Testen

Infiniti Q50S Hybrid: het ontdekken waard

Infiniti, het luxemerk van Nissan, heeft een woelige periode achter de rug in België maar lijkt nu op de goede weg. Op het juiste moment, want de premiumconstructeur heeft nu enkele aantrekkelijke modellen. Dit is de Q50S Hybride, een vrij exotische wagen. 

  • Piette François
  • 13 januari 2015
  • INFINITI
Voor- en nadelen
  • Actieve veiligheid
  • Evenwichtig weggedrag
  • Mogelijkheden multimediasysteem
  • Topprestaties
  • Verfijning en geluiddemping
  • Verhouding prijs/uitrusting/prestaties
  • Delicate remdosering
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Geen adaptieve ophanging
  • Kleine en niet moduleerbare koffer
  • Storende hoofdsteunen vooraan
  • Toegang en ruimte achterste plaatsen

Een compacte Q30 op het niveau van een Audi A3 en BMW 1-Serie werd al bevestigd, maar momenteel is het instapmodel deze Q50, een berline van het formaat Audi A4 of Mercedes C-Klasse. Logisch, want deze mooie Japanner is gebaseerd op die laatste. Samengevat: een merk met exotische accenten, een V6-motor van Nissan en een achterwielaangedreven platform van Mercedes. De ingrediënten zijn veelbelovend.

Hybride als boegbeeld

De Infiniti Q50 ontdekten we al in zijn dieselversie, met de vinnige maar luidruchtige 2.2d van Mercedes. Die variant werd ontwikkeld voor de Europese klanten die dol zijn op diesels, maar onthult niet de ware kwaliteiten van dit model. Het boegbeeld van het gamma dat het meeste aandacht kreeg, is deze hybrideversie.

De cijfers

Als techniek gebruikt Infiniti achterwielaandrijving (er wordt ook een versie met vierwielaandrijving beschikbaar) met een 3.5 V6 (uit de Nissan 350Z) gekoppeld aan een elektromotor en een zeventrapsautomaat. De batterijen liggen achter de achterbank. Infiniti belooft een vermogen van 364 pk, 546 Nm koppel, 5,2 seconden van 0 tot 100 km/u, een verbruik van 6,2 l/100 km en een uitstoot van 144 g/km.

Introductie

De lage en elegante lijn doet sportieve prestaties vermoeden. De bovenstaande cijfers lijken dat te bevestigen. Binnenin kom je in een bijzonder verzorgde wereld terecht. Van grote multimediaschermen (met een vreemde logica voor nieuwelingen), een topafwerking, kwaliteitsvol leder en veel uitrusting.

Een beetje kritiek

Achterin hebben de passagiers minder redenen tot tevredenheid. De toegang is moeilijk en de ruimte beperkt. Voor bagage is het nog erger: de batterijen beperken het beschikbare volume en belemmeren de moduleerbaarheid van de bagageruimte. Zelfs de afwerking staat hier niet op niveau. Laten we terug achter het stuur kruipen, de beste plek in deze Infiniti, al verstoren de grote hoofdsteunen voorin het comfort een beetje. We zijn ook nooit tevreden …

De sterkte van de hybride

Op de weg toont de Infiniti veel kwaliteiten. Om te beginnen maakt de stilte binnenin indruk: een zeldzaam gefluit en licht gegrom van de motor zijn de enige ‘storende’ elementen. De motor werkt atmosferisch, zonder turbo’s, maar levert toch een mooi koppel vanaf de lage toeren. De elektromotor biedt daar een welgekomen hulp. Om je achtervolgers ter plaatse te laten hoef de V6 dus niet tot 7.000 tr/min te jagen. Het beheer van de versnellingsbak geeft trouwens de voorkeur aan lage toerentallen.

Aangemoedigd door de vinnigheid nemen we neen dynamisch tempo aan. De Infiniti toont een goed evenwicht op de weg (een zelfsper hadden we nog gewild …) en remt onuitputtelijk. Wat dat laatste betreft, betreuren we wel de kunstmatige feeling in het pedaal die een zeker gewoonte vraagt. Dit model innoveert qua besturing omdat er geen mechanische verbinding meer is tussen het stuur en de wielen. Zeer comfortabel op een hobbelige weg (geen terugslag), maar minder fijn bij een zeer actieve rijstijl omdat minder informatie wordt teruggekoppeld.

Zachte levensstijl

Het is moeilijk om de Q50S alleen in zijn elektrische modus te gebruiken, zeker bij acceleraties. Je moet een heel lichte rechtervoet hebben om de grote V6 niet wakker te maken. Maar rijden in stilte uit een parkeergarage of op een weg waar je maar 50 km/u mag, verhoogt het gevoel van verfijning van deze auto. Jammer dat de ophanging niet beter filtert bij lage snelheden. Een adaptieve ophanging zou ook welkom zijn.

Tot slot vermelden we de figuurlijke ‘veiligheidsgordel’ die bestaat uit een systeem dat waarschuwt voor frontale botsingen en automatisch remt bij gevaar, waarschuwing voor het afwijken van de rijstrook, een actieve snelheidsregelaar, een dodehoekwaarschuwing enzovoort.

Prijs

Een hybride premiumberline met 364 pk, uitgerust als een paleis en met goede service na verkoop: kost dat evenveel als een vliegtuig? Neen. Met een prijs van 50.900 euro biedt deze Infiniti veel waar voor je geld. Voeg je er nog 8.000 euro bij, dan krijg je een zeer chique uitrusting. Wij haalden een gemiddeld verbruik van 8,6 l/100 km, wat ons heel redelijk lijkt gezien het vermogen.

Conclusie

De dieselversie liet een mooi potentieel zien. Deze hybride bevestigt en gaat nog een stap verder. Hij is exotisch door zijn naam, voorkomen en grote V6 benzinemotor. De Q50S Hybrid doet niet zoals iedereen, maar verleidt. Het rijcomfort doet ons (bijna) enkele gebreken vergeten, zoals de beperkte koffer.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 37.593
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 39.990
2020
45.856 km

Benzine, Manueel

€ 14.800
2019
8.414 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2017
37.332 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 33.900
2020
14.349 km