Testen

Kia Sportage: helemaal volwassen?

Hij is vier jaar oud maar nog altijd even fris. De Kia Sportage lijkt niet te verouderen en de bestelbonnen blijven vlot binnenstromen. Om de pret niet te bederven, beperkte Kia zich dan ook tot een kleine facelift in plaats van een grote ommekeer.

  • Piette François
  • 08 april 2014
  • Kia
Voor- en nadelen
  • 7 jaar garantie
  • Comfort/ruimte
  • Uitrustingsniveau
  • Verzorgde presentatie
  • Iets te hoge co2-uitstoot
  • Te discrete facelift?
  • Wat plomp weggedrag

Ik daag je uit de verschillen met de vorige Sportage te ontdekken. We zien alleen een ‘virieler’ radiatorrooster, led-dagrijverlichting, nieuwe achterlichten en enkele kleinigheden zoals nieuwe kleuren of velgen.

Goede leerling

De Sportage werd onder een goed gesternte geboren en heeft nooit grote gebreken vertoond. We konden hem alleen een ietwat lomp weggedrag verwijten, dat echter geen hinderpaal vormde binnen dit segment of de beoogde doelgroep. Veel viel er dus niet te verbeteren en Kia stelde zich tevreden met enkele aanpassingen in plaats van een metamorfose.

Meer uitrusting, betere demping

Uiteraard moderniseerde de uitrusting: een nieuwe stereo van Infinity, een nieuw scherm, een bestuurderszetel met elektrische regeling, een verwarmd stuurwiel of een nieuwe iPod USB-connectie. Om de inzittenden nog meer te verwennen, verbeterde Kia de isolatie van geluid en trillingen.

Is dat alles?

Tot zover de aanpassingen. Misschien net niet genoeg, want op één vlak kan de Sportage zijn leeftijd moeilijker wegsteken: de CO2-uitstoot. Terwijl een Nissan Qashqai 99 g/km haalt, geraakt de Sportage niet verder dan 135 g/km. Het start-stopsysteem staat trouwens nog altijd op de optielijst.

Groot

Hij is niet verouderd. Qua stijl blijft de Sportage in de mode, zelfs tegenover de laatste nieuwigheden. We waarderen ook zijn interieurruimte: royaal, zowel voorin als achterin.

Achter het stuur vinden we de bekende Sportage terug. De geluiddemping is voortaan een sterk punt, al is de 1.7 diesel nogal ruw in gebruik. Het weggedrag veranderde niet en is meer gericht op comfort dan op dynamiek. De 1.7 CRDi is gewillig maar je zult er geen verbruiksrecords mee neerzetten.

Prijzen

Alles begint bij 20.990 euro. Van de zes afwerkingsniveaus raden we één van de speciale series aan, de Easy of de Fifa World Cup Edition. Beetje bij beetje wint de benzinemotor weer terrein, maar de grote meerderheid van de Sportages wordt besteld als diesel: 77 procent. In het hart van het gamma staat de Easy 1.7 CRDi voor 25.190 euro.

Conclusie

De kleine aanpassingen veranderen weinig. Dat is tegelijk goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat hij nog altijd verleidelijk is, nu nog meer zelfs dankzij de uitrusting en verzorgde presentatie. Slechter is dat we meer technische aanpassingen hadden verwacht om de CO2-uitstoot te verlagen en een groen imago te verzekeren, vooral voor de fleetmarkt.

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km