Testen

Met de Jaguar F-Type naar de ING Ardenne Roads

Bocht na bocht blijf ik de betoverende rondingen bewonderen van de Fiat V8 Zagato voor me, een uitzonderlijke auto waarvan slechts een handvol exemplaren gebouwd werd. Achter mij doet een Jaguar XK 120 het asfalt beven met zijn gegrom. Een magisch moment waarvan ik geniet achter het stuur van één van de beste huidige GT’s: de Jaguar F-Type. Met de V8, bovendien.  

  • Piette François
  • 09 mei 2014
  • Jaguar
Voor- en nadelen
  • Kracht en geluid van motor
  • Speels weggedrag
  • Temperament
  • Belachelijk kleine koffer
  • Standaarduitrusting
  • Stevige prijs

Al twaalf jaar lang staat de ING Ardenne Roads bekend als één van de mooiste regelmatigheidsrally’s voor oude wagens in België. Een verzorgd parcours dat de mooie wegen van de Ardennen afwisselt, een onberispelijke organisatie en een knap deelnemersveld maken er een onmisbaar evenement van. Een sportief evenement ook, want de gemiddelde snelheden stellen de mechaniek op de proef.

Uitzonderlijke deelnemers

Zoals elk jaar verzamelen de deelnemers zaterdagochtend om zeven uur in het park van Spa. Het is feest. We tellen een tiental auto’s van voor de oorlog: de Rolls-Royce Phantom II Tourer, Lagonda M45, Lanchester Sport Special, Bentley Tourer, …

Van na de oorlog zijn er meer dan 110 auto’s: van de zeldzame Fiat V8 Zagato tot enkele mythische Jaguar XK’s en E-Types, met daartussen een Maserati 3500 GT, een Ferrari 250 GTE en enkele meer ‘courante’ wagens zoals de MGA en MGB, Triumph TR5 en GT6, Porsche 911 en enkele Alfa Romeo’s.

F-Type

Te midden deze uitzonderlijke wagens hoeft de F-Type zich niet te schamen. Het erfgoed van de E-Type is duidelijk zichtbaar, al is deze schoonheid natuurlijk sterieler dan zijn voorouders. Maar hij biedt evenveel sensaties: charmante kleine trillingen in vrijloop, een duivels geluid (met de uitlaat in sportmodus), perfect afgestelde bediening, … Meer is er niet nodig om een glimlach op het gezicht te toveren zonder zelfs maar een meter te rijden. Ook de lijn is bijzonder geslaagd, al oogt de coupé nog eleganter.

Schitterend roadbook

Het hart van de Ardennen, door Luxemburg en de Oostkantons: een schitterende natuur waar bochtige wegen tussen de valleien en heuvels kronkelen. Het reliëf zorgt soms voor scherpe bochten, tot groot plezier van de bestuurders … en de toeschouwers. Door al die schoonheid hou ik een rustig tempo aan. De V8 compressormotor met 495 pk klinkt geweldig, net als een jacht varend langs de kust.

Vaart houden

Niet iedereen houdt een wandeltempo aan. Achter mij zie ik een zeer mooie Alfa Romeo Giulia die geen zin heeft in een ‘rijdend obstakel’ op deze zeer smalle weg, ik besluit om de Jaguar de sporen te geven. Met mijn rechtervoet maak ik de V8 wakker, die zijn stem verheft en de 500 paarden loslaat op de achterwielen. Tot mijn grote verrassing is er geen vertraging en word ik naar de volgende bocht gekatapulteerd.

Sportmodus                

In de sportmodus kun je de cavalerie het best benutten … op een vlakke weg. Op deze hobbelige weg laat je beter de normale modus staan, die zorgt voor welgekomen soepelheid en stabiliteit. De ESP heeft drie standen (on, sport en off), je kunt dus plezier beleven in alle veiligheid, naargelang jouw rijkunsten en de situatie. Het circuit blijft de beste omgeving om zo’n atoombom te benutten.

Evenwicht

De F-Type V8 S rijdt evenwichtig maar heeft in zijn weggedrag niet de finesse van een V6 S. Zijn explosieve motor overwint alle moeilijkheden in een festival van geluiden en gejank. Overdonderend zelfs, als je dat wilt. Al snel halen we onze voorliggers in en geraakt de brandstofpeilmeter in paniek. Terug naar een rustiger tempo dan maar … In die omstandigheden rijdt de F-Type ook uitstekend, het koppel van de V8 trekt de auto heel soepel. En dat allemaal met de nodige branie.

Conclusie

De F-Type is op zijn plaats tussen de glorieuze voorouders. Een sublieme lijn, woest temperament en stem van een diva: hij heeft alle kwaliteiten van de sterren rondom hem. Geen twijfel mogelijk, over een jaar of tien rijdt hij nog mee in de ING Ardenne Roads. Zoals bij elke karaktervolle dame vergeven we hem enkele gebreken, zoals de belachelijke koffer, gepeperde rekening en te lange optielijst.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - J. Mahiels - G. Tassart.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km