Testen

Land Rover Discovery: betaalbaardere Range Rover

Afgelopen herfst verscheen Discovery nummer vijf op de salons, maar eigenlijk is hij aan zijn derde generatie toe. Net als de eerste uit 1989 staat de Discovery 5 op het platform van de Range Rover en herbergt hij viercilinders onder de motorkap.
  • Wouters Bruno
  • 14 april 2017
  • None
Voor- en nadelen
    • Omvang

    Het basisidee van de eerste Discovery was eenvoudig: tussen de puur utilitaire Defender en de steeds luxueuzere Range Rover gaapte een gat waar vooral heel wat Japanse constructeurs op aasden. De Britten antwoordden met een veelzijdige auto die toegankelijker was dan een Range Rover, en heel wat minder klassiek dan de Defender.

    De Discovery speelde dus een belangrijke rol in de productuitbreiding van de Britten, die hem alle middelen tot slagen gaven. Zoals het beproefde chassis van de klassieke Range Rover met een wielbasis van 100 duim, een licht interieur voor zeven passagiers en een lijn die enkele karaktertrekken leende van zijn Japanse concurrenten: het verhoogde dak, de grote zijdelings openende achterdeur en het reservewiel dat erop gemonteerd werd.

    Dieetkuur

    De tweede generatie kondigde in 2004 een nieuw tijdperk aan, met een Integrated Body Frame-monocoque op een lichter chassis: die techniek combineert volgens Land Rover de voordelen van een monocoque met die van een afzonderlijk chassis. In de praktijk zorgde het voor een aanzienlijk meergewicht.

    De Discovery 5 is op dat vlak een betere leerling: Land Rover geeft namelijk een gewichtsbesparing op tot 480 kilogram. Hoe dat komt? Door een monocoquestructuur uit aluminium, grotendeels geïnspireerd door die van de huidige Range Rover en Range Rover Sport. Het platform, de wielbasis en de vierwielaandrijving worden gedeeld door de drie modellen, net als het merendeel van de motoren.

    De Land Rover Discovery onderscheidt zich van de Range Rovers door enkele historische gimmicks, zoals de – discreet geworden – verhoging in het dak, of de lichtjes verplaatste nummerplaathouder. Zodanig licht zelfs dat je je afvraagt waarom hij niet gewoon in het midden staat…

    Er is natuurlijk ook de derde zitrij, die ruimer is dan die in de Range Rover Sport. De twee extra plaatsen zijn optioneel, maar zitten toch comfortabel, zelfs voor twee volwassenen. Bovendien zijn ze ook praktisch: je kunt ze neerklappen vanaf het touchscreen, vanuit de koffer en zelfs via een app op je smartphone. Handig als je nog aan de kassa bij Ikea staat aan te schuiven…

    Familievriend

    Nog handig voor de passagiers zijn de talloze opbergvakken die soms verrassen maar steeds intelligent zijn ontworpen: 21 verschillende vakken met een totale capaciteit van 45 liter. Speel je met de verschillende zitrijen, dan schommelt het koffervolume tussen 258 liter als zevenzitter en 2.406 liter als tweezitter. Met vijf zitplaatsen maak je 1.137 liter vrij, en zelfs 1.231 als je de Discovery niet als zevenzitter kocht. Bovendien kan hij tot 3.500 kilogram slepen, ondersteund door sleephulp waardoor je probleemloos achteruitrijdt met een aanhangwagen.

    Ook connectiviteit kan de Discovery vandaag maar moeilijk overslaan: hij heeft negen USB-poorten, zes 12V-stopcontacten en een wifi-hotspot voor acht verbindingen, bovenop de gebruikelijke multimediasystemen.

    Het motoraanbod begint met de 2.0 Ingenium-diesel met 180 of 240 pk, en daarna de 3.0 zescilinders met 211 en 258 pk voor de diesel en 340 pk voor de benzine. Alle motoren zijn gekoppeld aan de uitstekende ZF-achttrapsautomaat. De transferbak met korte verhoudingen, het element dat een “banale” SUV onderscheidt van een echte terreinwagen, is standaard op de zescilinders, optioneel op de 2.0 van 240 pk en niet beschikbaar op de “kleinste” motor met 180 pk.

    Terreinbeest

    Je kunt ook nog spelen met de elektronische luchtvering en de Terrain Response-modi, die van de Discovery een echt terreinbeest maken. Daarbij helpen een bodemvrijheid van 283 mm en een doorwaadbaarheid van 900 mm. Kers op de taart: als je de uitzonderlijke plek bereikt hebt waar je met je zes passagiers je favoriete extreme sport kunt beoefenen, kan je de sleutel gewoon laten zitten en de Discovery sluiten met de “Activity Key” om je pols.

    De Discovery 5 beschikt over heel wat rijhulp, zoals een adaptieve snelheidsregelaar, verkeersbordherkenning, vermoeidheidswaarschuwing, noodremhulp, rijstrookassistentie, camera’s, een dodehoekwaarschuwing en parkeerhulp.

    Land Rover nam ons mee naar Luxemburg en Duitsland om deze Discovery te ontdekken, aan de oevers van de Moezel in de TKDZ-mijn in Wellen. Terreinrijden gebeurde dit keer dus ondergronds. Met onze goed uitgeruste Discovery (luchtvering, korte verhoudingen, elektronische differentiëlen, Terrain Response 5,…) bleken de offroadmogelijkheden grenzeloos: geen enkele andere SUV zou hem kunnen volgen.

    Absolute veelzijdigheid

    Onderweg kiest de Land Rover vooral voor comfort in plaats van sportiviteit. Logisch, en het compromis tussen levendigheid en efficiëntie is bijzonder uitgekiend dankzij de luchtvering en de vierwielaandrijving. Hij is aanzienlijk minder ruw dan zijn voorganger en heeft iets meer koetswerkrol dan zijn Duitse concurrenten, maar blijft ongelooflijk veelzijdig en blinkt zo uit in alle omstandigheden.

    Onder de motorkap is de tweeliter een interessante keuze. Hij is bescheidener, maar ook zuiniger en lichter. De 240 pk-versie zit de Discovery als gegoten en hoeft niet onder te doen voor de prestigieuzere V6. Het verschil zit hem alleen in een iets aanwezigere motorklank en een minder romig samenspel tussen de motor en de versnellingsbak. Maar de 125 gewonnen kilo’s, vooral op de vooras, doen hem aangenamer rijden.

    De Discovery-lijn lijkt wat aan persoonlijkheid te verliezen vergeleken met de rest van het gamma, maar in de praktijk is daar weinig van waar. De nieuwe Discovery is in alle opzichten beter: weggedrag, terreinrijden, sfeer aan boord, uitrusting en afwerking, al moet je wel in de optielijst duiken. De Discovery 5 slaagt er op die manier in om bijna evenveel te bieden als een Range Rover, en tegelijk even efficiënt – of zelfs beter – te zijn als een Defender bij het ruwere offroadwerk. Uitzonderlijk veelzijdig dus.

    Meer lezen over:

    Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
    Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
    Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Land Rover.

    Aanbevolen tests voor jou

    Meer tests
    4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

    Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

    De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

    3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

    Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

    Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

    3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

    3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Diesel, Manueel

    € 32.584

    Benzine, Automaat

    € 27.547

    Benzine, Manueel

    € 21.500

    Benzine, Manueel

    € 23.748

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's
    € 52.900
    2021
    1.500 km
    € 52.990
    2019
    105.433 km

    Benzine, Automaat

    € 28.995
    2011
    65.000 km

    Benzine, Automaat

    € 23.500
    2020
    30.212 km