Testen

Land Rover Discovery: het Zwitserse zakmes

Ooit had hij de aerodynamica van een baksteen en een wat volks karakter. De Discovery ziet er vandaag strakker uit en zijn weggedrag is wat uitgevlakt. Wat blijft er over van zijn karakter?

  • Piette François
  • 04 oktober 2017
  • Land Rover
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 7 volwaardige zitplaatsen
  • Absolute polyvalentie
  • Alle terreincapaciteiten
  • Interieurruimte
  • Uitstekend comfort
  • Geen korte overbrenging met TD4 180 pk
  • Standaarduitrusting instapversie
  • Te makkelijk off-road?
  • Verlies aan persoonlijkheid

Vergeet de rechte lijnen, scherpe hoeken en vierkante lichtblokken: de nieuwe Discovery ziet er een stuk sportiever uit. Een gewaagde uitspraak voor een auto die altijd graag in de modder speelde maar terugschrok voor een bocht. Zijn nieuwe stijl brengt hem natuurlijk meer in lijn met de recentste producten van het Britse merk. Toch blijven er nog gimmicks van vroeger bewaard: de kenmerkende daklijn is er nog steeds, maar is nu vloeiender. En dan is er nog die achterkant, met nummerplaat die merkwaardig genoeg niet in het midden hangt…

In cijfers

De nieuwkomer is allerminst een kleine auto: hij is bijna 5 meter lang (4,97 meter om precies te zijn), is net geen 2 meter breed en bijna 1,9 meter hoog. En enorm koetswerk dus, dat op een platform staat dat rechtstreeks is afgeleid van dat van de Range Rover. Het voordeel: aanzienlijk minder gewicht, tot wel 50 kilogram. Na een carrière van 27 jaar schakelt de vijfde generatie Discovery eindelijk over op aluminium.

Binnenin

Het interieur is luxueuzer dan ooit: de afwerking is aanzienlijk verbeterd en de laatste generatie van het multimediasysteem heeft zijn weg naar de Discovery gevonden. Maar de Discovery is vooral de ruimste Land Rover, met zeven volwaardige zitplaatsen. Met 1,88 meter paste ondergetekende comfortabel op alle plaatsen. Zelfs op de derde zitrij, die uiteraard moeilijk te bereiken is…

Moduleerbaar

De Discovery is vooral praktisch voor kroostrijke gezinnen: je kunt de tweede en derde zitrij bijvoorbeeld neerklappen met een knop in de koffer, het multimediascherm of een smartphone-app. Het koffervolume is dus gigantisch: 2.500 liter. Met alleen de derde zitrij neergeklapt bedraagt het koffervolume 1.231 liter. Voeg daar nog 21 opbergvakken doorheen het interieur aan toe. De Discovery heeft tot slot een kofferklep uit twee delen, met een elektrisch uitschuifbaar onderste deel dat een gewicht van 300 kilogram aankan.

Motoren

De vorige versie maakte nog uitgebreid gebruik van V6- en V8-motoren, maar de nieuwe generatie biedt dankzij zijn lagere gewicht rationelere motoren. Het gamma begint met een tweeliter viercilinder diesel van 180 pk. Dezelfde motor is er ook in een uitvoering van 240 pk. Wie het liever wat romiger wil, kan uitwijken naar twee V6-motoren van drie liter: een diesel met 258 pk en een benzine met compressor en 340 pk.

Alle motoren zijn natuurlijk gekoppeld aan een achttrapsautomaat en permanente vierwielaandrijving. Een transferbak met korte verhoudingen is beschikbaar op alle motoren, behalve op de “kleine” diesel van 180 pk. Wij kozen voor de V6-diesel, die soepel, stil en krachtig is bij alle toerentallen. Een juweeltje…

Radicaal anders op de weg

Vroeger zweefde en schommelde hij een beetje, maar de Discovery voelt zich vandaag beter op zijn gemak op de baan. De nieuwkomer gedraagt zich als eender welke andere SUV van zijn formaat, met een prinsheerlijk comfort dankzij de luchtvering. Op de baan hoeft hij niet onder te doen voor de Range Rover. Je kunt er dus bijna sportief mee rijden, als je rekening houdt met het hoge gewicht en het hoge zwaartepunt…

Op het terrein

Op ruw terrein gedraagt hij zich natuurlijk voorbeeldig. Met zijn soepele ophanging, grote veerwegen (een halve meter), hoge bodemvrijheid (283 millimeter) en doorwaaddiepte van 900 millimeter schrikt de Discovery nergens van terug. De draaiknop van het Terrain Response 2-systeem biedt mogelijkheden voor heel wat situaties (waaronder een automatische modus), waardoor je gewoon de geschikte modus moet kiezen. De Discovery doet de rest (differentiëlen, gasrespons, luchtvering, korte verhoudingen) om makkelijk zowat elk obstakel te overwinnen.

Je passagiers zet je niet op het verkeerde been: ze hebben snel door dat de auto alle werk doet, en zelfs het gaspedaal en de rem bedient, waardoor je alleen nog aan het stuur hoeft te draaien. Dezelfde vaststelling op het asfalt: zowat alle moderne rijhulp is aanwezig, op file- en inhaalassistentie na. Ook het multimediasysteem is stevig uitgerust, met Appel CarPlay en Android Auto. Sportievelingen kunnen ook kiezen voor een “Activity Key”, een armband die als sleutel dient en die kan worden ondergedompeld.

Prijzen

De prijzen beginnen vanaf € 51.699, een stevige som voor het model S met beperkte uitrusting. De TD4 HSE met 180 pk kost € 62.699 en € 68.699 voor de versie met 240 pk. De topversie, de TD6 First Edition, kost € 84.700. Duur of niet? Een moeilijke vraag: het prijskaartje is stevig, maar voor dat geld heb je een auto die vergelijkbaar is met de Range Rover, maar die een stuk minder kost. De concurrentie? Die biedt ofwel mindere terreinprestaties, of is minder ruim, of minder krachtig.

Aan de pomp verbruikte onze V6 diesel iets meer dan 10 l/100 km, wat al bij al redelijk is gezien de redelijk dynamische rijstijl die we erop nahielden.

Besluit

We winden er geen doekjes om: de Discovery is onze favoriete Land Rover. Zijn stijl is misschien wat aan karakter verloren en hij is zo competent off-road dat je hem bijna te makkelijk vindt. Maar bekijk je het door een rationelere bril, dan is dit een model dat op de Range Rover gebaseerd is, maar dat aanzienlijk minder kost en vergelijkbare terreinprestaties biedt. Bovendien is het interieur ruimer en de uitrusting vergelijkbaar, zoniet guller. Hij heeft misschien niet de verfijning van de grote Range of diens topmotoren, maar overtuigen deed hij ons zeker. De viercilinder van 240 pk is ruim voldoende, maar de V6 is onweerstaanbaar voor wie meer wil.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km