Testen

Test: Jeep Avenger, voor de stadsjungle?

Jeep begint aan een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis met de Avenger, het eerste elektrische model van het merk. Kan deze compacte SUV het avontuurlijke DNA combineren met elektrische mobiliteit, en dat alles in een zakformaat?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 april 2023
  • Jeep
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Laag verbruik in de praktijk
  • Verhouding formaat-binnenruimte-koffer
  • Correcte prestaties
  • Compromis comfort-dynamiek
  • Beenruimte op de achterbank
  • Afwerking
  • Zicht rondom
  • Scherpe prijs voor een EV, maar duur in absolute termen

Hoewel Jeep in het collectief geheugen gegrift staat als een avontuurlijk merk dat symbool staat voor vrijheid, sleept het Amerikaanse merk ook een imago van grote, onzuinige wagens met zich mee, die niet gepast zijn voor de stad. Kortom, niet de beste eigenschappen om een Europees concern voor je te winnen, dat zich steeds meer op de stad richt en drastisch zijn CO2-uitstoot wil verlagen. 

Om zich aan deze nieuwe omgeving aan te passen zonder het eigen DNA te verloochenen, heeft Jeep geleidelijk aan zijn gamma uitgebreid met meer compacte modellen, terwijl het ook zijn aandrijflijnen heeft geëlektrificeerd. Het hoogtepunt van deze nieuwe golf is de Avenger, die met zijn 4,08 m het meest compacte model wordt in het gamma van Jeep, zelfs nog onder de Renegade (4,24 m). Maar het is ook het allereerste volledig elektrische model in de geschiedenis van het merk.

Eigen karakter...

Op technisch vlak geniet de Avenger van hetzelfde e-CMP2-platform van zijn neefjes uit de Stellantis-groep, zoals de Opel Mokka Electric, Peugeot e-2008 en de DS 3 E-Tense. Maar Jeep heeft het geheel aangepast om zijn eigen DNA te behouden. De Avenger heeft daarmee een blokvormige en robuuste look, een grote bodemvrijheid (20 cm), aan- en afrijhoeken (20° en 32°) die een terreinwagen waardig zijn, met daarnaast nog de traditionele gimmicks van Jeep. Zoals de grille met 7 (in dit geval valse) spijlen, de X-vormige achterlichten of nog heel wat kleine details die verstopt zijn aan de buiten- en binnenkant. We willen het plezier van ze te ontdekken niet afpakken, dus we vermelden enkel de kever op het dak en de sterretjes bovenaan de voorruit. Maar er zijn er nog veel meer...



... dat je zelf kan samenstellen

Om zijn jeugdige en hippe insteek te versterken, kan de Avenger ook rekenen op een breed scala aan personalisatiemogelijkheden. Er zijn meer dan 150 'Jeep Authentic'-accessoires te bestellen. De stickers voor de motorkap en het dak bieden bijvoorbeeld heel wat verschillende mogelijkheden: enkele of dubbele streep, enkel op de motorkap of ook op het dak, enzovoort. Als je wil, kan je ook blauwe accenten toevoegen op verschillende plekken om de elektrische inborst van het model te onderstrepen.



Compact formaat

Jeep heeft gepoogd de verhouding formaat/binnenruimte zo gunstig mogelijk te maken, vooral door de overhangen zo kort mogelijk te maken. Maar dat heeft geen wonderen opgeleverd: met een totale lengte van 4,08 m kan de Avenger maar een beperkte zitruimte bieden voor zijn achterste passagiers. Er is voldoende hoofdruimte en de achterbank kan drie volwassenen huisvesten voor korte ritjes, als het echt moet. Maar de beenruimte voor langere mensen of om gemakkelijk jonge kinderen mee te voeren in hun kinderstoel is beperkt.

Het koffervolume is daarentegen wel behoorlijk voor een elektrische wagen van dit formaat. De batterij is onder de zetels (voor- en achteraan) en onder de middentunnel geplaatst, waardoor hij geen kofferruimte inneemt. Er blijft dus nog 355 liter over, met een ruimte die gemakkelijk bruikbaar is. Een dubbele bodem biedt de mogelijkheid om de laadkabel(s) apart te bewaren. De elektromotor, die op de vooras is geplaatst, laat echter geen ruimte over voor een tweede kofferruimte aan de voorzijde van de Avenger.

2 x 10,25 inch

Als je plaatsneemt op een van de voorzetels, zit je voor een modern en overzichtelijk dashboard, maar ook niet té modern. Er zijn dus nog rechtstreekse knoppen om de klimaatcontrole te bedienen. Het centrale aanraakscherm van 10,25 inch voor het infotainment is standaard aanwezig op alle versies. Het scherm voor de bestuurder, dat de traditionele tellers vervangt, heeft dan weer een doorsnede van 8 of 10,25 inch, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Over het algemeen merken we heel wat harde plastics op, die goedkoop aanvoelen, terwijl de afwerking ook niet overal even verzorgd is.

Uconnect Services

Het infotainmentsysteem Uconnect Services en de smartphone-app van Jeep bieden de mogelijkheid om de belangrijkste eigenschappen van de Avenger vanop afstand in te stellen of te controleren, zoals de instellingen voor het opladen, de airco, een weergave van het batterijniveau, de dichtstbijzijnde publieke laadpaal, enzovoort.

