Testen

Jaguar F-Type 400 Sport: tussentijds schouderklopje

In 2013 maakte de Jaguar F-Type zijn debuut in alle bescheidenheid: uitsluitend als cabriolet, met drie motoren. Vier jaar later kunnen we spreken van een uitgebreid gamma. Een speciale, beperkte reeks mag dan uiteraard niet ontbreken.

  • Bervoets Wim
  • 06 september 2017
  • Jaguar
3,5
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geslaagde lijn
  • Motorkarakter
  • Muzikale motor
  • Rijplezier
  • Verbeterd infotainmentsysteem
  • Beperkte koffer
  • Hoog gewicht
  • Stevige meerprijs
  • Verbruik
  • Zicht naar achteren

Hoe uitgebreid dat gamma precies is? In de eerste plaats moet je kiezen tussen een coupé en cabriolet. Dan het aantal cilinders: vier, zes of acht. Bij de viercilinder is het eenvoudig: de 2.0 van 300 pk is alleen verkrijgbaar met automaat en achterwielaandrijving. Bij de zescilinder wordt het complex: de 3.0 V6 van 340 pk (alleen achterwielaandrijving, met manuele bak of automaat) of 380 pk (achterwielaandrijving met manuele bak of automaat, of vierwielaandrijving met automaat).

En dan komen we bij de brutale V8-motoren. De 5.0 is er in een versie met 550pk (vierwielaandrijving met automaat) en in de SVR-versie met 575 pk (vierwielaandrijving met automaat). Wie dan nog niet duizelig is, kan voor de V6-versies nog kiezen tussen een klassieke uitvoering of een extra sportief aangeklede R-Dynamic-uitvoering…

Waar past deze 400 Sport dan in het gamma?

Als een speciale editie die alleen dit jaar te verkrijgen is en die de facelift van de F-Type in de verf zet. Hij maakt gebruik van de 3.0 V6 benzinemotor met compressor, die 460 Nm produceert en iets meer vermogen krijgt. Je raadt het al: 400 pk. De 400 Sport is beschikbaar met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. Een aangepaste chassisafstelling en opgewaardeerde remmen staan ook op het lijstje, net als een gepersonaliseerd jasje: koetswerkkleuren zijn zilver, zwart en wit, de velgen zijn donkergrijze 20-duimers en opvallende gele “400”-logo’s zijn de duidelijkste weggevers.

Wat houdt die facelift van de F-Type in?

Die blijft al bij al bescheiden: de voorbumper kreeg een lichte Photoshop-behandeling, en de lichtblokken maken nu zowel vooraan als achteraan volledig gebruik van led-technologie. Binnenin springen er twee zaken meteen in het oog: het verbeterde infotainmentsysteem, dat veel responsiever en geconnecteerder is, en de sportzetels, die wat overtollige kilo’s verloren maar nog steeds bijzonder goed steunen.

Hoe is de sfeer aan boord?

Die vormt een geslaagd compromis tussen sportiviteit en luxe. De rijpositie is uitstekend, met een lage zithouding en de pook van de automaat (waarmee je ook zelf aan de slag kunt) binnen handbereik op de hoge middentunnel. Het afgeplatte sportstuur valt goed in de hand. Het nadeel? Het zicht naar achteren, ook door de uitgestrekte C-stijlen van de coupé. De kofferruimte is guller dan het postvakje in de cabriolet, maar blijft al bij al beperkt.

Hoe doet de motor het?

Die reageert als een nukkig beest wanneer je hem wakker schudt met de startknop, maar toont zich al snel meer getemd dan de wilde V8. Door de compressor antwoordt hij alert op impulsen van het gaspedaal, terwijl hij zijn vermogen geleidelijker opbouwt dan de F-Type met twee cilinders meer. Zijn soundtrack is ook iets minder extreem als die van de V8, vooral qua knallen en plofjes. Al is dat ook relatief: met de uitlaatkleppen open – met een knopje op de middenconsole of in de Dynamic-modus – weet nog steeds zowat je halve buurt dat je thuis bent.

Hoe presteert de F-Type 400 Sport dynamisch?

Atletisch, of wat had je gedacht? 0-100 km/u duurt 4,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 275 km/u. Het stuur reageert direct en precies op je impulsen, waardoor je de F-Type nauwkeurig kunt plaatsen. De automaat doet het overigens ook voortreffelijk: snel en gedecideerd. De balans van de Jaguar zorgt voor vertrouwen, al neemt dat niet weg dat je met een uitgeschakeld ESP of op nat wegdek geen stapje opzij kunt zetten met de achterkant…

Kan je er ook comfortabel langere afstanden mee doen?

De F-Type is een gedroomde weekendauto natuurlijk, en leent zich ondanks zijn gespierde inborst even goed tot comfortabeler rijden. De schokdemping is strak maar dat gaat nooit echt storen, en in de normale rijmodus en met de automaat die het werk doet, houdt de motor zich koest. Snelwegverkeer wordt dus allerminst vermoeiend. Flesjes water kan je alleen in de middenconsole kwijt: de opbergvakken in de portieren zijn bijzonder onhandig gevormd.

Hoeveel kost hij?

De 400 Sport coupé met achterwielaandrijving staat in de catalogus vanaf € 100.390. Vierwielaandrijving kost een kleine € 6.000 meer. Wil je de cabriolet, dan leg je nog meer op: de achterwielaangedreven versie kost € 107.500, de vierwielaangedreven cabriolet € 113.450. Voor de F-Type 400 Sport betaal je dus om en bij € 17.000 meer dan voor de F-Type met 20 pk minder. Wij verbruikten na een weekje testrijden 11,7 l/100 km, een stevige drie liter meer dan de 8,6 l/100 km die Jaguar opgeeft.

Besluit?

De Jaguar F-Type 400 Sport is een geslaagde speciale editie die alle kwaliteiten van de geweldige F-Type nog eens extra in de verf zet. De sexy Britse coupé staat het op maat gemaakte jasje als gegoten, en vormt met de V6 een dynamische en geweldig aantrekkelijke combinatie. Of de 400 Sport zijn stevige meerprijs waard is, is een andere vraag: de versie met 380 pk hoeft eigenlijk nauwelijks onder te doen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km