Testen

Land Rover Defender: laatste groet

Het is een vriend voor het leven, een kameraad die er altijd geweest is en nu afscheid neemt. De Defender is een schitterend verhaal dat teruggaat tot 1948. Een rijk verhaal dat eind dit jaar eindigt. Het moment is gekomen om een laatste groet te brengen.

  • Piette François
  • 17 juli 2015
  • Land Rover
  • 778 weergaven
1,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 1,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Mythe
  • Ouderwetse bouwmethodes
  • Overal op zijn plaats
  • Unieke uitstraling
  • Dure beperkte series
  • Slordige afwerking
  • Waarom stoppen?

“Het is niet mogelijk, het moet een droom zijn!”: dat zeiden bijna alle journalisten bij het bezoek aan de fabriek van de Defender in Solihull. In een tijd van fabrieken met veel robots, weinig personeel en veel geautomatiseerd werk, lijkt deze fabriek nog meer op een atelier dat vakmanschap levert. Bijna alles wordt met de hand geassembleerd. Een terugkeer in de tijd in deze 21ste eeuw vol informatica, naar een sfeer die helemaal verouderd lijkt. Puntlassen met de hand, deurpanelen bevestigen met een hamer, manueel assembleren: het lijkt tot een ander tijdperk te behoren. Ook dat is de kracht van de Defender.

Naast de productielijnen van de iconische Land Rover, worden de Range Rover en Range Rover Sport in stilte gemaakt op geautomatiseerde lijnen. Het verschil is brutaal en maakt ons bewust van de kloof tussen een machine die ontstond in 1948 en de moderne modellen. Hoewel handwerk tot een ver vervlogen tijd lijkt te behoren, zijn de materialen en methodes modern, bijvoorbeeld de lijmtechnieken. Maar de Defender lijkt uit het verleden te komen.

Geen revolutie?

Op het einde van het bezoek worden we geconfronteerd met één van de eerste exemplaren, uit 1948. Zijn onderdelen staan nog altijd dicht bij het huidige model. Of toch grotendeels. De eenvoud van het concept is duidelijk: de Defender is een Meccano waarvan bepaalde onderdelen evolueerden maar die voor de rest al die jaren hetzelfde bleef. Dat maakt hem ook uitzonderlijk. De liefhebbers van het model dringen er trouwens bij Land Rover op aan niets te veranderen in de toekomst.

Natuurlijk maakten de bladveren plaats voor schroefveren, werd de 1.6 benzinemotor van Rover geruild voor een grote 2.2 diesel en evolueerde de transmissie. Maar dat zijn meer progressieve evoluties dan een radicale revolutie. Qua stijl is de Defender trouwens nagenoeg niet veranderd sinds de Series 2 uit 1958. Van in het begin juist zitten, is een garantie voor jarenlange gemoedsrust.

Technisch

Vandaag is de Defender, net als de Jeep Wrangler, een ruwe diamant. Een brok. Zichtbare scharnieren, een rechte voorruit, een gescheiden chassis: die details verraden de afkomst van de Defender en weten ons tegelijk te verleiden. In het begin was hij nagenoeg volledig van aluminium. Nu mengt hij aluminium en staal, maar rust hij nog altijd op een zeer robuust chassis van staal.

Verouderd

Ondanks de vele speciale series met Alcantara, leder, verwarmde zetels en enkele moderne gadgets, heeft de Defender moeite om zijn leeftijd te verbergen. Dat is wel het minste wat we kunnen zeggen. Klim in zijn interieur en je bent vertrokken voor een avontuur. Vanbinnen kijk je naar een spektakel van goedkope plastics en een slordige afwerking. Ondanks de verchroomde wijzerplaten van de eerste versies … Zelfs met enkele luxueuze materialen blijft de Defender een robuust werkpaard. 

Onovertroffen

Land Rover heeft ontzettend veel vertrouwen in zijn model en nodigt ons uit om door de modder te ploeteren. Achter het stuur en op het stevige testparcours van het merk overtuigt de Defender met zijn competenties. Kies een korte verhouding, blokkeer het differentieel, schakel in tweede en hop, niets houdt de Defender nog tegen. Trappen beklimmen die glad zijn door de regen en de modder, waterlopen doorkruisen, rosten of muren beklimmen: hij doet het allemaal moeiteloos. Natuurlijk moet je wat meer werken dan in een Range, want elektronische rijhulpmiddelen ontbreken. Maar wat een doeltreffendheid.

Het interieur kraakt en piept: het koetswerk schudt en beeft, de grote diesel martelt je trommelvliezen en de versnellingsbak zou een seinwachter van de sporen wel bevallen. Dat is de charme van de Defender. Je hebt de indruk in de diepste wildernis te zitten, terwijl wij bijvoorbeeld maar op vijf minuten van de luchthaven van Birmingham reden.

Tot ziens

De Defender plezierde generaties van avonturiers en andere helden. Door zijn prestaties, robuustheid en brute kracht leek hij onoverwinnelijk in het autolandschap. Maar de wereld verandert, net als de regels. Als dinosaurus uit een ander tijdperk moet de Defender vaarwel zeggen. Niet zonder emotie, want zowel zijn manier van rijden als bouwmethodes herinneren ons aan vervlogen tijden. Tot ziens Defender, we zullen je missen.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Zeldzaam en vergeten model: Ferrari 365 P Berlinetta Speciale, de McLaren F1 van de jaren ‘60!

Zeldzaam en vergeten model: Ferrari 365 P Berlinetta Speciale, de McLaren F1 van de jaren ‘60!

De Ferrari 365 P Berlinetta Speciale is zonder twijfel één van de meest sensationele auto’s van de jaren ‘60. En toch zijn er weinigen, met uitzondering van een handvol échte kenners, die van het bestaan van dit model afweten...

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

De fabriek komt in het Noorden van Duitsland te staan

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

De familie van de nieuwe Defender, die al uitgebreid was, blijft groeien, nu met deze XXL 130-variant. Hij biedt plaats aan 8 avonturiers.

Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Toch niet voor ons Europeanen. In de Verenigde Staten kan dat wel nog.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km