400 km WLTP

Omdat hij later op de markt is gekomen dan zijn elektrische Stellantis-neefjes, kan de Avenger direct genieten van de nieuwe elektromotor en batterij van het concern, die ook in de faceliftversies van zijn andere compacte elektrische crossovers te vinden zijn. Concreet betekent dit dat de Avenger het nieuwe batterijpakket van 54 kWh (51 kWh bruikbaar) krijgt, naast de eerste elektromotor van eMotors (de joint-venture van Stellantis en Nidec) met een vermogen van 115 kW (156 pk) en 260 Nm koppel.

Dankzij het lage officiële stroomverbruik (15,4 kWh/100 km) kan de Avenger dus een WLTP-autonomie van 400 km voorleggen. Snelladen aan gelijkstroom is mogelijk tot 100 kW, wat de batterij van 20 tot 80% bijlaadt in 24 minuten. De boordlader aanvaardt dan weer driefasige wisselstroom tot 11 kW, waarmee je aan een laadpaal van dit vermogen de batterij volledig kan opladen in ongeveer 5 uur.

Geslaagd compromis

Dankzij het zachte Spaanse weer tijdens onze proefrit, kon de Avenger een reëel verbruik van minder dan 16 kWh/100 km voorleggen, ondanks een soms veeleisend parcours. Dat levert een rijbereik in de praktijk op van ongeveer 320 km. De Avenger heeft dan ook een relatief beperkt gewicht (1.500 kg) voor een elektrische SUV, naast een vrij gunstige Cx-waarde (0,33), ondanks wat zijn kubusvorm doet vermoeden.

Onderweg blijken de prestaties van de nieuwe elektromotor voldoende. De 0-100 km/u duurt 9 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u. Maar het is vooral de veelzijdigheid van de elektromotor en zijn ononderbroken acceleraties die hem aangenaam maken in gebruik.

Het onderstel is afgestemd op een goed dempingscomfort en een goede beheersing van de koetswerkbewegingen, wat een overtuigend compromis oplevert. De Avenger is niet dynamisch, maar is aangenaam om mee te rijden dankzij het efficiënte weggedrag en de goed gekalibreerde bedieningselementen.

Stadsjungle

Op praktisch vlak zijn we ook lovend over zijn kleine draaicirkel (10,5 m) om vlot binnen de stad te kunnen rijden. Het zicht rondom had echter beter gekund. De dikke raamstijlen voor- en achteraan en de rechthoekige motorkap belemmeren soms het zicht tijdens manoeuvres. De grote bodemvrijheid stelt je echter gerust in de stad: steile opritten van garages, harde verkeersdrempels en dikke stoepranden zijn niets om bang voor te zijn in de Avenger. 

De Avenger is trouwens de eerste Jeep met voorwielaandrijving die Hill Descent Control en het Selec-Terrain-systeem krijgt. Je kan dus zonder al te veel zorgen buiten de gebaande paden rijden, met de elektronica die de tractie maximaliseert dankzij specifieke modi voor zand, modder of sneeuw. Voor wie meer wil, brengt Jeep in de loop van 2024 een variant met vierwielaandrijving uit van zijn kleine elektrische SUV, geïnspireerd op de conceptcar Avenger 4xe. En voor de volledigheid: hoewel Jeep de Avenger met een 'gewone' verbrandingsmotor enkel op bepaalde Europese markten verkoopt (onder meer Italië en Spanje), zou de toekomstige mild hybride versie wel bij ons aangeboden worden.



Prijs Jeep Avenger 2023

Jeep biedt de Avenger in vier uitrustingsniveaus aan in België. De instapversie Avenger heeft een vanafprijs van €38.500. Daarmee heb je wel al een automatische airco, keyless go en het Uconnect-systeem met zijn 10,25-inch display met Apple CarPlay en Android Auto. De middelste versie Avenger Longitude kost dan weer €39.500 en omvat onder meer 16-duims lichtmetalen velgen, parkeersensoren achteraan, verwarmbare buitenspiegels en een audiosysteem met zes luidsprekers. 

De Avenger Altitude gaat net over de grens van €40.000 (€41.500), maar biedt 17-duims velgen, de digitale tellers van 10,25 inch, adaptive cruise control, keyless entry, een elektrische kofferklep en een lederen stuurwiel. De topversie Avenger Summit kost dan weer €43.500. Voor die prijs beschikt het model over 18-duims lichtmetalen velgen, full-LED-koplampen, een inductielader voor smartphones, semi-autonome rijhulpmiddelen, een dodehoekmonitor, parkeersensoren vooraan, enzovoort.

De Avenger heeft overigens standaard een warmtepomp aan boord om zijn autonomie op peil te houden tijdens koud weer, maar er zijn geen 'V2L'-functies gepland om zijn batterij te kunnen gebruiken als stroomvoorziening voor externe apparaten.

Ons verdict

De Avenger is een geslaagde eerste poging van Jeep in het nog jonge segment van compacte elektrische SUV's. Je moet natuurlijk rekening houden met een beperkte zitruimte achterin en een matige afwerking voor dit prijsniveau, maar over het algemeen is de Avenger wel een goede Jeep. En een goede elektrische auto.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Jeep? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Jeep-zoekertjes nu hier:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km