Isuzu D-Max: meer doen met minder?

Grote dieselmotoren worden – al dan niet terecht – steeds meer geviseerd door hun uitstoot. Isuzu biedt daarom een pick-up aan met de kleinste dieselmotor op de markt. Een goede gok?
  • Piette François
  • 19 april 2017
  • None
  • 419 weergaven
Voor- en nadelen

      In België is de grote Ford Ranger de koning in het pick-upsegment, zeker met zijn 3,2 liter grote vijfcilinder. Maar hoe lang duurt het nog voor steden zulke motoren gaan bannen? Die vraag stelden sommige pick-upeigenaars zich, en dus ook Isuzu.

      Downsizing

      Pick-ups bleven lange tijd gespaard van het downsizing-fenomeen, waarbij kleinere motoren gelijkaardige prestaties neerzetten als de grotere motoren die ze vervangen. En met een reden: de wetgeving is afhankelijk van het land relatief tolerant tegenover grotere cilinderinhouden bij bedrijfsvoertuigen. Ford gebruikt dus een 3.2 voor zijn Ranger, VW ruilde zijn 2.0 TDI in voor een 3.0 V6 TDI in zijn Amarok. Isuzu ziet het anders, en mikt op de lange termijn door zijn 2.5 te vervangen door een kleinere 1.9.

      Prestaties

      De 600 cc die zijn achtergebleven laten zich niet teveel voelen in de prestaties: het vermogen wint er een paard bij (164 pk in totaal), maar het koppel verliest 40 Nm (360 Nm van 2.000 tot 2.500 tpm). De downsizing zorgt er vooral voor dat de motor zuiniger is (4 tot 16%) en conform de Euro 6-norm, zonder zijn toevlucht te moeten zoeken in AdBlue.

      Overbrenging

      Bij de versnellingsbakken is er ook een nieuwigheid: de manuele zesversnellingsbak is volledig nieuw. Er is ook een zestrapsautomaat. Isuzu biedt twee- of vierwielaandrijving. In dat laatste geval is er een reductiebak en een centraal sperdifferentieel voor de ruwste terreinen.

      Facelift

      Het uiterlijk van de D-Max kreeg een lichte facelift. Een volledige transformatie is het dus niet. Het interieur krijgt een nieuw dashboard. Dat toont niet bijzonder flatterend, met harde plastics die makkelijk in de voorruit reflecteren. Maar zoals elk goed Japans product zal het de tand des tijds makkelijk kunnen doorstaan zonder te barsten.

      Ruim

      Het is vooral de binnenruimte die respect afdwingt. Als je, zoals de overgrote meerderheid in ons land, kiest voor een D-Max met dubbele cabine krijg je bijzonder veel ruimte voorin en achterin. Goed om weten: de achterbank kan worden neergeklapt om als extra laadruimte te dienen, en de rugleuning kan over 24 graden worden versteld om het comfort aan boord te verhogen.

      Belangrijke cijfers

      Dan zijn er nog enkele cijfers, te beginnen met het trekvermogen van 3,5 ton. Dat hoort bij de beste waarden in dit segment. Ook op ruw terrein slaat de Isuzu geen mal figuur: de blokkeerbare aandrijving en reductiebak, gecombineerd met een bodemvrijheid van 235 mm, een aanloophoek van 30 graden en een afloophoek van 22,7 graden, en je hebt een uitstekende leerling. Maar dat is wellicht een miniem detail, want 95% van de kopers van dit soort auto’s verlaat de platgereden banen niet…

      Sfeer

      Aan boord is de sfeer iets zakelijker dan aan boord van de Toyota Hilux, Ford Ranger en de VW Amarok. De harde plastics overheersen, maar Isuzu probeert de scherpe kantjes af te vijlen met lederen zetels in de hoogste uitrustingsversies en een basis-infotainmentsysteem.

