Testen

Test: Lexus RZ 450e, een stap in de juiste richting

Deze test was anders dan gebruikelijk. Zo konden we zowel de nieuwe, volledig elektrische RZ 450e testen, maar ook zijn uniek "One Motion Grip" stuur.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 13 maart 2023
  • Lexus
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Uitstekende compromis comfort /dynamiek
  • Geluidsisolatie, materialen en afwerking van topkwaliteit
  • One Motion Grip is zeer interessant!
  • Bereik in reële omstandigheden?
  • Concurrerend, maar nog steeds duur

Beginnen doen we met enkele technische specificaties van deze premium, volledig elektrische SUV! De motorkeuze is eenvoudig, met slechts één beschikbare optie. Hoewel deze Lexus hetzelfde e-TNGA platform gebruikt dan de Toyota bZ4X en Subaru Solterra, levert de RZ 450e 100 pk meer vermogen dan zijn twee Japanse neven. Dit door gebruik te maken van een 150 kW sterke motor vooraan, en een 80 kW sterke motor achteraan. Het totaalvermogen bedraagt hierdoor 230 kW (313 pk), wat zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden en een topsnelheid van 160 km/u.



Bijna 400 km rijbereik

De motor wordt gekoppeld aan een batterij van 71,4 kWh waarvan 64 kWh effectief bruikbaar is. Dit zorgt voor een rijbereik van tussen de 395 en 440 km, afhankelijk van de gekozen uitrusting en vooral de keuze van de velgen.

Voor bestuurders die zich zorgen maken om het beschikbare rijbereik, heeft Lexus de "Range"-modus ontwikkeld. Het gebruik hiervan heeft helaas wel een serieuze impact op het comfort, zoals de airconditioning die volledig uitgeschakeld wordt, het leveren van beperkt vermogen en een beperking van de maximale snelheid tot slechts 100 km/u. Waarschijnlijk zal deze modus daarom enkel gebruikt worden wanneer het effectief nodig is. Qua laden geeft Lexus aan dat de batterij in een half uur tijd tot 80% volgeladen kan worden, dankzij een beschikbaar laadvermogen van 150 kW.

Een tweekleurig ontwerp..

Nu de technische eigenschappen bekend zijn, werpen we een blik op het exterieur. Hier merken we dat hoewel de vormen van de Toyota bZ4X en Subaru Solterra goed herkenbaar zijn, we bij deze RZ 450e de typische uitstraling terugvinden die we van Lexus gewend zijn. Optioneel kan de wagen besteld worden in een ietwat bijzondere, tweekleurig lak, wat voor een bijzondere look zorgt!

Comfort gegarandeerd

Met een lengte van 4,8 m en een wielbasis van 2,85 m is er binnenin de RZ 450e geen gebrek aan ruimte. Dit wel zowel vooraan als achteraan. De kofferruimte varieert van 522 tot 1.451 liter. Ondanks de nog steeds herkenbare familiebanden met Toyota en Subaru die we aan de buitenkant waarnemen, bevind je je binnenin in een puur Lexus interieur! Het enige wat nog gedeeld wordt met de twee andere elektrische SUV's is een klein digitaal instrumentenpaneel. 

Centraal voorin vinden we hetzelfde 14-inch scherm dan hetgeen we kennen uit de NX en RX. Om onder meer de airconditioning en het volume goed te kunnen regelen werd gebruik gemaakt van handige draaiknoppen. De materialen en afwerking zijn subliem. Kortom, we zitten comfortabel in deze RZ.



Een verbazingwekkend compromis tussen comfort en dynamiek

Deze RZ 450e heeft 230 kW (313 pk) en kan in 5,3 s van 0 naar 100 km/u sprinten. En dat voor een auto van 2,1 ton! Hoewel je dit gewicht enkel voelt bij hard remmen, is deze SUV qua prestaties geen topatleet. Wel brengt deze een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek, vooral wanneer hij is uitgerust met de optionele "performance" schokdempers. Ook qua rolgedrag is deze RZ bijzonder soepel en gebalanceerd, en filtert hij perfect alle oneffenheden uit het wegdek, zelfs bij een configuratie met 20 inch velgen. Indrukwekkend. Daarnaast heeft deze wagen ook een uitstekende geluidsisolatie. 



