Testen

Infiniti Q50S Hybrid: het ontdekken waard

Infiniti, het luxemerk van Nissan, heeft een woelige periode achter de rug in België maar lijkt nu op de goede weg. Op het juiste moment, want de premiumconstructeur heeft nu enkele aantrekkelijke modellen. Dit is de Q50S Hybride, een vrij exotische wagen. 

  • Piette François
  • 13 januari 2015
  • Infiniti
Voor- en nadelen
  • Actieve veiligheid
  • Evenwichtig weggedrag
  • Mogelijkheden multimediasysteem
  • Topprestaties
  • Verfijning en geluiddemping
  • Verhouding prijs/uitrusting/prestaties
  • Delicate remdosering
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Geen adaptieve ophanging
  • Kleine en niet moduleerbare koffer
  • Storende hoofdsteunen vooraan
  • Toegang en ruimte achterste plaatsen

Een compacte Q30 op het niveau van een Audi A3 en BMW 1-Serie werd al bevestigd, maar momenteel is het instapmodel deze Q50, een berline van het formaat Audi A4 of Mercedes C-Klasse. Logisch, want deze mooie Japanner is gebaseerd op die laatste. Samengevat: een merk met exotische accenten, een V6-motor van Nissan en een achterwielaangedreven platform van Mercedes. De ingrediënten zijn veelbelovend.

Hybride als boegbeeld

De Infiniti Q50 ontdekten we al in zijn dieselversie, met de vinnige maar luidruchtige 2.2d van Mercedes. Die variant werd ontwikkeld voor de Europese klanten die dol zijn op diesels, maar onthult niet de ware kwaliteiten van dit model. Het boegbeeld van het gamma dat het meeste aandacht kreeg, is deze hybrideversie.

De cijfers

Als techniek gebruikt Infiniti achterwielaandrijving (er wordt ook een versie met vierwielaandrijving beschikbaar) met een 3.5 V6 (uit de Nissan 350Z) gekoppeld aan een elektromotor en een zeventrapsautomaat. De batterijen liggen achter de achterbank. Infiniti belooft een vermogen van 364 pk, 546 Nm koppel, 5,2 seconden van 0 tot 100 km/u, een verbruik van 6,2 l/100 km en een uitstoot van 144 g/km.

Introductie

De lage en elegante lijn doet sportieve prestaties vermoeden. De bovenstaande cijfers lijken dat te bevestigen. Binnenin kom je in een bijzonder verzorgde wereld terecht. Van grote multimediaschermen (met een vreemde logica voor nieuwelingen), een topafwerking, kwaliteitsvol leder en veel uitrusting.

Een beetje kritiek

Achterin hebben de passagiers minder redenen tot tevredenheid. De toegang is moeilijk en de ruimte beperkt. Voor bagage is het nog erger: de batterijen beperken het beschikbare volume en belemmeren de moduleerbaarheid van de bagageruimte. Zelfs de afwerking staat hier niet op niveau. Laten we terug achter het stuur kruipen, de beste plek in deze Infiniti, al verstoren de grote hoofdsteunen voorin het comfort een beetje. We zijn ook nooit tevreden …

De sterkte van de hybride

Op de weg toont de Infiniti veel kwaliteiten. Om te beginnen maakt de stilte binnenin indruk: een zeldzaam gefluit en licht gegrom van de motor zijn de enige ‘storende’ elementen. De motor werkt atmosferisch, zonder turbo’s, maar levert toch een mooi koppel vanaf de lage toeren. De elektromotor biedt daar een welgekomen hulp. Om je achtervolgers ter plaatse te laten hoef de V6 dus niet tot 7.000 tr/min te jagen. Het beheer van de versnellingsbak geeft trouwens de voorkeur aan lage toerentallen.

Aangemoedigd door de vinnigheid nemen we neen dynamisch tempo aan. De Infiniti toont een goed evenwicht op de weg (een zelfsper hadden we nog gewild …) en remt onuitputtelijk. Wat dat laatste betreft, betreuren we wel de kunstmatige feeling in het pedaal die een zeker gewoonte vraagt. Dit model innoveert qua besturing omdat er geen mechanische verbinding meer is tussen het stuur en de wielen. Zeer comfortabel op een hobbelige weg (geen terugslag), maar minder fijn bij een zeer actieve rijstijl omdat minder informatie wordt teruggekoppeld.

Zachte levensstijl

Het is moeilijk om de Q50S alleen in zijn elektrische modus te gebruiken, zeker bij acceleraties. Je moet een heel lichte rechtervoet hebben om de grote V6 niet wakker te maken. Maar rijden in stilte uit een parkeergarage of op een weg waar je maar 50 km/u mag, verhoogt het gevoel van verfijning van deze auto. Jammer dat de ophanging niet beter filtert bij lage snelheden. Een adaptieve ophanging zou ook welkom zijn.

Tot slot vermelden we de figuurlijke ‘veiligheidsgordel’ die bestaat uit een systeem dat waarschuwt voor frontale botsingen en automatisch remt bij gevaar, waarschuwing voor het afwijken van de rijstrook, een actieve snelheidsregelaar, een dodehoekwaarschuwing enzovoort.

Prijs

Een hybride premiumberline met 364 pk, uitgerust als een paleis en met goede service na verkoop: kost dat evenveel als een vliegtuig? Neen. Met een prijs van 50.900 euro biedt deze Infiniti veel waar voor je geld. Voeg je er nog 8.000 euro bij, dan krijg je een zeer chique uitrusting. Wij haalden een gemiddeld verbruik van 8,6 l/100 km, wat ons heel redelijk lijkt gezien het vermogen.

Conclusie

De dieselversie liet een mooi potentieel zien. Deze hybride bevestigt en gaat nog een stap verder. Hij is exotisch door zijn naam, voorkomen en grote V6 benzinemotor. De Q50S Hybrid doet niet zoals iedereen, maar verleidt. Het rijcomfort doet ons (bijna) enkele gebreken vergeten, zoals de beperkte koffer.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km