Testen

Lexus NX 300h: Japanse rapper

Hoekige lijnen, de carrure van een bodybuilder en Will.I.Am als vertegenwoordiger: deze rapper uit het land van de rijzende zon rolt terecht zijn spierballen. Als outsider in een druk marktsegment kun je maar voluit de kaart van de originaliteit trekken.

  • Piette François
  • 02 oktober 2014
  • Lexus
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Fiscaal interessant (in vlaanderen en voor bedrijven)
  • Geluiddemping (bij constante snelheid)
  • Ruimte achterin
  • Zeer originele stijl
  • teleurstellende dynamische prestaties
  • Beperkende uitrustingspolitiek
  • Hard comfort (f-sport)
  • Minder aangename mechaniek
  • Voortrein snel verzadigd

Allemaal diesel

Met de NX betreedt Lexus een markt in volle groei: de compacte premium-SUV’s. Dit segment explodeert en Lexus liet het te lang links liggen. De constructeur haalt zijn achterstand in met deze hoekig ontworpen NX, die iets heel bijzonders biedt: het is een benzinehybride. Niet bepaald het beste uitgangspunt op een markt die voor 96 procent (!) uit diesels bestaat.

Onder de motorkap

Nu we het toch over de motor hebben, laten we meteen even onder de kap kijken. Daar vinden we een gelijkaardige aandrijving als in de IS 300h, maar iets minder krachtig: de 2.5 benzinemotor en elektromotor leveren samen maar 197 paarden en een ietwat teleurstellend koppel van 210 Nm.

2 of 4 aangedreven wielen

Voor de transmissie is er een automaat die heel geleidelijk en zonder onderbreking werkt, zoals een CVT. Het gros van de verkoop wordt ongetwijfeld verzekerd door de versie met twee aangedreven wielen. Lexus biedt ook een variant met integrale transmissie, waarbij de achterwielen kracht krijgen van een kleine elektromotor met 68 pk. Verwacht dus geen opmerkelijke terreinprestaties …

Mooie ruimte

In het interieur worden we onmiddellijk verleid door de bouwkwaliteit en de keuze van de materialen. Het leder maakt indruk, de assemblage is stevig en de hoekige console heeft een bijzondere stijl. De NX is uitnodigend, met achterin genoeg ruimte voor twee personen die aan de groeihormonen hebben gezeten. De koffer is niet zo hoog onder het bagagescherm, maar haalt toch een volume van 555 liter in totaal.

Stortvloed van uitrusting

Om niet achter te lopen, zorgt Lexus voor heel wat uitrusting: van de adaptieve snelheidsregelaar met waarschuwing voor frontale botsingen tot de detectie van zijdelings kruisend verkeer achteraan tot de rijstrookassistent en camera’s met vogelperspectief: veel ontbreekt er niet.

We betreuren wel dat bepaalde nieuwigheden, zoals de adaptieve ophanging en de stereo Mark & Levinson met vijftien luidsprekers die de originele kwaliteit van gecomprimeerde muziekbestanden herstelt (Clari-Fi) alleen beschikbaar zijn op de hogere uitrustingsniveaus. Die zullen we bij ons niet zo vaak zien …

Leve het comfort

Lexus presenteert de NX als een dynamische auto, maar laat je niet misleiden: het is in de eerste plaats een comfortabele SUV die soepel rijdt. De voortrein bereikt snel zijn limieten bij een sportieve rijstijl, vooral op een natte ondergrond. Wees dus zacht met het gaspedaal en geniet van de omgeving.

In die optiek is de F-Sport-afwerking met sportievere look en hardere ophanging een minder geslaagd compromis: de extra dynamiek gaat gepaard met een minder tolerante schokdemping. Dan kies je toch beter voor het comfort.

Werkingscomfort

De motor en versnellingsbak functioneren typisch voor een Lexus: zeer aangenaam bij een ontspannen rijstijl, maar bij acceleratie gaat de motor hoog in de toeren en klinkt hij als een wasmachine. Een bijkomende reden om het gas niet te diep in te duwen, ook al zijn de geleidelijke acceleraties comfortabel. In de stad waarderen we de hybridewerking, die de elektromotor maximaal benut.

Prijs

Zowel vaker bij Lexus en andere Aziatische merken, zijn de mogelijkheden om te personaliseren vrij beperkt. Enkele opties werden gegroepeerd in packs en Lexus biedt maar liefst vijf uitrustingsniveaus. De prijzen beginnen bij 41.990 euro en lopen op tot 58.760 euro. Tussen die twee is er de Business Edition voor een nettoprijs van 42.500 euro. Er zijn interessante fiscale voordelen voor wie in Vlaanderen woont en voor bedrijven dankzij de CO2-uitstoot van slechts 116 g/km.

Conclusie

Neen, Lexus verwacht niet dat deze NX onze markt zal overspoelen, getuige het verkoopdoel van 500 exemplaren in 2015. Daarvoor ontbreekt een diesel. De NX is nochtans aantrekkelijk met zijn ‘buitenaardse’ look, mooie presentatie en beperkte uitstoot. Zie hem echter niet als wat hij probeert te zijn, namelijk een dynamische SUV. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km