Testen

Jaguar F-Pace 2.0D AWD: geslaagde heiligschennis

Het heeft tijd gekost, maar Jaguar heeft eindelijk een belangrijke stap gezet: dit is de eerste SUV van het merk! En om de zaak voor puristen nog erger te maken, probeerden we hem met een viercilinder diesel…
  • Piette François
  • 24 augustus 2016
  • Jaguar
2,5
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Algemeen comfort
  • Geslaagde stijl
  • Leuk weggedrag
  • Plaats aan boord
  • Afwerkingsdetails
  • Imposante afmetingen
  • Ontgoochelende interieursfeer
  • Prijs van de opties

Met een SUV-segment dat een ongeziene groei kent en concurrenten (Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC) die het in de verkoopcijfers goed doen, was er bij de Britten natuurlijk niet veel plaats meer voor filosofische en ethische vragen. Jaguar wierp zich dus in de strijd, met een stevige doelstelling: het dynamisch minstens even goed doen als de Porsche Macan!

Grote gestalte

Maar we wandelen eerst eens rond de auto: door kenmerken van de andere modellen van het merk te gebruiken, weet de F-Pace de eigenschappen van een bijzonder stevige machine wat fijner weer te geven: 4,73 m lang, 2 m breed en 1,65 m hoog. Hij domineert het segment alvast met zijn afmetingen!

Ruimte

Gelukkig hebben die afmetingen ook een weerslag op de interieurruimte: de inzittenden hebben heel wat plaats. Een klassiek probleem: het panoramisch dak beknibbelt wat op de hoofdruimte van de achterpassagiers. Maar dat zullen alleen grotere lengtes opmerken. En bagage? In de makkelijk moduleerbare koffer van 650 liter geraak je heel wat kwijt.

Geest, ben je daar?

Als je in een Jaguar nog graag wilt ondergedompeld worden in een aangename wereld van hoogwaardige materialen (leder en hout) die een cottagesfeer oproepen, dan moet je iets aanvaarden: bij Jaguar wordt er “gegermaniseerd”. De sfeer aan boord is somber, zonder charme, maar kwalitatief. Een nauwkeurige blik onthult enkele goedkopere plastics voor een Jaguar.

Onder de kap

Voor een model dat wil wedijveren met de Porsche Macan, voorziet Jaguar natuurlijk een aantal krachtige zescilinders op benzine en diesel, van 300 tot 380 pk. Maar omdat er ook auto’s verkocht moeten worden, stopt Jaguar ook zijn nieuwe viercilinder “Ingenium”-diesel onder de kap. Die is twee liter groot, levert 180 pk en 430 Nm. Je kunt hem bestellen met een manuele bak of automaat, en met twee- of vierwielaandrijving.

En dan wordt het interessant, want de F-Pace neemt niet gewoon de aandrijving over van zijn verre neef, de Range Rover Evoque, maar wel van de Jaguar F-Type AWD! Wat dat verandert? Alles! Want nu gaat de voorkeur naar de achterwielen, wat een dynamisch en aangenaam weggedrag garandeert.

Achter het stuur

Deze viercilinder heeft uiteraard niet hetzelfde karakter, dezelfde klank en dezelfde verfijning als de zescilinders. Maar hij staat zijn mannetje onder de kap van deze massieve SUV en zijn 430 Nm geven hem aanvaardbare punch. Met 8,7 seconden voor 0-100 km/u zet onze F-Pace 2.0D geen verbluffende prestaties neer, maar voor dagelijks gebruik volstaat de motor ruim. Zelfs beladen krijg je nooit de indruk dat hij in ademnood geraakt, en zijn prestaties blijven respectabel. De ZF-automaat met acht verzetten is een goeie bondgenoot, die zacht en snel werkt.

En het weggedrag?

Tot zover de prestaties. Maar is de F-Pace effectief zo dynamisch als Jaguar beweert? Jazeker! Je moet er uiteraard rekening mee houden dat de auto hoger en zwaarder is dan de klassieke modellen van het merk, maar het compromis is opmerkelijk. De F-Pace komt uit de bocht zonder rekening te houden met zijn fysieke afmetingen of massa, remt sterk, en verandert met een verbluffende beet van koers.

Hoe verbazend het mag lijken in een zware SUV met viercilinder diesel: we hebben plezier achter het stuur op bochtige wegen. Onze felicitaties voor de ingenieurs, temeer omdat hij naast dat weggedrag ook echte terreincapaciteiten heeft. De expertise van Land Rover is nooit veraf…

Comfort

Hoewel Jaguar bekend staat om de kwaliteit van zijn demping, merken we hier een minpuntje op: de F-Pace is soms stug, onder meer op slecht wegdek. Niets ergs, omdat het de algemene indruk niet beïnvloedt. Het comfort van de F-Pace wordt gegarandeerd door zijn zetels en zijn uitstekende geluiddemping. Je hoort de motor pas duidelijk wanneer hij stevig wordt aangesproken.

Technologie

Aan boord neemt de Jaguar-SUV de laatste technologische innovaties van het merk mee: rijstrookassistentie, noodremhulp, intelligente snelheidsregelaar met verkeersbordherkenning,… Voor het comfort van de chauffeur is er nog de head-updisplay met lasertechnologie, stabilisatiehulp voor een aanhangwagen, autonoom rijden in files en een multimediasysteem dat met internet kan worden verbonden en apps van je smartphone kan gebruiken. Dat laat zich helaas ook allemaal betalen.

Verbruik

Aan de pomp kan een lange en zware SUV met vierwielaandrijving natuurlijk geen wonderen verrichten. Maar als je rustig rijdt, zou je perfect minder dan 8 l/100 km moeten kunnen halen. Dat is al bij al een aangename verrassing. Met een zware voet gaat de F-Pace niet ver over de 10 l/100 km.

Prijs

Jaguar biedt zijn F-Pace aan vanaf € 43.050. Maar dan moet je je tevreden stellen met achterwielaandrijving en een manuele bak. Er zijn vier uitrustingsniveaus: Pure, Prestige, Portfolio en R-Sport, met prijzen tot € 55.850 voor deze 2.0D. Jaguar lijkt de Duitsers te hebben gevolgd in zijn optiebeleid, door heel wat opties aan te bieden tegen stevige prijzen…

Besluit

De F-Pace betreedt een segment vol prestigieuze modellen waartegen hij zich zal moeten bewijzen. En dat doet hij met verve! Het model bevat uiteraard niet alle glamour van de modellen die de legende van het merk hebben gevormd. Maar de F-Pace overtuigt met zijn dynamisch weggedrag, interieurruimte en verleidelijke looks. Meer dan geslaagd voor een eerste poging, en we zien de F-Pace al vaker in het straatbeeld opduiken…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km