Testen

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 19 oktober 2021
  • Kia
  • 26.552 weergaven
3,3
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 7 jaar (of 150.000 kilometer) garantie
  • Binnenruimte achterin
  • Zeer krachtig gelijkstroomladen (tot 240 kW)
  • Flink wat uiterst moderne uitrusting verkrijgbaar
  • Behoorlijk originele look
  • Te stugge ophanging (comfort)
  • Ietwat beperkende optiepolitiek
  • Weinig precieze navigatie
  • Fors gewicht
  • Geen ruitenwisser achteraan

Kia bood al twee elektrische modellen aan: de eSoul met zijn nostalgische look en de heel klassieke SUV eNiro. De Koreaanse autobouwer breidt nu zijn elektrisch gamma uit met de cross-over EV6 (4,68 meter lang). Zijn spectaculaire lijn heeft hij te danken aan de Belgische designer Luc Donckerwolke. Kia belooft ons nog eens 7 puur elektrische modellen tegen 2026 en een handvol daarvan wordt ongetwijfeld een SUV.

 

Dynamische sfeer

Deze Kia is op technisch vlak een neef van de Hyundai Ioniq 5, maar zijn stijl is duidelijk anders, zowel aan de buitenkant als in het interieur. Tegenover de loungy zen-sfeer van de Ioniq plaatst Kia een donkerdere cabine die sportiviteit zou moeten uitstralen.

 

De stoelen ondersteunen het lichaam goed en zijn bedekt met gerecycleerde stof of vegan leder. Ze kunnen ook quasi horizontaal worden opgesteld om een dutje te kunnen doen terwijl de auto stroom opslaat aan een laadpaal. Hier hebben de ‘fauteuils’ echter geen voetsteunen zoals in de Ioniq 5.

Binnenruimte

Achterin is de beenruimte gigantisch voor de passagiers op de buitenste zitplaatsen, die ook nog eens hun rugleuning kunnen kantelen. De middelste plek is echter stugger en smaller, maar door de afwezigheid van een middentunnel kan een (niet al te brede…) volwassene er ook zitten. Het is alleen jammer dat de EV6 in tegenstelling tot de Ioniq 5 geen achterbank heeft.

 

Praktisch

De middenconsole voorin herbergt talrijke bergvakken en het koffervolume (520 tot 1.300 liter) is correct. De hoge dorpel en de aflopende daklijn beperken echter de laadhoogte. Door de achterbank neer te klappen maak je een mooi vlakke laadvloer vrij. De EV6 heeft ook nog een koffer voorin (52 liter in de achterwielaangedreven versies maar slechts 20 liter in de vierwielaandrijvers, die voorin nog een motor toevoegen).


2 batterijen, 4 motoren

De EV6 is beschikbaar met 170 pk en 350 Nm (achterwielaandrijving, batterij van 58 kWh, 43.990 euro), 229 pk en 350 Nm (achterwielaandrijving, batterij van 77,4 kWh, 47.990 euro), 325 pk en 605 Nm (vierwielaandrijving, 77,4 kWh, 53.890 euro) of… 585 pk en 740 Nm (4x4, 77,4 kWh, 65.990 euro). Wij mochten de twee middelste varianten aan de tand voelen. Ondanks de mooie acceleraties op papier (0 naar 100 km/u in 7,5 seconden) maakt de versie met 229 pk in de praktijk niet echt indruk. Die met 325 pk geeft duidelijk een veel steviger duw in de rug (0 naar 100 km/u in 5,4 seconden).

 

Stug en zwaar

Enkel de versie van 585 pk, die eind 2022 wordt verwacht, zou recht hebben op een gestuurde ophanging. De passieve schokdemping van de andere varianten lijkt veel te stug en schokkerig. Door te veel op sportiviteit in te willen zetten vervalt Kia hier in het karikaturale. Temeer omdat deze EV6 weliswaar overweg kan met een vlot-rustige rijstijl, maar helemaal niet sportief is omdat hij 2 ton weegt.

