Testen

Jeep Cherokee: excentriekeling

Was de Cherokee vroeger een hoekige, rudimentaire terreinwagen, dan is de gloednieuwe vierde generatie alvast aan de buitenkant veel softer. Blijft het een echte Jeep? Tijd voor een eerste kennismaking.

  • Van den Bogaert Robin
  • 16 april 2014
  • Jeep
Voor- en nadelen
  • Comfort en geluiddemping
  • Uitstekende automaat
  • Voortreffelijke terreincapaciteiten
  • maar trailhawk-versie alleen met v6
  • Kwaliteit montage te verbeteren
  • Vrij duur

Nog lang voor de SUV-hype losbarstte was Jeep al van de partij met de Cherokee, al sinds 1984. Vandaag presenteren de Amerikanen de vierde generatie van zijn middelgrote SUV. En die valt meteen op met zijn opmerkelijke front met smalle dagrijlichten en daaronder de eigenlijke koplampen. Het ontwerpteam van Bill Zhang zorgde ook voor enkele leuke knipogen. Zo verwijst de knik in de voordeuren naar de halve deuren van de Wrangler, , staat de Jeep-grille gegraveerd in de ophanghaakjes in de koffer en zie je onderaan de voorruit de afbeelding van een kleine Jeep in de lijm. Het design dat misschien niet iedereen zal bekoren, maar wel de verdienste heeft persoonlijkheid uit te stralen.

Onder dat koetswerk schuilt eigenlijk het platform van de Alfa Giulietta, dat in de basis ontworpen is voor voorwielaandrijving. Jeep biedt daarbovenop drie 4x4-systemen, naargelang de versie: de volautomatische Jeep Active Drive I (enkele verhouding, Longitude en Limited), de Jeep Active Drive II (twee verhoudingen, Limited) en tot slot het Jeep Active Drive Lock-systeem met korte verhoudingen en een vergrendelbare achteras (in de Trailhawk). Een loskoppelbare achteras zorgt er steeds voor dat de vierwielaandrijving wordt uitgeschakeld om het verbruik te beperken.

Op de weg

We starten onze test met de meest bescheiden motor, de 2.0 Multijet met 140 pk. Die wordt alleen verkocht met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De motor klinkt vrij luidruchtig, maar dankzij de akoestische beglazing van de voorruit en de voorste zijruiten blijft het binnenin aangenaam stil.  Over het comfort valt in het algemeen trouwens niet te klagen: de ophanging is uitstekend en zowel voorin als achterin is voldoende plaats. Erg wendbaar rijdt de Cherokee niet en de besturing is weliswaar voldoende direct maar geeft weinig feedback. De versnellingsbak schakelt vlot en precies, maar voor wie zijn linkervoet liever laat rusten is er een alternatief.

De tweeliter diesel is ook beschikbaar in een variant met 30 paarden extra. Het prestatieverschil leek ons miniem (het koppel van 350 Nm is identiek en geen van beiden is een topspurter), maar deze versie is een aanrader door de uitstekende automaat met negen versnellingen. Het ontwerp komt van ZF – in de basis dus hetzelfde als bij Range Rover – maar Jeep bouwt de bak zelf en zorgde voor eigen software met een veertigtal verschillende mappings naargelang jouw rijstijl. 

In het terrein

Alle versies zijn beschikbaar met vierwielaandrijving (de basisdiesel ook met voorwielaandrijving), maar wie het terrein wil induiken is aangewezen op de Trailhawk-versie want die beschikt als enige over een vergrendelbaar differentieel op de achteras en staat iets hoger (22 cm bodemvrijheid). Een korte demonstratie op het 4x4-parcours van de Fiat-groep in Balocco volstond om ons te overtuigen van de terreinvaardigheden, die tot de top van deze klasse behoren.

Te verbeteren

De Cherokee heeft dus heel wat troeven in huis, maar toch is er nog werk aan de winkel.  De bouwkwaliteit van onze jonge testexemplaren leek nog niet bepaald op punt te staan. Zo waren de deuren en de kofferklep op verschillende testwagens onnauwkeurig gemonteerd en vertoonde de lak enkele foutjes. Binnenin is de afwerking correct, maar zeker niet op het niveau van pakweg Volvo of Audi.

De test werd ook ontsierd door een kleine technische storing. Wegens een te lage batterijspanning weigerde onze testwagen op een gegeven moment opnieuw te starten nadat de motor (2.0 140) door het start-stopsysteem was uitgeschakeld.   De foutmelding ‘battery charge low’ verscheen, maar na enkele pogingen lukte het dan toch en konden we de rit zonder verdere problemen voortzetten.

Prijs

En dan is er nog de prijs. Jeep ziet de nieuwe Cherokee als een concurrent voor de Land Rover Freelander, Volvo XC60 en Audi Q5, terwijl hij qua bouwkwaliteit zeker niet beter scoort dan pakweg een Kia Sportage. De tweeliter diesel met 140 pk kost meteen 36.900 euro, de automatische 170 pk-versie minimaal 43.200 euro. De terreinvaardige Trailhawk is er alleen in combinatie met de 3.2 V6 benzine (272 pk) en daardoor irrelevant op de Belgische markt. Fiscaal vriendelijke diesels met 136 of 163 pk zijn overigens ook niet gepland. De CO2-uitstoot en het verbruik bedragen op papier minimaal 139 g en 5,3 l/100 km voor de manuele basisdiesel.

Conclusie

Met de nieuwe Cherokee heeft Jeep een model in huis dat overtuigt met zijn excentrieke design, comfort, aangename automaat en uitstekende terreincapaciteiten (Trailhawk). Helaas is deze auto naar onze mening iets te duur voor wat je krijgt en moet de kwaliteit op sommige punten nog verbeterd worden. In België wordt de nieuwe Cherokee gelanceerd op 10 mei. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km