Testen

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Voor zijn vierde generatie zet de populaire SUV van Hyundai duidelijk in op een ‘ostentatieve’ stijl om alle blikken naar zich toe te trekken. Heeft dat gewoon te maken met een zin voor bling-bling, of is het een uiterlijk teken van een grondige verandering?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 januari 2021
  • Hyundai
  • 3.569 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Functioneel en ruim
  • Originele stijl
  • Volledige en premium uitrusting
  • Aanzienlijke meerprijs
  • Middelmatige rijeigenschappen
  • Nieuwe ergonomie vergt gewenning

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

De Tucson is zonder twijfel een van de ‘locomotieven’ van het aanbod van Hyundai. Sinds de onthulling van het eerste model in 2004 heeft de Koreaanse gigant er wereldwijd meer dan 7 miljoen exemplaren van verkocht, waarvan 1,4 miljoen in Europa. Daarmee is hij dus onmiskenbaar een referentie in zijn segment.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Chiquer

Maar hij mikt niet langer in de eerste plaats op zijn prijs om te verleiden zoals de eerste generatie deed. Voor zijn vierde leven (waarbij we ook rekening houden met de periode toen hij bij ons als ix35 op de markt was) symboliseert de Tucson de indrukwekkende klim naar een hogere positionering van Hyundai in de voorbije jaren. Naast zijn uitgesproken stijl maakt deze Tucson vooral indruk door zijn uitrusting, afwerking en de elektrificatie van zijn aandrijflijnen.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Geometrisch

Iedereen mag van de strakke lijnen en het agressieve radiatorrooster vinden wat hij wil. Gezien de starende blikken die we kregen tijdens onze test lijkt deze geometrische stijl in elk geval indruk te maken. Meer praktisch gezien onthouden we dat de Tucson in grote lijnen hetzelfde formaat heeft als zijn voorganger. Met zijn lengte van 4,50 meter is hij slechts 2 centimeter gegroeid bij zijn vernieuwing. Tegelijk werden zijn schouders 1,5 centimeter breder en ligt zijn dak een halve centimeter dichter bij de grond.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Premium inspiratie

De impact die de nieuwe Tucson heeft op je netvlies gaat verder wanneer je instapt. Je betreedt hier absoluut een zuiver en technologisch premiumuniversum. Het dashboard is opgebouwd rond twee grote schermen van 10,25 duim (een voor de virtuele cockpit en een voor het infotainmentsysteem) met een verzorgde beeldscherpte.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

'Complexe' ergonomie

In de praktijk moeten we echter wel erkennen dat dit uitgepuurde dashboard toch enige gewenning vraagt voor je het onder de knie hebt. Het is lastig om van bij de eerste blik de juiste knop te vinden op de zwartgelakte aanraakzone onder het scherm zonder lang van de straat weg te kijken.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

En dan zijn er nog de vele submenu’s van alle aard (zoals dat waarmee je naar “natuurgeluiden” kan luisteren om je te ontspannen tijdens het rijden) die deze tablet biedt. De meest geconnecteerde bestuurders zullen in elk geval blij zijn met alle functies van de jongste generatie van Hyundai’s Bluelink-systeem, waarmee ze via hun smartphone met hun Tucson kunnen communiceren.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?
Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Hightech uitrusting

Het is onmogelijk om in detail in te gaan op alle veiligheidsuitrusting van deze nieuwe Tucson. We stippen daarom even de dodehoekwaarschuwingen via de virtuele cockpit aan tijdens rijstrookwissels. Of de centrale airbag tussen de voorpassagiers om te vermijden dat ze met het hoofd tegen elkaar knallen bij een botsing.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Gezellig en praktisch

De passagiers op de achterbank genieten van hun kant een vrijgevige binnenruimte. De Tucson gaat niet zo ver dat hij een verschuifbare bank biedt, maar de rugleuning is wel verstelbaar. Je kan ook de voorste passagiersstoel verstellen van op de achterbank als je je benen wat meer wil strekken.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Qua koffer komt de Tucson praktisch uit de hoek. Zijn vormen zijn regelmatig en het volume is afhankelijk van de gekozen motorversie met 33 tot 107 liter gegroeid in vergelijking met de vorige generatie. In vijfzitsopstelling beschik je namelijk over 546 tot 620 liter, wat voldoende is. Bovendien kan je de achterbank neerklappen volgens een 40/20/40-verdeling met behulp van hendels in de wanden van de koffer.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Overtuigend maar niet schitterend

