Testen

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 10 augustus 2022
  • Lynk & Co
  • 8.270 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Interessant 100% elektrisch rijbereik
  • Aantrekkelijke tarieven
  • Algemeen comfort
  • Ruim interieur
  • Niet echt dynamisch
  • Geen personalisering mogelijk

Niet alleen de abonnementsformule van Lynk & Co is speciaal, dat geldt ook voor het ontwerp van de 01. Aan de buitenkant is hij indrukwekkend, met zijn verticale voorsteven en zijn slanke grille waarin de koplampen subtiel geïntegreerd zijn. De dagrijlichten die op de motorkap zijn aangebracht, springen daarbij in het oog, om nog maar te zwijgen van de blauwe accenten. Met een lengte van 4,54 m, een breedte van 1,86 m en een hoogte van 1,69 m positioneert de 01 zich tussen de compacte en de familiale SUV's in. Lynk & Co doet de dingen echt niet zoals anderen. Ook niet in het interieur...

Ongewone look

Sportieve en comfortabele zetels in blauw en zwart en met getextureerde inzetstukken: dit is duidelijk geen auto van een gewone autobouwer. De afwerking en materialen zijn van een hoog niveau, maar niet op een lijn met die van de topmerken. Dankzij de royale afmetingen is er aan ruimte geen gebrek in deze 01, zowel voor- als achteraan. De tweede zetelrij biedt een goede zijdelingse steun, wat zorgt voor comfort. De bagageruimte is met 466 liter meer dan redelijk. 







Geavanceerde technologie

Een van de sterke punten van de 01 is zijn indrukwekkende, 12.7 duim grote centrale scherm. Het besturingssysteem is responsief en bijzonder volledig: draadloze Apple CarPlay en Android Auto, realtime verkeer, updates op afstand, ... alles is aanwezig! De 01 heeft zelfs een binnencamera om selfies te nemen en een functie waarmee je verbeteringen kan voorstellen aan Lynk & Co. Het Chinese bedrijf integreerde onlangs ook Microsoft Teams in zijn auto's. De vooruitgang is niet te stoppen. Het is niet het enige scherm aan boord, want de 12.3 duim grote tellerpartij is volledig digitaal en personaliseerbaar. Tot zover gaat het goed in deze 01! 

Niet zo Chinees... 

Ja, deze SUV wordt in China gemaakt, maar hij werd ontworpen en ontwikkeld in Zweden en is gebaseerd op het CMA-platform van de Volvo XC40 T5. Onderweg gedraagt hij zich als die laatste. Ondanks zijn 20 duim grote wielen en gewicht van 1.879 kg rijdt hij soepel en comfortabel, en hij verteert met gemak onze Belgische kinderkopjes, verkeersdrempels en andere oneffenheden. Hij voelt zich even goed op zijn gemak in de stad als op de snelweg. Jammer genoeg grijpen zijn rijhulpsystemen op snelwegen iets te vaak in op de besturing. En bochtige landweggetjes zijn niet zijn favoriete speelterrein, door zijn weinig communicatieve voortrein. Het meest opvallende verschil met de XC40 zit hem in de batterij: 10,7 kWh in de Volvo tegen 17,6 in de Lynk & Co! 

Een overtuigende aandrijflijn

Een groter batterijpakket betekent een grotere actieradius. In theorie claimt deze 01 69 km in zijn 100% elektrische stand. In de praktijk kom je minder ver, maar toch nog een heel eind! Tijdens onze test startte de verbrandingsmotor pas na 55 km rijden in de stad, maar ook op de snelweg! Eens de batterijen leeg waren, had de driecilinder 6,2 liter benzine nodig om 100 km af te leggen. 

Waarschijnlijk is het mogelijk om je dagelijkse ritten met weinig of geen brandstofverbruik te maken en op vakantie te gaan met een iets hoger brandstofverbruik dan met een diesel. Het beste van twee werelden. Ondanks een totaal van 261 pk is deze 01 niet bepaald een sprinter. Hij tikt vanuit stilstand de 100 km/u aan in 8 seconden en haalt een top van slechts 210 km/u. Vergeet niet dat hij ongeveer 1,9 ton weegt! En met zijn soepele en duidelijke op comfort gerichte onderstel is sportiviteit niet zijn roeping.

Een goeie deal? 

Wil je een exemplaar van deze 01 kopen? Dan kost dat je op dit moment €42.000. Je hoeft niet te zoeken naar een lijst met opties, die zijn er niet! Je enige keuze is de buitenkleur: blauw of zwart. That's it. Maar er is ook de fameuze all-inclusive abonnementsformule, die momenteel €550/maand kost. Die prijs is inclusief onderhoud, verzekering en je kan er 15.000 km per jaar mee rijden, of 1.250 km per maand. Daarboven kost elke extra km je €0,15. En je kan stoppen wanneer je maar wil! Daarnaast gaat het bij Lynk & Co niet enkel over auto's... 

Lynk & Co, een heel universum! 

Lynk & Co wordt doorgaans gezien als de Spotify of Netflix van de autowereld vanwege zijn abonnementsformule, maar het is eigenlijk meer dan dat. Ten eerste noemt Lynk & Co zijn dealers eerder 'clubs', waar je kan werken, koffie drinken en zelfs evenementen zoals concerten bijwonen! En dan is er nog de app, waarmee je voornamelijk een auto kan huren en delen. 





Eigenaars hebben de mogelijkheid hun auto te delen voor een bedrag dat ze zelf bepalen. De ‘huurder’ doet een aanvraag met vermelding van de tijd en datum van terugkeer op de aanvraag. Als het verzoek door de eigenaar wordt aanvaard, hoeft de gelegenheidsklant alleen maar een paar foto's van de auto te maken om de staat ervan te bevestigen voor hij ermee gaat rijden. Hij gebruikt dan zijn telefoon als sleutel voor de duur van de huur. Bij een abonnement worden de gereden kilometers niet afgetrokken van de 15.000 km per jaar en het huurbedrag wordt van het maandtarief afgetrokken!

Ons verdict 

Lynk & Co ziet de auto helemaal anders dan andere autobouwers. Het moet gezegd dat deze 01 een eigen stijl heeft. Qua prestaties afwerking moet hij nauwelijks onderdoen voor een premium SUV. Behalve dat wanneer je 100% elektrisch rijdt, de Chinese SUV heel ver geraakt! En hij doer er alles aan om veel minder duur te zijn! De 01 is zonder twijfel een goede auto, maar alleen daarvoor moet je niet naar Lynk & Co. Om ervoor te zorgen dat hij echt interessant wordt, moet je het eens zijn met de filosofie van het merk en je wagen dus delen wanneer je hem zelf niet gebruikt. 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km