Testen

TEST Land Rover Discovery Sport: zeg niet langer Freelander

De Freelander is dood, leve de Discovery Sport! De naamsverandering gaat gepaard met een verandering van filosofie. Wat zijn de gevolgen? Dat ontdekken we samen met jou.

  • Piette François
  • 26 juni 2015
  • Land Rover
2,2
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Comfort
  • Kofferruimte
  • Ruimte voor vijf
  • Beperkte terreincapaciteiten (voor een land rover)
  • Forse prijs
  • Krappe derde zitrij

Met de vele SUV’s die op de markt komen moet Land Rover stevig knokken om zijn status van icoon te behouden. De concurrentie is harder dan ooit, waardoor de Britten hard moeten werken om geen marktaandeel te verliezen. De Freelander begon het gewicht van de jaren te torsen. Hij verlaat de scène en wordt vervangen door de Discovery Sport die de kaart van meer veelzijdigheid trekt. Ondanks de naam moet je niet denken dat het om een sportieve auto gaat: een uitstapje met het gezin is meer zijn ding.

Minder dan 4,6 meter

De stijl breekt helemaal met de Freelander, maar lijkt sterk op de Evoque. Een vreemde keuze van Land Rover, hoewel het zeker voor meer sexappeal zorgt. Met zijn lengte van minder dan 4,6 meter is de Discovery Sport compacter dan een BMW X3 bijvoorbeeld, al heeft hij twee plaatsen meer.

Interieur voor vijf

De Discovery Sport heeft zeven plaatsen als optie. Maar dat geld kun je beter investeren, want behalve kleine kinderen wil je het een normaal gebouwde mens niet aandoen om achterin te zitten. De vijf andere inzittenden worden beter ontvangen, zeker omdat de achterbank kan verschuiven. Hierdoor varieert het koffervolume van 479 tot 689 liter onder het bagagescherm.

Moderne multimedia

Eindelijk is Land Rover mee met de multimedia dankzij een systeem met aanraakscherm en heel wat mogelijkheden. Het kan zelfs bepaalde apps van je smartphone spiegelen. Het infotainmentsysteem is leuker en intuïtiever dan vroeger, al loopt Land Rover nog altijd een beetje achter op de grote tenoren, Audi en BMW op kop.

Vierwielaandrijving

Trouw aan de reputatie van Land Rover biedt de Discovery Sport vierwielaandrijving (een versie met voorwielaandrijving staat ook in de catalogus) en de bekende Terrain Response die de parameters van de auto aanpast in functie van het type oppervlak onder de wielen.

Toch kan deze Land Rover onze verwachtingen niet helemaal inlossen. Hij kan weliswaar door 60 cm diep water rijden en presteert beter dan de meeste concurrenten, maar de afwezigheid van een reductiebak en de relatief bescheiden op- en afrijhoeken maken er bijvoorbeeld geen rivaal van de Jeep Renegade TrailHawk van.

Onverstoorbaar op de weg

Op de weg rijdt de Discovery Sport dan weer soeverein. Nauwkeurig en zonder grote koetswerkbewegingen rijdt hij sereen door de bochten en blijft hij in alle omstandigheden stabiel. Het comfort is ook één van de sterke punten, met een goede filtering en degelijke demping van windgeluiden. Alleen de motor laat zich horen onder belasting en bij hoge toerentallen.

De motor

Onze testwagen was nog uitgerust met de 2.2 turbodieselmotor, die sinds kort uit de catalogus verdwenen is. Het blok was beschikbaar met 150 of 190 pk, in beide gevallen met een hoog verbruik en hoge CO2-uitstoot. Het is een zwak punt van dit model. Het bewijs: ons verbruik bedroeg 8 l/100 km bij een soepele rijstijl. Land Rover vervangt dit blok door een nieuwe tweeliter uit eigen huis met 150 of 180 pk. Afspraak met dit nieuwe model om te zien of die wel helemaal op zijn berekend is.

De testwagen schakelde met een negentrapsautomaat die eigenlijk niet veel bijbrengt tegenover een model met minder versnellingen. Integendeel zelfs, want de extra schakelbewegingen verminderen het comfort. In koude toestand werkt hij ook minder zacht. Op papier komt deze automaat het verbruik wel ten goede; maar meer is dus niet altijd beter.

Prijzen

De Discovery Sport met de nieuwe dieselmotor is voortaan beschikbaar vanaf 33.900 euro. De optielijst lijkt bedacht in Duitsland (lees: lang en duur) en als je een 4x4-model met correcte uitrusting wilt (HSE-afwerking) en een automaat, dan kost dat 48.800 euro zonder opties met de kleine motor van 150 pk.

Conclusie

De Discovery Sport is een succes voor Land Rover. Alleen de 2.2 turbodiesel verstoort het plaatje, maar de constructeur heeft al nieuwe diesels aangekondigd. Afgaande op de eerste verkoopcijfers evolueert Land Rover in de juiste richting met een auto die luxueuzer en beter is dan de Freelander. Al is deze nieuwkomer eigenlijk geen opvolger gezien het verschil in prestaties en prijs. Er is dus een opening onderin het gamma van Land Rover.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km