Test de Lexus RZ zelf Boek uw testrit
Testen

Test: Lexus RZ 450e, een stap in de juiste richting

Deze test was anders dan gebruikelijk. Zo konden we zowel de nieuwe, volledig elektrische RZ 450e testen, maar ook zijn uniek "One Motion Grip"-stuur.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 13 maart 2023
  • Lexus
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Uitstekend compromis comfort/dynamiek
  • Geluidsisolatie, materialen en afwerking van topkwaliteit
  • One Motion Grip is zeer interessant!
  • Bereik in reële omstandigheden?
  • Concurrentieel, maar nog steeds duur

Deze ietwat speciale test beginnen we met enkele technische specificaties van deze premium, volledig elektrische SUV. Lexus heeft de motorkeuze dan ook simpel gehouden, met slechts één beschikbare optie. Hoewel deze Lexus hetzelfde e-TNGA platform gebruikt als de Toyota bZ4X en Subaru Solterra, levert de RZ 450e 100 pk meer vermogen dan zijn twee Japanse neven. Dit door gebruik te maken van een 150 kW sterke motor vooraan en een 80 kW sterke motor achteraan. Het totaalvermogen bedraagt hiermee 230 kW (313 pk), wat zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden en een topsnelheid van 160 km/u.



Ongeveer 400 km rijbereik

De motor wordt gekoppeld aan een batterij van 71,4 kWh, waarvan 64 kWh effectief bruikbaar is. Dit zorgt voor een rijbereik van tussen de 395 en 440 km, afhankelijk van de gekozen uitrusting en vooral de keuze van de velgen - met grotere wielen geraak je minder ver.

Voor bestuurders die zich zorgen maken om het beschikbare rijbereik, heeft Lexus de Range-modus ontwikkeld. Het gebruik hiervan heeft helaas wel een serieuze impact op het comfort, zoals de airconditioning die volledig uitgeschakeld wordt, een beperkt vermogen en een beperking van de maximale snelheid tot slechts 100 km/u. Het is dus een modus die je enkel in geval van nood zal willen gebruiken. Qua laden geeft Lexus aan dat de batterij in een halfuur tijd tot 80% opgeladen kan worden, dankzij een maximaal laadvermogen van 150 kW.

Two-tone design

Nu we vertrouwd zijn met de technische eigenschappen, werpen we een blik op het exterieur. Hier merken we dat hoewel de vormen van de Toyota bZ4X en Subaru Solterra goed herkenbaar zijn, we bij deze RZ 450e de typische uitstraling terugvinden die we van Lexus gewend zijn. Optioneel kan de wagen besteld worden in een ietwat bijzondere, tweekleurige lak, wat voor een eigenzinnige look zorgt! Bestel je die niet, dan blijft het gebied onder de koplampen donker. Of hoe een simpel streepje zwart toch voor een volledig andere look kan zorgen.

Comfort gegarandeerd

Met een lengte van 4,8 m en een wielbasis van 2,85 m is er binnenin de RZ 450e geen gebrek aan ruimte, zowel vooraan als achteraan. De kofferruimte varieert van 522 tot 1.451 liter. Ondanks de nog steeds herkenbare familiebanden met Toyota en Subaru aan de buitenkant, is het aan boord een echte Lexus! Het enige wat nog gedeeld wordt met de twee andere elektrische SUV's is een klein digitaal instrumentenpaneel. 

Centraal voorin vinden we hetzelfde 14-inch scherm dat we kennen uit de NX en RX, dat snel reageert en haarscherpe beelden weergeeft. Om onder meer de airconditioning en het volume gemakkelijk te kunnen regelen, zijn er handige draaiknoppen aanwezig onder het infotainmentscherm. De materialen en afwerking zijn subliem. Kortom, we zitten comfortabel in deze RZ.



Een verbazingwekkend compromis tussen comfort en dynamiek

Deze RZ 450e heeft 230 kW (313 pk) en kan in 5,3 s van 0 naar 100 km/u sprinten. En dat voor een auto van 2,1 ton! Hoewel je dit gewicht enkel voelt bij hard remmen, is deze SUV qua prestaties geen topatleet. Wel brengt hij een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek, vooral wanneer hij is uitgerust met de optionele sportophanging. De RZ rolt niet meer of minder dan nodig en filtert perfect alle oneffenheden uit het wegdek, zelfs met de grotere 20-inch velgen. Indrukwekkend. Daarnaast heeft deze wagen ook een uitstekende geluidsisolatie. Zeiden we al dat het aangenaam vertoeven is in de Lexus RZ?



Concurrentieel, maar niet goedkoop...

Een Lexus is doorgaans niet goedkoop, en met een prijs tussen de €74.750 en €84.700, exclusief opties, is de RX 450e daarop geen uitzondering. Gelukkig zijn er maar weinig extra opties beschikbaar. Desondanks lijkt deze prijs ons correct binnen zijn klasse, zeker gezien zijn uitrusting, prestaties en het feit dat deze premium elektrische SUV met 8 jaar of 120.000 km gratis onderhoud aangeboden wordt en tot 10 jaar garantie biedt.

Een klein, maar goed stuur!

En wat te zeggen van het "One Motion Grip" stuur? We zijn het zeker niet vergeten, maar omdat deze nieuwigheid helaas pas in 2025 op de markt komt, hebben we onze mening hierover bewaard voor het einde. Hoewel het stuur lijkt op de "yoke" die we terugvinden bij Tesla, is deze stuurinrichting niet gebaseerd op dezelfde technologie. Het stuur is namelijk niet fysiek verbonden met de wielen! Alles wordt doorgegeven via elektronische signalen, wat Lexus in staat stelt om het stuurgevoel en de stuurhoek automatisch aan te passen aan de effectieve snelheid. Het resultaat: je hoeft je handen nooit meer te kruisen, of je stuur nooit meer los te laten. En het werkt echt!



Je raakt snel gewend aan de vorm van het stuur en de bijhorende knoppen, met bijvoorbeeld de bediening van de ruitenwissers die onderaan geplaatst is. Bovendien is het hiermee leuk sturen! Dit nieuwe stuur geeft de indruk dat de RZ nog wendbaarder en smaller is dan zijn 1,9 m breedte doet vermoeden. Omdat er geen fysieke verbinding is tussen het stuur en de vooras, krijg je geen echte feedback, maar Lexus heeft wel goed werk geleverd wat de weerstand en de precisie betreft. Met de One Motion Grip voelen we ons dus nog beter achter het stuur van de RZ 450e! Jammer genoeg is deze technologie nog niet beschikbaar bij de lancering, want het maakt deze elektrische, Japanse SUV des te interessanter én aantrekkelijker.

Ons verdict

Met de RZ 450e is Lexus de goede weg ingeslagen voor een elektrische SUV. De afwerking en geluidsisolatie zijn zeer goed, maar vooral de verbazingwekkende verhouding tussen comfort en dynamiek valt op. Kwaliteiten die helaas niet goedkoop zijn. Desondanks blijft hij qua prijs concurrentieel. Er is echter nog een onbekende factor: zijn rijbereik onder reële omstandigheden. Wat betreft het "One Motion Grip"-stuur, kunnen we concluderen dat het verbazingwekkend leuk en eenvoudig in gebruik is! Alleen jammer dat we er niet van kunnen genieten vanaf de lancering van deze RZ 450e… 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben je op zoek naar een Lexus? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lexus-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km