De nieuwe Tucson schittert absoluut door zijn design, zijn afwerking, zijn uitrusting en dergelijke meer, maar zodra je rijdt komt hij minder zelfzeker uit de hoek. Laat ons zeggen dat hij niet het rijplezier weet te evenaren van de referenties in zijn genre (Ford Kuga, Peugeot 3008, Mazda CX-5), maar ook niet het werkingscomfort van de grootste verwenners in zijn segment (Citroën C5 Aircross of DS 7 Crossback, bijvoorbeeld). Toch biedt hij een mooi compromis tussen de twee extremen. Een negatief punt is dat stroomlijngeluiden vrij uitgesproken worden op de snelweg.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Enorm aanbod

Hyundai biedt een enorm breed gamma van aandrijflijnen voor zijn nieuwe Tucson. Manuele versnellingsbak of gerobotiseerd met dubbele koppeling, twee- of vierwielaandrijving, microhybride, hybride of plug-inhybride,… Naast een korte trip met de benzineversie 1.6 T-GDI 150 (een soepele motor) hebben we vooral veel gereden met de microhybride diesel van 48V, de 1.6 CRDi 136 pk met zijn 7-versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze combinatie overtuigt in grote lijnen: hij pakt uit bij hernemingen (maar laat zich dan wel iets te sterk horen) en laat je vaak in vrijloop uitrollen met uitgeschakelde verbrandingsmotor dankzij de microhybride functie.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Het is alleen spijtig dat de ijking van zijn robotbak met dubbele koppeling niet zo subtiel is. Wegrijden verloopt soms brutaal (wat leidt tot trekkrachtverlies). En soms houdt hij een versnelling wat te lang aan na een krachtige acceleratie, bijvoorbeeld wanneer je een snelweg oprijdt.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Een ander detail: de mooie knoppen waarmee je kiest tussen D en R reageren niet altijd even snel bij het maneuvreren, als je bijvoorbeeld nog een beetje rolt of op het juiste moment niet meer op het rempedaal duwt. In de praktijk leidt dat soms tot vervelende situaties.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Hoeveel kost hij?

De prijsvork van deze nieuwe Tucson begint net onder de 30.000 euro voor de 1.6 T-GDI 150 Inspire en gaat tot meer dan 50.000 euro voor de duurste plug-inhybride variant Shine (50.099 euro). Doorgaans laat de structuur van het gamma je niet veel keuze. Het is niet mogelijk om de Tucson op maat uit te rusten, want aparte opties zijn er nagenoeg niet.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?
Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Voor een dieselversie 1.6 CRDi 48 volt 136 pk met DCT-versnellingsbak zoals onze testwagen moet je ofwel kiezen voor de lijn Feel aan 38.349 euro, ofwel voor de topversie Shine van 43.349 euro. Gelukkig is de uitrusting ook op niveau. Toch laat de Tucson je duidelijk betalen voor zijn hogere positionering als we kijken naar de tarieven van vergelijkbare SUV’s van massaconstructeurs.

Ons verdict

De Tucson heeft alle kaarten in handen om te verleiden: een persoonlijke stijl, een verzorgde afwerking, een ruim interieur, hightech uitrusting en een breed gamma aan (geëlektrificeerde) motoren. Om het plaatje helemaal perfect te maken hadden we graag een iets fijner dynamisch rijgedrag ervaren en een minder complexe ergonomie van de bestuurderspost – al gaan we ervan uit dat je er door de tijd mee leert leven. Gezien de vrij rigide structuur van het gamma bij Hyundai moet je bovendien diep in de geldbuidel willen tasten om van alle innovaties gebruik te kunnen maken.

Test: Hyundai Tucson, bling-bling?

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Hyundai ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Hyundai zoekertjes nu hier:
Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km