      Onderweg

      De Isuzu-viercilinder mag dan wel stiller zijn, een toonbeeld van stilte is hij echter niet. Hij klinkt ruw wanneer hij koud is en wordt bijzonder expressief boven 3.000 tpm, waarbij zijn dieselklank de cabine binnendringt. Opmerkelijk: de versie met manuele bak leek ons aanzienlijk stiller.

      De motor is op zijn beurt gewillig van laag in de toeren en geknipt voor zijn taak. We vermoeden wel dat de prestaties eronder lijden als de D-Max volgeladen is of een volle aanhangwagen moet slepen. Deze motor mag dan wel een mooi specifiek vermogen hebben, hij is niet opgewassen tegen de longinhoud van de grotere concurrerende motoren.

      Voor de rest zijn er alleen maar aangename verrassingen: het comfort is ondanks een lege laadbak minder springerig dan bij andere pick-ups, de automaat reageert intelligent en zacht (en is aangenamer dan de ruwe en onnauwkeurige manuele bak) en het weggedrag is gezond en veilig, ondanks de ietwat slome reacties van de voorste dempers.

      Prijzen

      De D-Max kost exclusief btw tussen € 19.800 en € 30.500, afhankelijk van het koetswerk en de overbrenging (tussen € 23.958 en € 36.905 inclusief btw). Isuzu biedt heel wat speciale reeksen die de prijs doen stijgen tot € 47.900 (AT35 Style, exclusief btw). Hij is dus aanzienlijk minder duur dan een Toyota Hilux (vanaf € 27.600 inclusief btw) of een Nissan Navara (King Cab, € 29.710 inclusief btw). Alleen de SsangYong Actyon Sports is nog minder duur, met een basisprijs van € 20.990 inclusief btw. Isuzu voegt er nog vijf jaar en/of 200.000 km garantie aan toe (op de overbrenging) en 24/7 pechverhelping.

      Besluit

      Een gok op de toekomst. De D-Max kan zich met deze motor niet helemaal meten met de longinhoud en het rijplezier van zijn concurrenten met grotere motoren, maar hij blijft homogeen en aangenaam op de weg. Met een motor van minder dan twee liter is hij vooral aangepast aan eventuele nieuwe wetgeving. Terecht of niet? Dat zal de verkoop uitwijzen. Maar dat maakt hem er niet minder overtuigend op: hij beschikt immers over de expertise van een merk dat al pick-ups bouwt sinds 1963.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François

      Aanbevolen nieuws voor jou

      Meer nieuws
      Volkswagen Lamando, mini Arteon

      Volkswagen Lamando, mini Arteon

      De Golf krijgt een grote vierdeurs coupéversie, à la Arteon. Jammer genoeg is dit model enkel bestemd voor de Chinese markt.

      Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

      Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

      Hij had Ferrari’s en Lamborghini’s het leven zuur kunnen maken met zijn technologie uit de F1. Hij had het blazoen van de Britse autobouwer kunnen oppoetsen en het merk tussen de meest prestigieuze ter wereld verheffen. Helaas, de Jaguar XF10 kwam er niet...

      BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

      BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

      Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.

      Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

      Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

      Een verjaardag die gevierd wordt met een exclusieve 911!

      Aanbevolen tests voor jou

      Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

      Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

      Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

      3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

      Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

      Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

      4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

      Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

      Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

      3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

      Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

      Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

      Aanbevolen advies voor jou

      Meer adviezen
      Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

      Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

      Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

      Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

      Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

      Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

      5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

      5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

      Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

      Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

      Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

      De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Elektrisch, Automaat

      € 68.246
      2022
      1 km

      Benzine, Automaat

      € 30.470
      2021
      6 km

      Diesel, Automaat

      € 29.490
      2022
      24.361 km

      Benzine, Automaat

      € 30.470
      2021
      6 km

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Diesel, Manueel

      € 15.990
      2019
      22.479 km

      Diesel, Automaat

      € 28.990
      2018
      79.919 km

      Benzine, Automaat

      € 34.995
      2021
      1.122 km

      Benzine, Automaat

      € 37.500
      2017
      79.201 km