2017 was een druk jaar voor Kia. Met de Stonic en de Stinger presenteerden de Koreanen niet alleen een compacte crossover en een vijfdeurscoupé, ook de Picanto werd helemaal vernieuwd. Wij lieten de crossover en de coupé aan de kant voor een testrit met de kleine stadswagen.
Wim Bervoets
02/01/2018
3,4
VROOM score
2,5
3,5
4
4
3,5
3
3,5
3

Voor- en nadelen

  • 7 jaar garantie
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Beperkte personalisatie
  • Optiebeleid
  • Somber interieur

De tijd dat stadsauto’s banale koekendozen waren, is voorgoed voorbij. Vandaag wil de klant die compact shopt ook visueel waar voor zijn geld, en dat is bij Kia niet anders. De vorige Picanto brak qua design radicaal met zijn voorganger, en dat viel bij de Kia-klanten in de smaak. De nieuwe generatie gaat dus op datzelfde elan verder.

Wat is er dan veranderd?

Het vertrekpunt is totaal anders: de wielbasis werd namelijk groter. Weliswaar met “amper” 15 millimeter, maar dat heeft zijn effect op de binnenruimte, temeer omdat Kia de vier wielen verder naar de uithoeken duwde. De lengte bleef ongewijzigd, maar het design werd aangescherpt. Verwacht echter geen contrasterende spiegelkappen of dakkleuren, of opvallende stickersets: de Picanto houdt zijn looks bescheiden.

Wordt het binnenin wat frivoler?

Daar zien we hetzelfde verhaal: het dashboard werd opgefrist en geüpdatet om dezelfde designtaal als de andere Kia-modellen te volgen. De materialen werden opgewaardeerd, het infotainmentscherm krijgt een positie bovenaan het dashboard, maar de sfeer blijft wat aan de sombere kant. Voor wat meer kleur en dynamiek moet je uitwijken naar de GT-Line-uitvoering.

Heb je voldoende plaats in de Picanto?

Zeker: de ruimte is verrassend goed voor een 3,6 meter lange auto. Vooraan is er voldoende plaats, en ook op de achterbank kunnen twee volwassenen relatief comfortabel plaatsnemen, al is de beenruimte achteraan natuurlijk niet overbemeten. Maar vooral de koffer is met 255 liter maar liefst 55 liter groter dan de vorige generatie. Een dubbele koffervloer en een 60/40-neerklapbare achterbank zorgen voor de moduleerbaarheid en voor 1.010 liter aan laadruimte.

Wat zit er onder de motorkap?

Kia voorziet drie motoren: twee driecilinders en een viercilinder. De driecilinders zijn er in een atmosferische (1.0 MPI, 67 pk en 96 Nm) en turbogevoede variant (1.0 T-GDI, 100 pk en 172 Nm). Wij reden echter met de atmosferische viercilinder. De 1.2 MPI werd net als de 1.0 MPI overgeheveld van de vorige generatie, en produceert 84 pk en 122 Nm. In onze testauto was hij gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, maar er is ook een klassieke viertrapsautomaat beschikbaar.

Hoe doet die motor het?

De 1.2 MPI is geen snelheidswonder natuurlijk, maar de prestaties zijn wel correct voor een klassieke stadsauto: 0-100 km/u in 12 seconden en een topsnelheid van 173 km/u. In deze turbotijden is dat aanpassen en anticiperen, maar als je wat vaker terugschakelt, kan je probleemloos mee met het verkeer. Kia geeft een gemiddeld verbruik op van 4,5 l/100 km, wij deden er tijdens onze testweek een tweetal liter bij.

Hoe rijdt hij?

Stabiel, comfortabel en wendbaar. De kleine Kia is geen dynamische rijmachine natuurlijk, maar neem hem mee naar zijn natuurlijke biotoop in de stad, en hij trekt zich er vlot en lichtvoetig uit de slag. Op de snelweg gaat het geluid van de atmosferische viercilinder nooit echt storen, maar het blijft wel duidelijk aanwezig. Het rij- en dempingscomfort blijft in alle omstandigheden op peil. Zoals een compacte en budgetvriendelijke auto moet rijden, dus.

Hoeveel kost de Picanto?

Kia zet de atmosferische 1.2 MPI in de catalogus vanaf € 12.940. Een aantrekkelijke prijs, zeker als je weet dat je daarmee al meteen in het tweede hoogste uitrustingsniveau zit. Voor de versie met automaat betaal je € 1.000 meer, al wordt die ook al een uitrustingsniveau lager aangeboden. De sportievere GT-Line-uitvoering kost € 14.590. Kies je dan nog metaalkleur, een andere kleur voor de zetelbekleding en een open dak (op de GT-Line), dan heb je meteen zowat alle opties gehad.

Wat krijg je voor dat geld?

De Fusion-uitrustingsversie biedt standaard onder meer automatische koplampen, een manuele klimaatregeling, elektrische ruiten voor- en achteraan, een bandenspanningscontrole, een achteruitrijcamera en een infotainmentsysteem met navigatie, Apple CarPlay en Android Auto. De GT-Line voegt daar naast de sportievere aankleding onder meer nog zetels in kunstleder aan toe, een inductielader voor je smartphone, elektrisch inklapbare spiegels en een automatische klimaatregeling aan toe.

Besluit?

De Kia Picanto is niet de meest sexy of dynamische stadsauto, maar is verder wel alles wat een stadsauto hoort te zijn: betaalbaar, praktisch, wendbaar en goed uitgerust. Eerlijk en correct dus, en dat kan ook gezegd worden van de atmosferische 1.2 MPI. Voor wie het liever wat sneller en vlotter heeft, is er nog steeds de 1.0 T-GDI.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.