Testen

Test: Kia XCeed PHEV, de crossover bij uitstek?

Met zijn plug-inhybride aandrijflijn en zijn crossover-coupédesign vormt de Kia Xceed een bijzonder aantrekkelijk aanbod binnen het compacte segment met een stekker. Verdient hij die aandacht ook?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 08 april 2023
  • Kia
3,7
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek
  • Bruikbare elektrische autonomie
  • Zuinige motor
  • Aantrekkelijk uiterlijk
  • Ietwat stevige ophanging
  • Matige binnenruimte

Afgelopen zomer heeft Kia zijn crossover XCeed een opfriskuur gegeven ter gelegenheid van zijn mid-carrière. Het Koreaanse merk vernieuwde de lichtsignatuur volledig op een fijnzinnige manier, om het model een aantrekkelijkere blik te geven. En we moeten toegeven dat de operatie geslaagd is. Vooral omdat zijn proporties, met een lengte van 4,4 m op een hoogte van minder dan 1,5 m, hem visueel meer dynamiek geven. Het design van Kia is de afgelopen jaren zeer aantrekkelijk geworden, en daarop vormt de XCeed geen uitzondering. Je krijgt zin om achter het stuur te kruipen wanneer je hem ziet!



Schermen én knoppen, de juiste combinatie

En aan boord? De updates die bij de facelift zijn doorgevoerd, zijn vooral op technologisch vlak te vinden, wat geen nadeel hoeft te zijn. Optioneel krijg je een mooi én personaliseerbaar digitaal instrumentendisplay van 12,3 inch, terwijl het centrale infotainmentscherm tot 10,25 inch gaat. Tot zover de technologie. Maar Kia is niet overboord gegaan qua digitalisatie, want de XCeed behoudt nog steeds zijn fysieke knoppen en schakelaars voor de klimaatcontrole. Wat een gemak! Op vlak van materialen en afwerking hebben we ook geen opmerkingen.



Binnen de norm

Dankzij zijn wielbasis van 2,65 m kunnen twee gemiddelde volwassenen zonder probleem op de achterbank plaatsnemen. De ruimte is niet royaal, maar dat geldt ook voor elke andere compacte SUV van 4,4 m. De koffer is 291 tot 1.243 liter groot wanneer je de achterbank van deze PHEV-versie neerklapt. Een klein detail dat zowel zijn look en zijn gebruiksgemak dient, is zijn daklijn, die niet zo scherp afdaalt als bij de meeste SUV-coupés waardoor je een grote en praktische kofferopening krijgt. 



Wat je wilt...

Ondanks wat je zou vermoeden van zijn sportieve en dynamische look, heeft de XCeed PHEV toch een vrij ‘brave’ plug-inhybride aandrijflijn. Onder de motorkap zit een 1,6 liter-viercilinder die ondersteund wordt door een elektrisch gedeelte met een batterij van 8,9 kWh. Het geheel ontwikkelt een piekvermogen van 141 pk en 265 Nm, dat enkel wordt overgedragen naar de voorwielen via een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.



Met een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 11 seconden en een topsnelheid van 160 km/u, maakt deze hybride motorisatie de XCeed niet tot een topatleet. Toch heb je genoeg om vlotjes mee te komen met het verkeer... en dat vooral met een zeer laag verbruik! De elektrische modus is zeer bruikbaar voor dagelijkste ritten, en eenmaal de batterij leeg is, blijft het verbruik ook binnen de perken. Wij konden een gemiddelde van amper 5,4 l/100 km meten tijdens onze testperiode. De XCeed weegt dan ook amper 1,6 ton, ondanks zijn meestal vrij zware plug-inhybride technologie.

... wanneer je het wilt!

De Kia XCeed is de perfecte mix tussen een comfortabele SUV en een dynamische compacte berline. Een echte crossover, dus. Hetzelfde kan ook gezegd worden over zijn weggedrag. De Koreaan kan rekenen op een uitstekende transmissie die bijna onmerkbaar schakelt, een goed geïsoleerd interieur dat enkel onder volle belasting wordt verstoord door het motorgeluid, en rijhulpmiddelen tot op niveau 2 die perfect het comfort ondersteunen.

Op dynamisch vlak moet je geen sportwagen verwachten met de Kia XCeed. Hoewel zijn motor er geen raket van maakt in rechte lijn, doet hij het echter best goed in de bochten. Hij kan rekenen op een goed afgesteld en evenwichtig chassis, terwijl zijn ophanging een tikkeltje stijver is gemaakt om de rolbewegingen in de bochten te beperken. Gelukkig blijft de schokdemping verre van oncomfortabel. Kortom, de XCeed biedt een goed compromis tussen comfort en rijplezier. En dat zowel voor korte stedelijke ritten als voor lange snelwegtrajecten.

Wat is de prijs van de Kia XCeed PHEV?

Kia heeft het zichzelf niet al te moeilijk gemaakt wat de Belgische prijs van de XCeed crossover betreft. De PHEV is enkel beschikbaar als Business Line en heeft een vanafprijs van 37.990 euro. Aangezien er op dat niveau al heel wat uitrusting standaard wordt meegeleverd, is de optielijst vrij kort. Bovendien is de XCeed in dit prijssegment zowat de enige plug-inhybride SUV of compacte crossover op de markt! En Kia biedt nog steeds 7 jaar garantie, terwijl deze plug-inhybride motorisatie voorlopig nog geniet van een fiscale aftrekbaarheid tot 100%. De Kia XCeed zonder hybride aandrijflijn is overigens te bestellen vanaf 25.290 euro.

Ons verdict

Met zijn plug-inhybride motorisatie is de Kia XCeed zeker de moeite waard om eens te leren kennen. Hij biedt een mooi compromis tussen comfort en dynamiek, een bruikbare elektrische autonomie en een laag verbruik als de batterij leeg is. Goede eigenschappen die zijn verpakt in een zeer aantrekkelijke crossover! Dankzij zijn vanafprijs van 37.990 euro staat deze Kia XCeed bovendien quasi alleen in zijn segment van compacte plug-inhybride crossovers of SUV’s.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Kia XCeed? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Kia XCeed-zoekertjes nu hier:


VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km