Op goed wegen worden koetswerkbewegingen bij een dynamische rijstijl mooi onderdrukt, maar zodra het wegdek wat vervormt gaat hij door de stugge ophanging wat van zijn traject afwijken en blokkeren de wielen vroegtijdig bij het remmen. Voor het evenwicht van het chassis gaven wij de voorkeur aan de achterwielaandrijver, die minder onderstuurd is omdat hij geen motor op de vooras draagt.

Rijbereik en opladen

Kia belooft een bereik van 528 kilometer voor de 229 pk (batterij van 77,4 kWh). Op ons testparcours, dat hoofdzakelijk over grote assen liep aan een pittig tempo en met de airco ingeschakeld verstookten wij 19,7 kWh/100 km, wat overeenkomt met een bereik van zo’n 395 kilometer. Je kan echter veel beter doen bij trips die zich tot de stad en de rand beperken. Op de snelweg bij 120 km/u ligt het verbruik rond de 22 kWh/100 km, wat een bereik van zo’n 350 kilometer geeft.

Om de batterij helemaal op te laden moet je aan een gewoon stopcontact op zo’n 40 uur rekenen. Aan een wisselstroomlaadpunt (driefasig, 11 kW) duurt het minstens 7 uur 20 minuten, aan een gelijkstroomlader (maximum 240 kW onder 800V) heb je een half uur nodig. Dat laatste is nuttig voor flitsend opladen tijdens lange ritten. Kia biedt voordelige contracten aan bij het netwerk van Ionity om de ‘tankprijs’ te drukken.

Mobiel laadpunt

Net zoals zijn neef Ioniq 5 kan de Kia EV6 (vanaf het tweede uitrustingsniveau) dienst doen als mobiel oplaadpunt om eender welk elektrisch apparaat te voeden (lamp, muzieksysteem, elektrische barbecue enzovoort), voor bijvoorbeeld een geïmproviseerd feestje in het midden van de velden. Deze stekker kan ook dienen om een ander voertuig op te laden (step, fiets of zelfs een andere elektrische auto) aan een vermogen van tot 3,6 kW.

 

Prijs en uitrusting

De 229 pk begint bij 47.990 euro en de basisuitrusting (Air) is correct, met bijvoorbeeld meerdere rijhulpmiddelen (die trouwens behoorlijk opdringerig zijn), een geconnecteerd multimediasysteem of een gps, die trouwens wat precisie mist. Je kan nog diverse hightech elementen (parkeren met afstandsbediening) of praktische zaken (opladen van externe toestellen) bestellen, maar niet “à la carte”. Om die te kunnen verkrijgen moet je kiezen voor packs of hogere uitrustingsniveaus. Qua garantie biedt Kia 7 jaar of 150.000 kilometer.

 

Ons verdict

Het is lastig om deze atypische EV6 te klasseren. Misschien is hij wel te bijzonder om een breed publiek te kunnen verleiden. Hij zet in op originaliteit en biedt de meest moderne uitrusting aan op het vlak van connectiviteit of rijhulpmiddelen. Maar hij is net iets duurder en minder praktisch dan rivalen zoals de Skoda Enyaq en VW ID.4. Ook zijn neef Hyundai Ioniq 5 lijkt ons beter op punt te staan (meer comfort, verschuifbare achterbank).

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

Binnenkort kunnen we eindelijk de ‘Super-SUV’ van BMW ontdekken zonder camouflage. In afwachting van zijn officiële voorstelling bekijken we deze toekomstige XM met al zijn superlatieven al eens aan de hand van 7 cijfers.

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Geen echte crossover, noch een stadswagen waarschuwt Henrik Fisker: “De PEAR wordt een revolutionair elektrisch voertuig dat in geen enkel bestaand segment thuishoort.”

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Met 1.400 pk voor amper 1.000 kg mikt de Amerikaanse piloot met dit ding op de eerste plaats in de mythische race!

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km