Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
En daarbij laten de Japanners je zoals bekend geen keuze: wil je niet voor de hyperbrutale GS F-sportversie gaan, dan moet je voor een hybride kiezen. Er is de GS 450h, met 3.5 V6 en elektromotor en in totaal 345 pk, en de GS 300h, met 2.5 viercilinder en elektromotor, goed voor 223 pk. En die laatste voelen we hier aan de tand.
De vierde generatie van de GS is sinds 2012 op de markt en kreeg vorig jaar een lichte facelift. Die herken je vooral aan de typische wijde “spindle grille” van Lexus en de agressiever ogende koplampen. Het maakt de gefacelifte GS 30 mm langer en geeft het geheel een sportiever cachet, maar past volgens ons niet helemaal bij de zakelijke uitstraling van de GS.
In het interieur is de Lexus nog altijd heer en meester. De gebruikte materialen en de assemblage staan op hoog niveau, en de Japanse Toyota-dochter maakte van de facelift gebruik om het digitale instrumentenpaneel te hertekenen, en de bediening van het multimediasysteem. Dat doe je nog steeds via een soort computermuis, die al iets makkelijker te bedienen is. Een stap vooruit, maar er blijft nog ruimte voor verbetering.
De hybride aandrijving van deze Lexus wordt gevormd door een 2.5 viercilinder, goed voor 181 pk en 221 Nm, en een elektromotor van 143 pk. Gecombineerd leveren beide motoren 223 pk, en dat vermogen wordt via een CVT-automaat naar de achterwielen gestuurd. Cijfers? 0-100 km/u in 9 seconden rond en een topsnelheid van 190 km/u. Geen snelheidswonder, maar het is de Lexus natuurlijk in de eerste plaats om verbruik te doen.
Zo gebruikt hij alleen de elektromotor bij stilstand, om te vertrekken of bij lage snelheden. Wanneer dat nodig is, bij hogere snelheden of stevige acceleraties, komt de benzinemotor ter hulp. Bij constante snelheden zoekt de aandrijflijn naar het beste compromis. Op die manier geeft Lexus een gemiddeld verbruik op van 4,4 l/100 km. Wij klokten dan weer af op 7,6 l/100 km…
Bij de facelift verhoogde Lexus de koetswerkstijfheid, wat voor een dynamischer rijgedrag moet zorgen. Ook kwamen er meer isolerende materialen aan te pas om het geluidsniveau in het interieur te beperken. Verder werden de ophanging, het stuur en de remmen hier en daar bijgeschaafd.
Voor het echte dynamische rijgedrag moet je bij de F-Sport-uitrustingsversie zijn, maar daar was onze testwagen niet mee uitgerust. De ‘gewone’ GS 300h ligt trefzeker en stevig op de baan, maar het stuur mist feedback en precisie om vlot door te rijden. Doe je het wat rustiger aan, dan voelt de Lexus zich in zijn sas: de geluiddemping is uitmuntend, de combinatie van de benzinemotor en de elektromotor werkt voortreffelijk, en ook de schokdemping kwijt zich prima van zijn taak. Pluspunten!
Lexus leverde een extra inspanning om de veiligheidsuitrusting up-to-date te houden. De GS 300h krijgt zo standaard heel wat snufjes, zoals een noodremhulp, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, en een achteruitrijcamera. Op de optielijst is er onder meer nog een dodehoekwaarschuwing terug te vinden.
De GS 300h begint vanaf € 44.990. Daarvoor krijg je naast de uitgebreide veiligheidsuitrusting standaard ook items zoals een elektrisch verstelbare bestuurderszetel en elektronische klimaatregeling. Voor een lederen interieur of andere opties moet je naar aloude Japanse traditie naar hogere uitrustingsniveaus. De Business Edition (€ 45.240) voegt onder meer navigatie en parkeersensoren toe, terwijl je bij de Executive Line (€ 54.550) onder meer lederen bekleding en zetelverwarming en –koeling krijgt. F-Sport (€ 61.070) voegt er een sportiever jasje en adaptieve demping aan toe, terwijl de Privilege Line (€ 63.400) helemaal in luxe baadt. Kijken en vergelijken dus!
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?