Testen

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 19 oktober 2021
  • Kia
  • 30.850 weergaven
3,3
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 7 jaar (of 150.000 kilometer) garantie
  • Binnenruimte achterin
  • Zeer krachtig gelijkstroomladen (tot 240 kW)
  • Flink wat uiterst moderne uitrusting verkrijgbaar
  • Behoorlijk originele look
  • Te stugge ophanging (comfort)
  • Ietwat beperkende optiepolitiek
  • Weinig precieze navigatie
  • Fors gewicht
  • Geen ruitenwisser achteraan

Kia bood al twee elektrische modellen aan: de eSoul met zijn nostalgische look en de heel klassieke SUV eNiro. De Koreaanse autobouwer breidt nu zijn elektrisch gamma uit met de cross-over EV6 (4,68 meter lang). Zijn spectaculaire lijn heeft hij te danken aan de Belgische designer Luc Donckerwolke. Kia belooft ons nog eens 7 puur elektrische modellen tegen 2026 en een handvol daarvan wordt ongetwijfeld een SUV.

 

Dynamische sfeer

Deze Kia is op technisch vlak een neef van de Hyundai Ioniq 5, maar zijn stijl is duidelijk anders, zowel aan de buitenkant als in het interieur. Tegenover de loungy zen-sfeer van de Ioniq plaatst Kia een donkerdere cabine die sportiviteit zou moeten uitstralen.

 

De stoelen ondersteunen het lichaam goed en zijn bedekt met gerecycleerde stof of vegan leder. Ze kunnen ook quasi horizontaal worden opgesteld om een dutje te kunnen doen terwijl de auto stroom opslaat aan een laadpaal. Hier hebben de ‘fauteuils’ echter geen voetsteunen zoals in de Ioniq 5.

Binnenruimte

Achterin is de beenruimte gigantisch voor de passagiers op de buitenste zitplaatsen, die ook nog eens hun rugleuning kunnen kantelen. De middelste plek is echter stugger en smaller, maar door de afwezigheid van een middentunnel kan een (niet al te brede…) volwassene er ook zitten. Het is alleen jammer dat de EV6 in tegenstelling tot de Ioniq 5 geen achterbank heeft.

 

Praktisch

De middenconsole voorin herbergt talrijke bergvakken en het koffervolume (520 tot 1.300 liter) is correct. De hoge dorpel en de aflopende daklijn beperken echter de laadhoogte. Door de achterbank neer te klappen maak je een mooi vlakke laadvloer vrij. De EV6 heeft ook nog een koffer voorin (52 liter in de achterwielaangedreven versies maar slechts 20 liter in de vierwielaandrijvers, die voorin nog een motor toevoegen).


2 batterijen, 4 motoren

De EV6 is beschikbaar met 170 pk en 350 Nm (achterwielaandrijving, batterij van 58 kWh, 43.990 euro), 229 pk en 350 Nm (achterwielaandrijving, batterij van 77,4 kWh, 47.990 euro), 325 pk en 605 Nm (vierwielaandrijving, 77,4 kWh, 53.890 euro) of… 585 pk en 740 Nm (4x4, 77,4 kWh, 65.990 euro). Wij mochten de twee middelste varianten aan de tand voelen. Ondanks de mooie acceleraties op papier (0 naar 100 km/u in 7,5 seconden) maakt de versie met 229 pk in de praktijk niet echt indruk. Die met 325 pk geeft duidelijk een veel steviger duw in de rug (0 naar 100 km/u in 5,4 seconden).

 

Stug en zwaar

Enkel de versie van 585 pk, die eind 2022 wordt verwacht, zou recht hebben op een gestuurde ophanging. De passieve schokdemping van de andere varianten lijkt veel te stug en schokkerig. Door te veel op sportiviteit in te willen zetten vervalt Kia hier in het karikaturale. Temeer omdat deze EV6 weliswaar overweg kan met een vlot-rustige rijstijl, maar helemaal niet sportief is omdat hij 2 ton weegt.

