Testen

Test: Jeep Compass 1.3 GSE 130 pk, hetzelfde maar beter

De Jeep Compass krijgt een nieuwe turboviercilinder op benzine met naar keuze 130 of 150 pk. Die is krachtiger dan de huidige 1.4-turbo. Maar past die nieuwe motor bij het dappere karakter van de Jeep? We brachten 1.000 kilometer aan het stuur door om het antwoord te vinden.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 16 september 2020
  • Jeep
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Algemeen comfort
  • Discrete motor
  • Geslaagde interieurruimte
  • Veiligheidsuitrusting
  • 130 pk-versie enkel handgeschakeld
  • Afwerkingsdetails
  • Motorschokken na koudstart

Goed nieuws voor de Italiaanse auto-industrie: de Europese exemplaren van de Jeep Compass worden voortaan geassembleerd in Melfi, in een fabriek van de FCA-groep. Tot op heden liep hij in Mexico van de band. Op die manier zouden de leveringstermijnen sterk moeten inkorten, van meerdere maanden tot slechts een paar weken.

Test: Jeep Compass 1.3 GSE 130 pk, hetzelfde maar beter

Nieuw modeljaar

De komst van de Compass naar de Italiaanse fabriek was voor Jeep de gelegenheid om zijn bestseller een beetje te herwerken. In de catalogus duiken vijf nieuwe kleuren op en zes nieuwe velgdesigns in maten van 16 tot 19 duim. Maar de grootste verandering is doorgevoerd onder de motorkap, met de komst van een nieuwe 1.3-turbomotor op benzine, die een paar maand geleden door de Renegade werd ingewijd.

Test: Jeep Compass 1.3 GSE 130 pk, hetzelfde maar beter

Deze viercilinder is verkrijgbaar met 130 pk (gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak) of 150 pk (met een automatische zesbak met dubbele koppeling). In beide gevallen is de Compass een ‘gewone’ voorwieltrekker. De krachtigste variant krijgt echter wel een Sport-modus die het stuur wat stugger en de respons van het gaspedaal wat pittiger maakt

Kleiner maar sterker

We konden zo’n 1.000 kilometer testrijden met een Compass uitgerust met de 130 pk-versie. In combinatie met de goed gespreide manuele versnellingsbak trekt deze motor zich aardig uit de slag. We vreesden dat hij in de neus van de Compass wat slapjes zou aanvoelen, maar dat was helemaal niet het geval. Hij is dan ook krachtiger dan de 1.4 die hij vervangt, want hij ontwikkelt liefst 40 Nm meer koppel (en piekt op 270 Nm). Het blok is overgenomen van de Renegade maar wel herzien, met een nieuwe turbo die instaat voor een betere respons bij lage toerentallen en die de CO2-uitstoot helpt verlagen.

Test: Jeep Compass 1.3 GSE 130 pk, hetzelfde maar beter

Aan het stuur vertaalt zich dat in een mooie reactiviteit en in een vrij prettig gevoel van kracht. Het geheel werkt bovendien beschaafd, want dit MultiAir-blok onderscheidt zich door zijn zachte werking, die perfect aansluit bij de persoonlijkheid van deze comfortabele SUV. Ook de besturing is aangepast en blijkt preciezer dan voordien. Op snelle wegen toont de Compass zich onverstoorbaar en vereist hij nagenoeg nooit stuurcorrecties. Dat draagt ook bij aan meer comfort en dus een rustiger manier van rijden voor de bestuurder. In de stad komt de Compass veelzijdig uit de hoek zonder last te hebben van een te groot formaat. Hij voelt zich er in zijn sas, zelfs in drukke steegjes.

Test: Jeep Compass 1.3 GSE 130 pk, hetzelfde maar beter

Deze 1.3 GSE verstookt een dikke 6 l/100 km en stoot 131 g CO2/km uit, waarmee hij bij de beste leerlingen van zijn segment hoort.

Test: Jeep Compass 1.3 GSE 130 pk, hetzelfde maar beter

Moderne technologie

De ingenieurs van Jeep hebben zich niet tot mechanische en esthetische aanpassingen beperkt. Deze update heeft ook gevolgen voor het infotainmentsysteem. De Compass neemt de UConnect-module over van de Renegade, met de MyConnect-app voor smartphone en smartwatch. De nieuwe diensten van UConnect zijn standaard inbegrepen in de multimediasystemen van 7 en 8,4 duim en in alle uitrustingsniveaus vanaf de Longitude, voor een doorgedreven connectiviteit en een waaier aan veiligheids- en comfortdiensten.

Test: Jeep Compass 1.3 GSE 130 pk, hetzelfde maar beter

Ons verdict

De Compass is niet van gisteren. Voor dit model (en alle andere uit het Jeep-gamma) kan de Italiaans-Amerikaanse constructeur terugvallen op decennia ervaring in het ontwikkelen van offroaders en SUV’s, en dat voel je. Met zijn look van een mini-Grand Cherokee en zijn zowel comfortabele als ruime interieur is deze ‘nieuwe’ Compass een ernstig te overwegen kandidaat voor wie op zoek is naar een SUV van ongeveer 25.000 euro (onze 1.3 GSE 130 pk heb je vanaf 25.900 euro inclusief btw).

Test: Jeep Compass 1.3 GSE 130 pk, hetzelfde maar beter

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km