Testen

Kia Niro Plug-in Hybrid: zoals het hoort

Eind 2016 introduceerde Kia de Niro, een klassieke hybride in een compact crossoverjasje. Om zijn aanvalskansen te vergroten, komt daar nu een plug-inhybride bij. Een die heel wat gemeen heeft met die andere Koreaanse plug-in…

  • Bervoets Wim
  • 16 januari 2018
  • Kia
3,9
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 7 jaar garantie
  • Afwerkingskwaliteit
  • Complete uitrusting
  • Interieurruimte
  • Verbruik (bij regelmatig laden)
  • Hoog gewicht
  • Meerprijs tegenover klassieke hybride
  • Ouderwetse parkeerrem
  • Weinig dynamisch rijgedrag

En dat is twee. Nu de plug-inhybride de catalogus aanvult, is het Niro-gamma compleet. In tegenstelling tot zijn neef, de Hyundai Ioniq, houdt de Niro het op twee varianten. Een volledig elektrische Kia is er namelijk nog in de funky vorm van de Soul, die sinds 2014 in de showroom staat.

Beter doen

Wat deze Niro Plug-in Hybrid wel gemeen heeft met de Ioniq, is zijn aandrijflijn. Dat is geen verrassing, beide modellen staan immers op hetzelfde platform. In de niet-stekkervariant doet de Niro het dus met een atmosferische, 105 pk en 147 Nm sterke 1.6 GDi, die gekoppeld is aan een elektromotor van 32 kW. Het totaal is goed voor 141 pk en 265 Nm, en verbruikt in theorie gemiddeld 3,8 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 88 g/km.

Dat moet de Plug-in Hybrid beter doen. De stekkervariant vertrekt van dezelfde GDi-benzinemotor, maar linkt die aan een 44,5 kW sterke elektromotor en een 8,9 kWh grote batterij. Het gecombineerde vermogen is hetzelfde, maar het verbruik daalt: 1,3 l/100 km en 29 g/km aan CO2. De prestaties gaan er dan weer iets op vooruit: 0-100 km/u is met 10,8 seconden bijna een seconde sneller, de topsnelheid ligt met 172 km/u tien eenheden hoger.

Zoek de verschillen

Daar stoppen de vergelijkingen met de Ioniq niet: net als de Hyundai speelt de Niro ook een spelletje “zoek de verschillen” met de niet-stekkervariant. Alleen een extra klepje aan het linkervoorwiel geeft nog het meest weg dat deze Niro met een laadkabel komt. De kofferruimte boet door de grotere batterij 20 liter aan laadruimte in: 324 liter in plaats van 344 met de achterbank rechtop, 1.322 liter in plaats van 1.342 liter met de achterbank neergeklapt.

Waar deze Niro wél verschilt, is dan weer in de visuele afdeling: de Kia kiest voor een iets traditioneler uiterlijk dan de Hyundai, en combineert die met een crossover-uitstraling. Hetzelfde verhaal binnenin: een interieur volgens de laatste nieuwe Kia-designtaal, dat wat strengheid ademt maar wel met kwalitatieve materialen geassembleerd is. Ook de binnenruimte is zowel vooraan als achteraan op niveau.

Weinig dynamisch

In de hybridemodus zegt de Niro zelf met welke motor hij wil vertrekken. In de praktijk is dat meestal de elektromotor. De verbrandingsmotor zorgt dan voor voldoende reserves voor de ruitontwaseming, klimaatregeling, zetel- of stuurverwarming. Duw je het gaspedaal toch verder in, dan schrikt de verbrandingsmotor wakker. Gelukkig is de overgang tussen beide vloeiend, en zorgt de DCT-automaat (in plaats van een CVT) voor een natuurlijk gevoel.

Dynamisch rijden zit niet in de natuur van een hybride, en al helemaal niet in dat van deze Niro. Daar zit niet alleen het bijna 100 kilogram hogere gewicht voor iets tussen, maar het extra vermogen tegenover de gewone hybride zorgt in het algemeen niet voor atletische prestaties. Dat merk je vooral wanneer de batterijen leeg zijn. Met zijn elektromotor schiet de Niro vlot uit de startblokken, maar voor hernemingen moet je aandringen. Doe het met deze Niro Plug-in Hybrid dus rustiger aan.

Regelmatig laden

Want met regelmatig laden en een vloeiende rijstijl is het effectief mogelijk een laag verbruik te halen. Wij laadden tijdens onze testweek elke dag op de redactie op, en noteerden op een gemengd traject, met hybridemodus op de snelweg en elektrische modus erbuiten, een gemiddeld verbruik van 2,5 l/100 km. Met lege batterijen steeg dat gemiddelde weliswaar al snel richting 5 l/100 km. Regelmatig de stekker erin (volladen duurt 2u15) is de boodschap om de Plug-in Hybrid maximaal te laten renderen.

Kia zegt trouwens dat de Niro Plug-in Hybrid een maximaal elektrisch rijbereik heeft van 58 kilometer, maar in de praktijk reken je beter op zowat 45 kilometer. In elk geval ruim voldoende om je meeste dagelijkse verplaatsingen volledig elektrisch te doen.

Prijzen

De Niro Plug-in Hybrid staat in de catalogus vanaf € 37.190, en is standaard onder meer uitgerust met een navigatiesysteem, een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, digitale radio en een inductielader voor je smartphone. Een meer dan royale uitrusting, maar je betaalt zowat € 7.000 meer dan de gewone Niro-hybride, die met dezelfde uitrusting komt. De duurste uitvoering kost € 40.390 en voegt een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto toe, een dodehoekwaarschuwing, een verwarmd stuur, verwarmde en geventileerde lederen zetels, enzovoort.

Zelfstandigen en fleetmanagers: deze Niro Plug-in Hybrid is in de nieuwe regeling van de regering-Michel 100% fiscaal aftrekbaar, net als de andere plug-ins bij Kia, de Optima en Optima SW. Ook zijn neef, de Ioniq Plug-in, valt onder hetzelfde gunstregime.

Besluit

De Kia Niro Plug-in Hybrid is sterk verwant aan de Hyundai Ioniq Plug-in. De Kia kiest voor een iets traditionelere aanpak voor het visuele gedeelte, maar gebruikt dezelfde aandrijflijn die weinig dynamisch is, maar die zijn hoofdtaak wel met verve vervult: weinig verbruiken. Daarvoor moet je wel aan twee voorwaarden willen voldoen: je moet er uiteraard mee rijden zoals het hoort - lees: zo vaak mogelijk de stekker insteken - en je moet bereid zijn de zowat € 7.000 hogere prijs voor de stekkerversie te betalen.

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km