Testen

Kia Rio 1.0 T-GDi: eindelijk uit de schaduw?

Ford Fiesta, Renault Clio, Peugeot 208, Opel Corsa, Volkswagen Polo,… Ziehier de concurrenten die de vorige Kia Rio in de verkoopcijfers vooraf moest laten gaan. Ziedaar ook meteen de concurrenten die de nieuwe Rio achter zich wil laten. Opdracht geslaagd?
  • Bervoets Wim
  • 19 mei 2017
  • Kia
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen

      De vorige generatie van de Rio wist heel wat nieuwe klanten de weg richting Kia te vinden. Maar niet voldoende: in het B-segment domineren de vertrouwde namen. De Fiesta’s, Polo’s, Clio’s, Corsa’s en 208’jes van deze wereld overheersen nog steeds in de verkooptabellen. Generatie vier moet dus nog beter doen, en krijgt van Kia heel wat troeven mee.

      Waar past dit model binnen het Kia-gamma?

      Op basis van de foto’s zou je hem een trapje hoger schatten dan hij werkelijk staat. Maar deze Rio staat nog steeds onder de Cee’d in het gamma, en boven de Picanto. Wil je een Koreaanse vergelijkingsbasis, dan denk je aan de Hyundai i20, niet de i30. Het siert Kia dus dat ze hem groot en stevig doen ogen, want hij is maar 4,07 meter lang. Jammer wel dat hij ondanks de typische “tiger nose grille” weinig echte persoonlijkheid uitstraalt. Al valt op zeker spelen voor de stijl van een belangrijk model zeker te verdedigen.

      Wat zegt het interieur?

      Dat oogt ruim, en is het in werkelijkheid ook. Het dashboard is sober getekend, met het typisch moderne tabletvormige infotainmentscherm dat centraal staat. Het geheel maakt een kwaliteitssprong tegenover het vorige model en is degelijk geassembleerd, al straalt het een wat sombere sfeer uit en valt er hier en daar nog wat harde kunststof te bespeuren. De zetels zitten comfortabel en steunen goed, en achteraan is er zeker voldoende ruimte voor twee passagiers. Een eventuele derde, centrale passagier zit iets krapper.

      Hoe groot is de kofferruimte?

      Die bedraagt 325 liter met de achterbank rechtop. Daarmee doet de Rio het beter dan heel wat concurrenten in zijn segment. Er is bovendien een dubbele laadvloer, en de achterbank is uiteraard neerklapbaar om het volume te vergroten. Dat je daarbij een vlakke laadvloer creëert, is uiteraard handig meegenomen.

      Wat zit er onder de motorkap?

      In ons geval was dat de 1.0 T-GDi driecilinder tubobenzine. Die konden we onlangs ook proberen in de Hyundai i30, en is in de Rio te krijgen in twee vermogensvarianten: 100 pk en 120 pk. Wij reden beide na elkaar. De 100 pk-versie beschikt over 172 Nm aan koppel en is alleen te krijgen met een manuele vijfversnellingsbak. De 120 pk-versie legt hetzelfde koppelcijfer voor, maar krijgt een verzetje extra in de versnellingsbak. Cijfers? 0-100 km/u in respectievelijk 10,7 en 10,2 seconden, en een topsnelheid van 188 en 190 km/u.

      Merk je in de praktijk een verschil tussen de twee?

      Eigenlijk wel, maar bizar genoeg het omgekeerde van wat je verwacht. De 100 pk-versie voelt af en toe wat hol aan onderin, maar klimt graag en vrij in de toeren en vergast je met een enthousiaste, maar goed gedempte driecilinderronk. De 120 pk-versie lijkt dan weer wat minder gewillig in de toeren te klimmen. Voor de dynamiek kies je dus beter voor de minst krachtige versie, temeer omdat het verbruik ondanks een versnelling minder twee tienden lager blijft: 4,5 l/100 km voor de 100 pk-versie en 4,7 l/100 km voor de 120 pk-versie. Wij klokten af op respectievelijk 6,7 en 6,8 l/100 km. De meerwaarde van de 120 pk-versie lijkt dus cru gezegd beperkt tot de zesde versnelling, die snelwegverkeer aangenamer maakt.

      Hoe is de verhouding dynamiek/comfort?

      Die maakt op beide vlakken een sprong voorwaarts vergeleken met het vorige model. De Europese toppers op vlak van rijdynamiek moet hij laten voorgaan, maar het verschil met zijn voorganger is merkbaar. Het weggedrag blijft steeds voorspelbaar en veilig. Qua comfort hoeft de Rio ook niet onder te doen: de demping en filtering staan op behoorlijk hoog niveau – al hangt dat laatste af van de velggrootte: de 15-duimers zijn vrij van kritiek, maar de 17-duimsvelgen durven kleine oneffenheden al eens duidelijker doorgeven. Even overwegen voor je je keuze maakt dus.

      Hoeveel kost hij?

      De Kia Rio met 1.0 T-GDi is alleen verkrijgbaar vanaf het tweede hoogste uitrustingsniveau, “Fusion”. Dan kost de 100 pk-versie je € 18.290. De 120 pk-versie is op zijn beurt alleen te vinden in het hoogste uitrustingsniveau, “Sense”, voor € 21.290. Een voordelige instapversie is er dus niet, maar gelukkig zijn beide uitrustingsniveaus rijkelijk gevuld: automatische koplampen, automatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar en –begrenzer, een achteruitrijcamera, enzovoort. De topversie “Sense” doet daar nog rijstrookassistentie, een automatische noodremhulp, een navigatiesysteem en digitale radio bovenop, items die je in het niveau “Fusion” terugvindt in de optielijst. Verder is het zoals steeds bij Aziatische merken een uitrustingsniveau hoger shoppen als je meer comfortitems wilt.

      Besluit?

      De nieuwe generatie van de Kia Rio heeft voortaan alle troeven in handen om een stevigere positie op te eisen in het B-segment: heel wat binnenruimte, een volledige uitrusting en het nodige comfort. De 1.0 T-GDi bewijst zich hier opnieuw als een uitstekende motor, die in zijn krachtigere versie (120 pk) weinig meerwaarde biedt. De 100 pk-versie doet het in deze Rio uitstekend.

      Kia

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
      Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km