Concurrentieel, maar niet goedkoop...

Een Lexus is doorgaans niet goedkoop, en met een verkoopprijs tussen de €74.750 en €84.700, exclusief opties, is de RX 450e daarop geen uitzondering. Gelukkig zijn er echter maar weinig extra opties beschikbaar. Desondanks lijkt deze prijs ons competitief, zeker gezien zijn uitrusting, prestaties en het feit dat deze pure premium, elektrische SUV met 8 jaar of 120.000 km gratis onderhoud aangeboden wordt en tot 10 jaar garantie biedt.

Een klein, maar goed stuur!

En wat te zeggen van het "One Motion Grip" stuur? We zijn dit zeker niet vergeten, maar omdat dit helaas pas in 2025 op de markt komt, hebben we onze mening hierover bewaard voor het einde. Hoewel het stuur lijkt op de "yoke" die we terugvinden bij Tesla, is deze stuurinrichting niet gebaseerd op dezelfde technologie. Het stuur is namelijk niet fysiek verbonden met de wielen! Alles wordt doorgegeven via elektronische signalen, wat Lexus in staat stelt om het stuurgevoel automatisch aan te passen aan de effectieve snelheid. Het resultaat: je hoeft je handen nooit meer te kruisen, of je stuur nooit meer los te laten. Wij konden het testen, en waren onder de indruk van het fijne stuurgevoel!



Je raakt snel gewend aan de vorm van het stuur en de bijhorende knoppen. Dit nieuwe stuur geeft de indruk dat de RZ nog wendbaarder en smaller is dan zijn 1,9 m breedte doet vermoeden. Ondanks dat er geen fysieke verbinding is tussen het stuur en de vooras genieten we van een zeer aangenaam stuurgevoel. Met de One Motion Grip voelen we ons dus nog beter achter het stuur van de RZ 450e! Het is echter jammer dat deze technologie niet beschikbaar is vanaf de lancering, want het versterkt de interesse en aantrekkingskracht van deze elektrische, Japanse SUV.

Ons oordeel

Met de RZ 450e zet Lexus een stap in de juiste richting, naar volledige elektrificatie. De afwerking en geluidsisolatie zijn zeer goed, maar vooral de verbazingwekkende verhouding tussen comfort en dynamiek valt op. Dit zijn kwaliteiten die helaas niet goedkoop zijn. Desondanks blijft hij qua prijs concurrentieel. Er is echter nog een onbekende factor: zijn rijbereik onder reële omstandigheden. Wat betreft het "One Motion Grip" stuur, kunnen we concluderen dat het verbazingwekkend leuk en eenvoudig te besturen is! Het is echter jammer dat we er niet van kunnen genieten vanaf de lancering van deze RZ 450e… 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Bent u op zoek naar een Lexus? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lexus-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Range Rover Sport P440e, geëlektrificeerde business class

Test: Range Rover Sport P440e, geëlektrificeerde business class

Wordt de Range Rover Sport nog veelzijdiger dankzij een grote batterij en de praktische elektrische autonomie van zijn plug-inhybride aandrijflijn?

3,8 /5 Test: Kia Sportage PHEV, de nieuwe ideale gezinswagen?

Test: Kia Sportage PHEV, de nieuwe ideale gezinswagen?

Veelzijdig, gebalanceerd, ruim, met een mooie elektrische autonomie en een gewaagde look: is de Kia Sportage PHEV de ideale gezins-SUV?

3,8 /5 Test: Honda Civic, de Japanse Golf?

Test: Honda Civic, de Japanse Golf?

Kan de Honda Civic, net als een bepaalde Duitse concurrent, nog steeds schitteren bij dagelijks gebruik en zich tegelijkertijd geschikt tonen voor langere ritten, met daarbovenop nog een dosis rijplezier voor de bestuurder?

3,6 /5 Test: Alfa Romeo Giulia 2023, ‘Giorgio’ op z’n best

Test: Alfa Romeo Giulia 2023, ‘Giorgio’ op z’n best

Koop jij je auto nog met je hart? Dan zal deze nieuwste evolutie van de Alfa Romeo Giulia je niet onberoerd laten. Zijn nieuwe scherpe look en zijn uitstekende Giorgio-basis zorgen voor de nodige emotie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 23.999
2018
24.489 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km