Testen

Maserati Ghibli Diesel: Latijns temperament

Maserati en diesel: deze combinatie zorgt voor verraste reacties en zelfs angst bij puristen. Nochtans ligt hier de sleutel tot succes. De vraag is wat rest van het karakter: heeft Maserati zijn ziel verkocht aan de duivel? Het antwoord in de test van deze berline, die het eeuwige trio Audi A6, BMW 5-Serie en Mercedes E-Klasse bekampt.

  • Piette François
  • 02 april 2014
  • Maserati
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Dynamisch weggedrag
  • Goed gekozen prijzen
  • Krachtige en melodieuze diesel
  • Beheer van de automaat
  • Details in afwerking en ergonomie
  • Kofferinhoud
  • Ruimte achteraan

Na honderd jaar geschiedenis, grote sportieve successen, overwinningen in de Formule 1 met grote namen zoals Juan Manuel Fangio en mythische GT’s komt Maserati vandaag op de proppen met een dieselberline. Een verrassende vaststelling, maar de leiding van het merk wil de tradities doorbreken. Er moet verkocht worden en de nieuwe Ghibli moet een markt overwinnen die dol is op Duitse berlines.

Instapmodel

Aan het einde van de jaren zestig presenteerde Maserati d Ghibli, een sculpturale GT met meer dan 300 pk. Vandaag staat deze historische naam voor een berline van 4,97 meter lang, 1,95 meter breed en 1,46 meter hoog. De stijl schittert nog altijd: de Ghibli is prachtig. Voorbijgangers draaien hun hoofd en steken hun duim omhoog: de drietand behoudt zijn prestige. Het blijft een naam die doet dromen …

Een wereld vol leder

Tegenover het donkere en klinische interieur van de concurrenten biedt Maserati een feest van leder en hout. De sfeer is warm en overal duikt het drietandlogo op: we tellen er een tiental. De toon is gezet, zelfs al vallen enkele details in de afwerking en ergonomie erg tegen. Ook het multimediasysteem met ietwat verouderde presentatie loopt wat achter en beschikt nog niet over de laatste internetsnufjes.

Stijl boven functie

Deuren zonder kader, het reliëf van een drietand in de hoofdsteunen, inzetstukken in echt hout: de passagiers worden zich snel bewust van de exclusiviteit van deze schoonheid. Kleine opofferingen zijn de niet bepaald uitzonderlijke ruimte achterin en de koffer die snel zijn limieten bereikt. Helaas, een breakversie is (voorlopig?) niet gepland. De puristen zullen opgelucht zijn.

Geest van de duivel

Hoe zit het met de motor? Het gaat om een 3.0 V6 met een vermogen van 275 pk en een koppel van 600 Nm. Knappe cijfers. Hij wordt gekoppeld aan een automaat met acht versnellingen en belooft 0 tot 100 km/u in slechts 6,3 seconden. De Ghibli diesel stuurt zijn cavalerie alleen naar de achterwielen.

Rijeigenschappen

Er is zeker sprake van een hoog rijcomfort. De motor duwt krachtig van onderin de toerenteller tot aan de rode zone, een beetje boven 4.000 tr/min. Diesel of niet, de prestaties doen het merk met de drietand eer aan. Door het evenwichtige weggedrag komt alles goed tot zijn recht: de nauwkeurige besturing, de verzorgde schokdemping die de koetswerkbewegingen controleert en een algemeen gevoel van sereniteit. Je voelt dat deze auto eigenlijk ontworpen is voor V6 turbo met 410 paarden.

Uiteindelijk stelt alleen het beheer van de versnellingsbak een beetje teleur door zijn te typische karakter in de sportmodus (terwijl een diesel vooral op koppel moet rijden) en zijn gebrek aan finesse bij normaal gebruik. Er staan geen schakelpaletten op het programma, wel een pook met manuele modus die logisch schakelt: trekken om op te schakelen.

Geluid

Maserati heeft een reputatie verworven van motoren met een verfijnd geluid. De melodieuze V8’en in het gamma stralen veel charme uit. We hadden dus hoge verwachtingen voor de Ghibli diesel. En hij stelt niet teleur. Dankzij het systeem Maserati Active Sound en twee sound actuators waardoor de diesel aantrekkelijk klinkt zodra de bestuurder op de sportknop duwt. Voorbijgangers zullen het meer appreciëren dan de passagiers, zo sterk wordt het geluid gedempt.

Prijs

Met een prijs van 67.276 euro is de Ghibli diesel concurrentieel. Voor de prijs van een Duitse berline met enkele opties rijd je met een Maserati. Ook aan de pomp is er goed nieuws: ons gemiddelde verbruik van 7,8 l/100 km bewijst dat. Maserati kondigt een CO2-uitstoot van 158 g/km aan.

Conclusie

Met de Ghibli diesel heeft Maserati een sterke troef in handen in de jacht op de Duitse berlines. De Ghibli is mooi, comfortabel, dynamisch en goed geprijsd. De wederopstanding van de drietand is dus verzekerd door dit product dat misschien niet in het plaatje past van de diehards maar wel bijzonder geslaagd is.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km