Downsizing, de grote overstap van diesel naar benzine,… Het zijn allemaal markttrends waar Hyundai zijn voeten aan veegt met de gefacelifte Tucson. Die zet namelijk volop in op een “dikke” 2.0-diesel als uitstalraam voor zijn nieuwe mild hybride technologie.

Bert Troubleyn
02/08/2018
3,6
VROOM score
3
3,5
4
4
3
5
3
3,5

Voor- en nadelen

  • Afwerkingskwaliteit
  • Slimme mild hybride technologie
  • Standaarduitrusting
  • Stille en comfortabele dieselmotor
  • Schokken bij wegrijden vanuit stilstand (automaat)
  • Soms wat lome reacties automaat
  • Weinig dynamisch rijgedrag
  • Weinig stuurgevoel
  • Wie koopt nog een dikke diesel?
  • Zware auto

Gisteren nog brachtten we het nieuws dat de terugval van de dieselpopulariteit in Europa en in ons eigen land steeds sneller lijkt te gaan en het marktaandeel ervan is in België op een dikke vijf jaar gehalveerd. Je zou als autobouwer vandaag wel gek zijn om nog veel geld te pompen in de doorontwikkeling van je zelfontbranders. En toch is dat net wat Hyundai heeft gedaan: met de facelift van zijn populaire SUV Tucson heeft het veel moeite gestoken in de ontwikkeling van een mild hybride versie van zijn ‘dikke’ 2.0 CRDi met 185 pk. Laat ons eens zien of dat een slimme zet is geweest.

Milde hybride

Hoewel ook de rest van het Tucson-gamma is aangepakt, zullen we beginnen met deze ietwat controversiële dieselmotor, kwestie van de olifant in de kamer niet te negeren. Het gaat in feite om een doorontwikkeling van de ‘oude’ 2.0 CRDi 185, die is herwerkt om te voldoen aan de Euro 6d Temp-uitstootnorm.

Concreet wordt de diesel gecombineerd met een alternator-starter, in feite een elektromotor met een vermogen van 12 kW (16 pk). Die biedt een stop-startfunctie die zo soepel werkt dat je niet eens weet wanneer de motor uitvalt en weer wakker schiet. Bovendien kan hij tijdens hernemingen zijn vermogen aanwenden om de dieselmotor een klein duwtje in de rug te geven. De elektromotor heeft zijn eigen elektrische circuit van 48 Volt, waardoor hij efficiënter kan functioneren dan wanneer hij het boordsysteem van 12 Volt zou gebruiken. Tijdens het vertragen genereert hij stroom met een vermogen van tot wel 12 kW om zijn piepkleine lithium-ionaccu van net geen 0,5 kWh groot te laden.

Besparing

Een en ander zou goed zijn voor een brandstofbesparing van 7 procent, maar tijdens ons testmoment weigerde Hyundai om een indicatie te geven van het normverbruik. We kunnen de Koreanen dus enkel op hun woord geloven. Tijdens onze testrit met een versie met automaat merkten we in elk geval nauwelijks dat de motor werd uit- of ingeschakeld, dus dat deel van de belofte komt Hyundai alvast na. Wel heeft de automaat het moeilijk met het plots aanzwellende koppel van de motor die wordt opgestart, waardoor vertrekken vanuit stilstand alsnog met een schokje gepaard gaat.

En voor de rest?

Genoeg over de mild hybride diesel, tijd voor de rest: de Tucson ondergaat vandaag een facelift, die echter zeer bescheiden is. Hij neemt een herwerkte versie over van Hyundai’s nieuwe familiegezicht, de zogenaamde Cascading Grille, en krijgt full led-koplampen (afhankelijk van het uitrustingsniveau). De gebruikelijke hertekende voor- en achterbumpers, andere led-achterlichten en nieuwe velgen ronden de uiterlijke kenmerken van deze facelift af.

De al behoorlijk uitgebreide veiligheidsuitrusting wordt nog versterkt met een adaptieve snelheidsregelaar met Stop&Go-functie (handig voor in de file) en een 360 graden-camerasysteem.

Voor navigatie en muziek aan boord biedt Hyundai een infotainmentsysteem met internetverbinding en 7 jaar lang gratis dataverkeer. Zo ben je dus minstens zeven jaar zeker van navigatiekaarten die up-to-date zijn en weet je ook altijd waar de files staan – al is dat in Vlaanderen toch gewoon ‘overal’.

Nieuwe benzinemotor

We komen nog even terug op het motorenpalet. Dat wijzigt niet voor wat de basismotoren betreft: op benzine is dat nog steeds een atmosferische 1.6 met 132 pk en 160 Nm, wat ons wat nipt lijkt voor een toch relatief grote auto, en op diesel gaat het om een even grote viercilinder met 115 pk en een wat meer comfortabele 280 Nm aan koppel. De oude 2.0 CRDi van 136 pk is vervangen door een sterkere versie van de 1.6 met voortaan… 136 pk en 320 Nm. De topbenzinemotor, de atmosferische 2.0 van 177 pk, is eveneens vervangen door een even sterke turboversie van de 1.6, met een comfortabel koppel van 265 Nm.

De twee minst krachtige motoren (1.6 en 1.6 CRDi 115) zijn er enkel met voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak, maar alle andere versies laten de keuze tussen twee of vier aangedreven wielen en tussen een manuele zesbak of een gerobotiseerde zevenbak. De enige uitzondering is de 2.0 CRDi, die standaard een 4x4 is en die de keuze laat tussen zelf schakelen of het werk overlaten aan een nieuwe achttrapsautomaat.

Besluit

Hyundai roeit stevig tegen de stroom in door nog zo zwaar te investeren in zijn dikste dieselmotor op een moment dat de afzetmarkt daarvoor erg snel lijkt te verdwijnen. Of dat een slimme keuze is, zal de toekomst uitwijzen. Ondertussen brengt deze facelift voor de Tucson eerder subtiele uiterlijke wijzigingen en overtuigt de werking van de mild hybride versie vooral door het feit dat je er niets van merkt. Of deze motor ook echt zuiniger is, weten we nog niet, aangezien Hyundai ondanks zijn onverholen trots over de 2.0 CRDi nog geen officiële verbruik- of uitstootcijfers wou vrijgeven…

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.