duidelijk. De allereerste Tucson was vooral populair om zijn lage prijzen, de ix35 evolueerde meer richting kwaliteit waardoor de prijzen lichtjes stegen. Deze nieuwe Tucson bevestigt die tendens met een afwerking en presentatie die de Duitse concurrenten niets te benijden heeft.
De stijlvolle en dynamische Tucson heeft een ‘smoel’ dat zeker zal helpen om goede verkoopcijfers neer te zetten. Zelfde vaststelling in het interieur: de materialen zijn goed geplaatst, de donkere sfeer straalt kwaliteit uit en de plastics zijn meestal zacht. Er zit soms wel verschil op de kwaliteit van de kunststoffen (vooral op de boordplank), maar in zijn geheel straalt de Tucson evenveel kwaliteit uit als een goede Duitser.
Onder de motorkap vinden we een oude bekende, namelijk de 1.7 CRDi met 115 pk en 280 Nm koppel. Die motor is niet verkrijgbaar met een automaat of met vierwielaandrijving. Die ‘privileges’ zijn voorbehouden aan de krachtigste motoren. Hier vinden we dus voorwielaandrijving en een manuele zesbak.
De Tucson met deze motor voldoet. Net als zijn voorganger is het een aangename combinatie met goede werkingsstilte. De Tucson 1.7 CRDi pretendeert natuurlijk niet dat hij een sportwagen is, maar is aangenaam in gebruik door zijn soepele manier van rijden. Op de snelweg, met veel bagage of in een heuvelachtig gebied kan de motor wel nipt zijn. Vreemd genoeg lijkt hij ons minder nerveus dan in de vorige ix35 1.7 CRDi. Op bochtige wegen en bij een dynamisch rijstijl bereikt hij snel zijn limieten, vooral door de matige banden en de vage besturing.
De Tucson waardeer je voor andere kwaliteiten: zijn werkingscomfort, geluiddemping en uitrusting die onder meer bestaat uit een elektrische kofferklep, actieve parkeerhulp, een rijstrookassistent en een automatische noodrem. Ook de passagiers zullen verheugd zijn met de ruimte, vooral achterin en in de koffer (513 liter).
Met een startprijs van 25.999 euro voor deze dieselversie is de Tucson een goede 1.000 euro duurder dan de ix35. De basisuitrusting is wel heel interessant, met onder meer automatische koplampen, een snelheidsregelaar, aluminium velgen, een multifunctioneel stuurwiel, dakrails en manuele klimaatregeling.
Heb je geen sportieve ambities en zoek je een SUV met een elegant design, een afwerking van hoog niveau en een volledige uitrusting? Dan zal de Tucson niet teleurstellen. De 1.7 CRDi is niet bliksemsnel, maar een ontspannen rijstijl past perfect bij de Koreaanse SUV. Een keuze van het verstand dus en voor de meesten onder ons zullen de prestaties wel voldoen. Kortom, ook de Tucson lijkt vertrokken voor een succesvolle carrière. Nu nog afwachten of de klanten de prijsevolutie willen volgen …
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?