Testen

Infiniti Q50 2.2d: weerstand uit Japan

Je ziet ze overal: de Audi A4, BMW 3-Serie en Mercedes C-Klasse. Dit trio van Duitse berlines heeft de straat en de bedrijven veroverd, maar er zijn nog enkele merken die weerstand bieden met hun eigen argumenten. In afwachting van de mooie XE van Jaguar presenteren we de Q50 van Infiniti met een motor van … Mercedes.

  • Piette François
  • 03 november 2014
  • Infiniti
Voor- en nadelen
  • Actieve veiligheid
  • Evenwichtig weggedrag
  • Klantendienst
  • Krachtige en zuinige motor (grote autonomie)
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Feedback stuurbekrachtiging
  • Filtering ophanging bij lage snelheid
  • Geluiddemping mechaniek
  • Ruimte achteraan
  • Vorm en afwerking koffer

Infiniti blijft een sterk miskende speler in het huidige automobiellandschap. De constructeur heeft momenteel trouwens maar één verkooppunt in België, in Brussel. Het luxemerk van Nissan wil niettemin doorbreken op het Europese continent met aangepaste producten. Zo is er deze Q50, een achterwielaangedreven berline die een redelijk alternatief vormt voor de huidige modellen, de Q60 coupé en cabrio, de Q70 limousine en de SUV’s QX50 en QX70.

Mercedes, bevoorrecht partner

Infiniti behoort tot Nissan, dat deel uitmaakt van de alliantie met Renault. Die alliantie werkt dan weer samen met Mercedes om platformen van stadswagens uit te wisselen en motoren te delen. Mercedes gebruikt kleine benzine- en dieselmotoren van Renault, dat op zijn beurt profiteert van de grotere motoren van Mercedes. Al is het vooral Infiniti dat voordeel haalt uit dit akkoord: de Q50 gebruikt de 2,1 turbodiesel van het merk met de ster en een viercilinder benzine met drukvoeding.

De toekomst?

Infiniti wil niet alleen het aantal dealers in België uitbreiden, het plant ook een nieuw model dat de verkoop een stevige duw moet geven. Deze compacte Q30 met voorwielaandrijving wordt ook het eerste model dat op Europese bodem gebouwd wordt, meer bepaald in Sunderland, Groot-Brittannië.

Wat is deze Q50?

Deze berline heeft achterwielaandrijving en is 4,79 meter lang, zo’n 17 cm langer dan een BMW 3-Serie. Een indrukwekkende grootte … maar hij blijft elegant. De strakke lijnen geven het model een sportief voorkomen. Ondanks die afmetingen is de Q50 niet echt ruim: de ruimte voor de voorste inzittenden is correct, maar achteraan wordt het wat moeilijk, vooral voor het hoofd en de benen. Ook de koffer kan beter: het volume volstaat maar de kofferruimte is onregelmatig van vorm en slordig afgewerkt.

Knappe afwerking

We nemen plaats achter het stuur. Daar vinden we heldere en duidelijk leesbare instrumenten en maar liefst twee multimediaschermen boven elkaar in de middenconsole. Het zijn alle twee aanraakschermen, maar het onderste is vooral een tablet die de informatie over het comfort en de rijhulpsystemen groepeert. De mogelijkheden zijn heel ruim, maar de ergonomie moet je wat gewoon worden.

Op de weg

De 2,1 liter diesel van Mercedes levert hier 170 pk en een genereus koppel van 400 Nm. Hij kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar in onze testwagen wordt hij bijgestaan door automaat met zeven versnellingen. Dit Duitse blok presteert uitstekend; de kracht is altijd op de afspraak. Het enige (grote) verwijt is het onprettige en indringende geluid. De automaat reageert soms net niet snel genoeg, maar is heel zacht. Een overtuigende balans dus, behalve het lawaai.

Evenwichtig weggedrag

Op de weg getuigt deze mooie Japanner van een evenwichtig weggedrag. Het ESP is bijzonder waakzaam en maakt hem heel veilig, maar de Q50 is wel gevoelig voor de gewichtsverplaatsing, met een achtertrein die zachtjes uitbreekt wanneer je op de rem gaat staan bij het ingaan van een bocht. Eerder leuk dan gevaarlijk, dat garanderen we.

Volledige veiligheid

Mocht je ongerust zijn: Infiniti biedt een volledige veiligheidsuitrusing aan, met actieve frontale botspreventie (hij remt automatisch als een obstakel opgemerkt wordt), waarschuwing voor onvrijwillig van rijstrook veranderen, een actieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor objecten in de dode hoek enzovoort.

Stuur zonder mechanische verbinding

Een grote nieuwigheid van dit model is de afwezigheid van een mechanische verbinding tussen de voorwielen en het stuur. Of om precies te zijn: om wettelijke redenen is er wel een stuurkolom maar die is niet verbonden. En hoe zit het met de feedback? De hele reeks sensoren en elektromotoren bieden dankzij het ongevoelige stuur veel comfort, vooral bij lage snelheden en op slechte wegen. Bij een dynamische rijstijl wordt het gebrek aan doorgestuurde informatie van het stuur al snel vervelend …

Comfort

De Infiniti heeft helaas geen adaptieve ophanging en toont enkele zwaktes bij de filtering van oneffenheden bij lage snelheden. Het verbetert wel als je de snelheid opvoert, zonder evenwel de soepelheid en beheersing van de Mercedes C-Klasse te evenaren. Merk wel op dat onze testwagen uitgerust was met een sportophanging en dat het plaatje zeker positief blijft. De bekleding is overigens aangenaam zacht. Alleen hinderen de hoofdsteunen een beetje voor personen met gemiddelde of grote afmetingen.

Prijs

We beginnen uitzonderlijk met het verbruik. Onze Q50 stelde zich tevreden met de 6,3 l/100 km, voornamelijk op secundaire wegen en snelwegen en met legale snelheden. Het lage verbruik en de grote brandstoftank (74 liter) geven deze Japanner een aangename autonomie. De handgeschakelde basisversie heeft een CO2-uitstoot van 114 g/km, ons sportmodel met automaat haalt 128 g/km.

Nog goed nieuws over de prijs: de verhouding tussen de prijs en de uitrusting is heel aantrekkelijk. Er bestaat al een Infiniti Q50 2.2D vanaf 33.400 euro, maar we raden aan om te kiezen voor de Premium-afwerking (36.000 euro) of de Sport (40.530 euro), die veel beter uitgerust zijn. Heb je schrik voor het onderhoud van jouw auto in Brussel? De garage komt hem ophalen met een vrachtwagen en levert een vervangwagen.

Conclusie

De Q50 is zonder twijfel geslaagd. Hij rijdt bijzonder leuk en daagt de Duitsers uit met stevige argumenten zoals een goede verhouding tussen de prijs en de uitrusting, een leuk weggedrag, een verzorgde klantenservice en een ongebruikelijk merklogo. Nu nog de geluiddemping en enkele details wat verbeteren om dit wereldje door elkaar te schudden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km