Testen

Lexus GS 300h: de hybride outsider

In het segment waar de BMW 5-Reeks, Mercedes E-Klasse en Audi A6 de plak zwaaien, zijn er nog heel wat outsiders om rekening mee te houden. De Lexus GS is daar een van.
  • Bervoets Wim
  • 13 juli 2016
  • Lexus
2,2
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking interieur
  • Geluiddemping
  • Rijcomfort
  • Veiligheidsuitrusting
  • Werking aandrijflijn
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Gevoelloze besturing
  • Optiepolitiek
  • Werkelijk verbruik

En daarbij laten de Japanners je zoals bekend geen keuze: wil je niet voor de hyperbrutale GS F-sportversie gaan, dan moet je voor een hybride kiezen. Er is de GS 450h, met 3.5 V6 en elektromotor en in totaal 345 pk, en de GS 300h, met 2.5 viercilinder en elektromotor, goed voor 223 pk. En die laatste voelen we hier aan de tand.

Facelift

De vierde generatie van de GS is sinds 2012 op de markt en kreeg vorig jaar een lichte facelift. Die herken je vooral aan de typische wijde “spindle grille” van Lexus en de agressiever ogende koplampen. Het maakt de gefacelifte GS 30 mm langer en geeft het geheel een sportiever cachet, maar past volgens ons niet helemaal bij de zakelijke uitstraling van de GS.

Binnenin

In het interieur is de Lexus nog altijd heer en meester. De gebruikte materialen en de assemblage staan op hoog niveau, en de Japanse Toyota-dochter maakte van de facelift gebruik om het digitale instrumentenpaneel te hertekenen, en de bediening van het multimediasysteem. Dat doe je nog steeds via een soort computermuis, die al iets makkelijker te bedienen is. Een stap vooruit, maar er blijft nog ruimte voor verbetering.

Onder de kap

De hybride aandrijving van deze Lexus wordt gevormd door een 2.5 viercilinder, goed voor 181 pk en 221 Nm, en een elektromotor van 143 pk. Gecombineerd leveren beide motoren 223 pk, en dat vermogen wordt via een CVT-automaat naar de achterwielen gestuurd. Cijfers? 0-100 km/u in 9 seconden rond en een topsnelheid van 190 km/u. Geen snelheidswonder, maar het is de Lexus natuurlijk in de eerste plaats om verbruik te doen.

Hybride

Zo gebruikt hij alleen de elektromotor bij stilstand, om te vertrekken of bij lage snelheden. Wanneer dat nodig is, bij hogere snelheden of stevige acceleraties, komt de benzinemotor ter hulp. Bij constante snelheden zoekt de aandrijflijn naar het beste compromis. Op die manier geeft Lexus een gemiddeld verbruik op van 4,4 l/100 km. Wij klokten dan weer af op 7,6 l/100 km…

Onderhuids

Bij de facelift verhoogde Lexus de koetswerkstijfheid, wat voor een dynamischer rijgedrag moet zorgen. Ook kwamen er meer isolerende materialen aan te pas om het geluidsniveau in het interieur te beperken. Verder werden de ophanging, het stuur en de remmen hier en daar bijgeschaafd.

Onderweg

Voor het echte dynamische rijgedrag moet je bij de F-Sport-uitrustingsversie zijn, maar daar was onze testwagen niet mee uitgerust. De ‘gewone’ GS 300h ligt trefzeker en stevig op de baan, maar het stuur mist feedback en precisie om vlot door te rijden. Doe je het wat rustiger aan, dan voelt de Lexus zich in zijn sas: de geluiddemping is uitmuntend, de combinatie van de benzinemotor en de elektromotor werkt voortreffelijk, en ook de schokdemping kwijt zich prima van zijn taak. Pluspunten!

Veiligheid

Lexus leverde een extra inspanning om de veiligheidsuitrusting up-to-date te houden. De GS 300h krijgt zo standaard heel wat snufjes, zoals een noodremhulp, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, en een achteruitrijcamera. Op de optielijst is er onder meer nog een dodehoekwaarschuwing terug te vinden.

Prijs

De GS 300h begint vanaf € 44.990. Daarvoor krijg je naast de uitgebreide veiligheidsuitrusting standaard ook items zoals een elektrisch verstelbare bestuurderszetel en elektronische klimaatregeling. Voor een lederen interieur of andere opties moet je naar aloude Japanse traditie naar hogere uitrustingsniveaus. De Business Edition (€ 45.240) voegt onder meer navigatie en parkeersensoren toe, terwijl je bij de Executive Line (€ 54.550) onder meer lederen bekleding en zetelverwarming en –koeling krijgt. F-Sport (€ 61.070) voegt er een sportiever jasje en adaptieve demping aan toe, terwijl de Privilege Line (€ 63.400) helemaal in luxe baadt. Kijken en vergelijken dus!

Besluit

Nu de Belgische consument steeds meer afstapt van dieselmotoren, krijgt de hybride Lexus GS misschien meer kansen. Dat gunnen we hem, want naast zijn eigenzinnige aandrijflijn biedt hij ook een royaal comfort, wat veelrijders zeker zullen smaken. De Japanse outsider verstevigt zijn positie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km