Testen

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 10 augustus 2022
  • Lynk & Co
  • 11.601 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Interessant 100% elektrisch rijbereik
  • Aantrekkelijke tarieven
  • Algemeen comfort
  • Ruim interieur
  • Niet echt dynamisch
  • Geen personalisering mogelijk

Niet alleen de abonnementsformule van Lynk & Co is speciaal, dat geldt ook voor het ontwerp van de 01. Aan de buitenkant is hij indrukwekkend, met zijn verticale voorsteven en zijn slanke grille waarin de koplampen subtiel geïntegreerd zijn. De dagrijlichten die op de motorkap zijn aangebracht, springen daarbij in het oog, om nog maar te zwijgen van de blauwe accenten. Met een lengte van 4,54 m, een breedte van 1,86 m en een hoogte van 1,69 m positioneert de 01 zich tussen de compacte en de familiale SUV's in. Lynk & Co doet de dingen echt niet zoals anderen. Ook niet in het interieur...

Ongewone look

Sportieve en comfortabele zetels in blauw en zwart en met getextureerde inzetstukken: dit is duidelijk geen auto van een gewone autobouwer. De afwerking en materialen zijn van een hoog niveau, maar niet op een lijn met die van de topmerken. Dankzij de royale afmetingen is er aan ruimte geen gebrek in deze 01, zowel voor- als achteraan. De tweede zetelrij biedt een goede zijdelingse steun, wat zorgt voor comfort. De bagageruimte is met 466 liter meer dan redelijk. 







Geavanceerde technologie

Een van de sterke punten van de 01 is zijn indrukwekkende, 12.7 duim grote centrale scherm. Het besturingssysteem is responsief en bijzonder volledig: draadloze Apple CarPlay en Android Auto, realtime verkeer, updates op afstand, ... alles is aanwezig! De 01 heeft zelfs een binnencamera om selfies te nemen en een functie waarmee je verbeteringen kan voorstellen aan Lynk & Co. Het Chinese bedrijf integreerde onlangs ook Microsoft Teams in zijn auto's. De vooruitgang is niet te stoppen. Het is niet het enige scherm aan boord, want de 12.3 duim grote tellerpartij is volledig digitaal en personaliseerbaar. Tot zover gaat het goed in deze 01! 

Niet zo Chinees... 

Ja, deze SUV wordt in China gemaakt, maar hij werd ontworpen en ontwikkeld in Zweden en is gebaseerd op het CMA-platform van de Volvo XC40 T5. Onderweg gedraagt hij zich als die laatste. Ondanks zijn 20 duim grote wielen en gewicht van 1.879 kg rijdt hij soepel en comfortabel, en hij verteert met gemak onze Belgische kinderkopjes, verkeersdrempels en andere oneffenheden. Hij voelt zich even goed op zijn gemak in de stad als op de snelweg. Jammer genoeg grijpen zijn rijhulpsystemen op snelwegen iets te vaak in op de besturing. En bochtige landweggetjes zijn niet zijn favoriete speelterrein, door zijn weinig communicatieve voortrein. Het meest opvallende verschil met de XC40 zit hem in de batterij: 10,7 kWh in de Volvo tegen 17,6 in de Lynk & Co! 

Een overtuigende aandrijflijn

Een groter batterijpakket betekent een grotere actieradius. In theorie claimt deze 01 69 km in zijn 100% elektrische stand. In de praktijk kom je minder ver, maar toch nog een heel eind! Tijdens onze test startte de verbrandingsmotor pas na 55 km rijden in de stad, maar ook op de snelweg! Eens de batterijen leeg waren, had de driecilinder 6,2 liter benzine nodig om 100 km af te leggen. 

Waarschijnlijk is het mogelijk om je dagelijkse ritten met weinig of geen brandstofverbruik te maken en op vakantie te gaan met een iets hoger brandstofverbruik dan met een diesel. Het beste van twee werelden. Ondanks een totaal van 261 pk is deze 01 niet bepaald een sprinter. Hij tikt vanuit stilstand de 100 km/u aan in 8 seconden en haalt een top van slechts 210 km/u. Vergeet niet dat hij ongeveer 1,9 ton weegt! En met zijn soepele en duidelijke op comfort gerichte onderstel is sportiviteit niet zijn roeping.

Een goeie deal? 

Wil je een exemplaar van deze 01 kopen? Dan kost dat je op dit moment €42.000. Je hoeft niet te zoeken naar een lijst met opties, die zijn er niet! Je enige keuze is de buitenkleur: blauw of zwart. That's it. Maar er is ook de fameuze all-inclusive abonnementsformule, die momenteel €550/maand kost. Die prijs is inclusief onderhoud, verzekering en je kan er 15.000 km per jaar mee rijden, of 1.250 km per maand. Daarboven kost elke extra km je €0,15. En je kan stoppen wanneer je maar wil! Daarnaast gaat het bij Lynk & Co niet enkel over auto's... 

Lynk & Co, een heel universum! 

Lynk & Co wordt doorgaans gezien als de Spotify of Netflix van de autowereld vanwege zijn abonnementsformule, maar het is eigenlijk meer dan dat. Ten eerste noemt Lynk & Co zijn dealers eerder 'clubs', waar je kan werken, koffie drinken en zelfs evenementen zoals concerten bijwonen! En dan is er nog de app, waarmee je voornamelijk een auto kan huren en delen. 





Eigenaars hebben de mogelijkheid hun auto te delen voor een bedrag dat ze zelf bepalen. De ‘huurder’ doet een aanvraag met vermelding van de tijd en datum van terugkeer op de aanvraag. Als het verzoek door de eigenaar wordt aanvaard, hoeft de gelegenheidsklant alleen maar een paar foto's van de auto te maken om de staat ervan te bevestigen voor hij ermee gaat rijden. Hij gebruikt dan zijn telefoon als sleutel voor de duur van de huur. Bij een abonnement worden de gereden kilometers niet afgetrokken van de 15.000 km per jaar en het huurbedrag wordt van het maandtarief afgetrokken!

Ons verdict 

Lynk & Co ziet de auto helemaal anders dan andere autobouwers. Het moet gezegd dat deze 01 een eigen stijl heeft. Qua prestaties afwerking moet hij nauwelijks onderdoen voor een premium SUV. Behalve dat wanneer je 100% elektrisch rijdt, de Chinese SUV heel ver geraakt! En hij doer er alles aan om veel minder duur te zijn! De 01 is zonder twijfel een goede auto, maar alleen daarvoor moet je niet naar Lynk & Co. Om ervoor te zorgen dat hij echt interessant wordt, moet je het eens zijn met de filosofie van het merk en je wagen dus delen wanneer je hem zelf niet gebruikt. 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche, Lynk & Co.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Alpine breidt zijn A110-gamma naar boven toe uit met een nieuwe versie, één met de ‘R’ van radicaal. En dan vooral radicaal lichter, dankzij het intensief gebruik van koolstofvezel! De apotheose in afwachting van de grote sprong naar… elektrische modellen?

3,7 /5 Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

De brave RAV4 trekt zijn sporttenue aan voor zijn nieuwe GR Sport-uitvoering. Naast de uiterlijke aanpassingen krijgt de Japanse hybride SUV ook een strakkere ophanging. Tijd om na te gaan of dat het stuurgevoel scherper heeft gemaakt.

3,6 /5 Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan en Toyota hebben een andere visie op hybride aandrijvingen. Maar hoe doet de nieuwe e-Power in de Qashqai het in vergelijking met het beproefde systeem van de Corolla Cross?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km