Op goed wegen worden koetswerkbewegingen bij een dynamische rijstijl mooi onderdrukt, maar zodra het wegdek wat vervormt gaat hij door de stugge ophanging wat van zijn traject afwijken en blokkeren de wielen vroegtijdig bij het remmen. Voor het evenwicht van het chassis gaven wij de voorkeur aan de achterwielaandrijver, die minder onderstuurd is omdat hij geen motor op de vooras draagt.

Rijbereik en opladen

Kia belooft een bereik van 528 kilometer voor de 229 pk (batterij van 77,4 kWh). Op ons testparcours, dat hoofdzakelijk over grote assen liep aan een pittig tempo en met de airco ingeschakeld verstookten wij 19,7 kWh/100 km, wat overeenkomt met een bereik van zo’n 395 kilometer. Je kan echter veel beter doen bij trips die zich tot de stad en de rand beperken. Op de snelweg bij 120 km/u ligt het verbruik rond de 22 kWh/100 km, wat een bereik van zo’n 350 kilometer geeft.

Om de batterij helemaal op te laden moet je aan een gewoon stopcontact op zo’n 40 uur rekenen. Aan een wisselstroomlaadpunt (driefasig, 11 kW) duurt het minstens 7 uur 20 minuten, aan een gelijkstroomlader (maximum 240 kW onder 800V) heb je een half uur nodig. Dat laatste is nuttig voor flitsend opladen tijdens lange ritten. Kia biedt voordelige contracten aan bij het netwerk van Ionity om de ‘tankprijs’ te drukken.

Mobiel laadpunt

Net zoals zijn neef Ioniq 5 kan de Kia EV6 (vanaf het tweede uitrustingsniveau) dienst doen als mobiel oplaadpunt om eender welk elektrisch apparaat te voeden (lamp, muzieksysteem, elektrische barbecue enzovoort), voor bijvoorbeeld een geïmproviseerd feestje in het midden van de velden. Deze stekker kan ook dienen om een ander voertuig op te laden (step, fiets of zelfs een andere elektrische auto) aan een vermogen van tot 3,6 kW.

 

Prijs en uitrusting

De 229 pk begint bij 47.990 euro en de basisuitrusting (Air) is correct, met bijvoorbeeld meerdere rijhulpmiddelen (die trouwens behoorlijk opdringerig zijn), een geconnecteerd multimediasysteem of een gps, die trouwens wat precisie mist. Je kan nog diverse hightech elementen (parkeren met afstandsbediening) of praktische zaken (opladen van externe toestellen) bestellen, maar niet “à la carte”. Om die te kunnen verkrijgen moet je kiezen voor packs of hogere uitrustingsniveaus. Qua garantie biedt Kia 7 jaar of 150.000 kilometer.

 

Ons verdict

Het is lastig om deze atypische EV6 te klasseren. Misschien is hij wel te bijzonder om een breed publiek te kunnen verleiden. Hij zet in op originaliteit en biedt de meest moderne uitrusting aan op het vlak van connectiviteit of rijhulpmiddelen. Maar hij is net iets duurder en minder praktisch dan rivalen zoals de Skoda Enyaq en VW ID.4. Ook zijn neef Hyundai Ioniq 5 lijkt ons beter op punt te staan (meer comfort, verschuifbare achterbank).

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
2,1 /5 Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Dat is een combinatie van twee begrippen die we niet meteen verwacht hadden in één voertuig! En toch is deze Citroën Ami in zijn gelimiteerde Buggy-versie te gebruiken zonder rijbewijs, en geeft hij je een instant smile!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,8 /5 Test: Peugeot 408, een praktische look!

Test: Peugeot 408, een praktische look!

Heeft deze 408, die weliswaar hoger, groter en verleidelijker is, echt een bestaansreden naast de al zeer leuke 308?

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km