Testen

Jeep Renegade: vreemde vogel

Nadat het Europa heeft gered, wil Jeep het nu veroveren. Het voornaamste wapen in dit vreedzame offensief is deze Renegade, een originele terreinwagen die nieuwe klanten moet winnen. Het doel is ambitieus maar realistisch.

  • Piette François
  • 19 september 2014
  • Jeep
Voor- en nadelen
  • Aangename mjet-motoren
  • Binnenruimte/koffer
  • Look/origineel aanbod
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Terreineigenschappen (4wd)
  • 1.6 mjet niet beschikbaar met automaat en 4wd
  • Filtering kleine oneffenheden (vooral 2wd)
  • Maar 2 jaar garantie
  • Storende hoofdsteun (grote personen)
  • Zicht ¾ achteraan

Jeep werd geboren in een van de somberste periodes uit de geschiedenis: de Tweede Wereldoorlog in 1941 om precies te zijn. Deze auto’s hielpen onze planeet te redden van de nazi’s, toen ze zeventig jaar geleden landden op de stranden van Normandië. Sindsdien bleef Jeep trouw aan de filosofie van de hoekige, rustieke terreinwagen, klaar om de gebaande wegen te verlaten.

Vreemde auto

Wat is deze Renegade precies? Ik moet toegeven dat het moeilijk is om dit nieuwe kleintje in een vakje onder te brengen. Hij is 4,23 meter lang en ontwikkelt tot 170 pk als diesel. De Renegade is wel stoerder en meer premium dan de gewone Captur, Juke, 2008 en co. Hij blijft wel onder de categorie van de Qashqai, Tiguan en SX4. Een originele auto voor kleine gezinnen die eens iets anders zoeken.

Uitstraling

Het minste wat we kunnen zeggen is dat de Renegade niet ongemerkt passeert. Met zijn hoge motorkap, typische radiatorrooster en overal X’en (een gimmick overgenomen van de jerrycan van de eerste Jeep) verdeelt de Renegade de meningen. Een originele, hippe verleider of een vreemde vogel zonder sexappeal? Aan jou om te beslissen. Het is tenminste geen glad of banaal koetswerk.

Ruim

Het interieur ziet er wat soberder uit. De stijl is netjes en overal in het interieur wordt herinnerd aan het radiatorrooster van de eerste Jeep. Het multimediasysteem heeft geen internetverbinding, maar biedt wel veel mogelijkheden, ook om te verbinden met andere toestellen. De Renegade heeft ook een praktische kant, met een correcte ruimte die zelfs genereus is voor het hoofd dankzij de hoekige lijn. Zelfde verhaal voor de koffer: praktisch, moduleerbaar en voldoende ruim.

Techniek

Op technisch vlak is de keuze uniek. Er zijn benzinemotoren van 110 tot 184 pk, inclusief de 1.4 MultiAir van Fiat. Het dieselgamma bestaat uit de 1.6 MJet met 120 pk en de 2.0 MJet met 120, 140 en zelfs 170 pk. Voor de transmissie is er naast de manuele bak een nieuwe automaat met negen versnellingen. Jawel, negen!

Nog specialer is dat je naargelang de versie kunt kiezen voor aandrijving op twee wielen (2WD, voorwielaandrijving) en vierwielaandrijving (twee systemen). Telkens krijgt de vooras meer kracht en worden de achterwielen pas aangesproken als de vooras verzadigd is. De versie TrailHawk voegt er nog een kortere overbrengingsverhouding aan toe voor avonturiers die graag het terrein opzoeken.

Achter het stuur van Belgische bestseller

Op de Belgische markt zal ongetwijfeld de 1.6 MJet met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving het gros van de verkoop uitmaken. Zijn uitstoot is beperkt tot 115 g/km. En deze versie rijdt heel goed. De 120 paarden voldoen, de zesbak ondersteunt de motor ideaal en alleen het lichte gemis aan koppel onderin de toeren kan veeleisende bestuurders frustreren. Vreemd genoeg leek de schokdemping op dit model harder dan bij de andere versies en werden kleine oneffenheden niet genoeg gefilterd. Grote hobbels vormen dan weer geen probleem.   

De 2.0 MJet met 140 pk heeft natuurlijk meer reserves, al is het ook niet spectaculair. Zijn tolerante schokdemping blijft hard bij kleine putten en de vier aangedreven wielen maken heel wat gekke dingen mogelijk buiten de gebaande wegen.

In het terrein

Net als Land Rover biedt Jeep verschillende rijmodi (zand, sneeuw, modder en automatisch) om in terrein te rijden en de transmissie op de vier wielen te blokkeren. De TrailHawk-versie voegt nog de Rock-modus toe en een kortere overbrengingsverhouding voor onverzettelijke avonturiers. Naar goede Jeep-gewoonte verkoopt de Renegade geen show.

Bruggen oversteken, steile hellingen, onstabiele bodems: hij verteert het allemaal met gemak en de en wringt zich door zijn compacte afmetingen overal door. Verwacht geen spectaculaire stunts zoals in een Cherokee, maar het resultaat is van een zeer hoog niveau, ver boven de concurrentie die al schrik heeft van een borduurtje.

Prijs

De Renegade start bij 19.900 euro in de Sport-versie (instapper) aangedreven door de 1.6 benzine. Niet meer dan een richtprijs, want de meeste Renegades zullen tussen 23.000 en 25.000 euro kosten. Roept het avontuur en kies je voor de topversie TrailHawk in combinatie met de 2.0 MJet met 170 pk en de negentrapsautomaat, dan kost het jou 33.000 euro.    

Conclusie

Wat een verrassing. Deze ‘wereldauto’, ontwikkeld in samenwerking met Fiat, intrigeert ons. We vreesden een saaie auto, gebouwd om een zo ruim mogelijk publiek te bekoren maar kregen een origineel aanbod zonder echte concurrentie en met een uitgesproken persoonlijkheid. Het doel is om de Jeep-verkoop in België te verdubbelen en dat doel haalt de Renegade wellicht wel. We wensen hem veel succes.    

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km