Testen

Maserati Ghibli Diesel: Latijns temperament

Maserati en diesel: deze combinatie zorgt voor verraste reacties en zelfs angst bij puristen. Nochtans ligt hier de sleutel tot succes. De vraag is wat rest van het karakter: heeft Maserati zijn ziel verkocht aan de duivel? Het antwoord in de test van deze berline, die het eeuwige trio Audi A6, BMW 5-Serie en Mercedes E-Klasse bekampt.

  • Piette François
  • 02 april 2014
  • Maserati
  • 1.424 weergaven
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Dynamisch weggedrag
  • Goed gekozen prijzen
  • Krachtige en melodieuze diesel
  • Beheer van de automaat
  • Details in afwerking en ergonomie
  • Kofferinhoud
  • Ruimte achteraan

Na honderd jaar geschiedenis, grote sportieve successen, overwinningen in de Formule 1 met grote namen zoals Juan Manuel Fangio en mythische GT’s komt Maserati vandaag op de proppen met een dieselberline. Een verrassende vaststelling, maar de leiding van het merk wil de tradities doorbreken. Er moet verkocht worden en de nieuwe Ghibli moet een markt overwinnen die dol is op Duitse berlines.

Instapmodel

Aan het einde van de jaren zestig presenteerde Maserati d Ghibli, een sculpturale GT met meer dan 300 pk. Vandaag staat deze historische naam voor een berline van 4,97 meter lang, 1,95 meter breed en 1,46 meter hoog. De stijl schittert nog altijd: de Ghibli is prachtig. Voorbijgangers draaien hun hoofd en steken hun duim omhoog: de drietand behoudt zijn prestige. Het blijft een naam die doet dromen …

Een wereld vol leder

Tegenover het donkere en klinische interieur van de concurrenten biedt Maserati een feest van leder en hout. De sfeer is warm en overal duikt het drietandlogo op: we tellen er een tiental. De toon is gezet, zelfs al vallen enkele details in de afwerking en ergonomie erg tegen. Ook het multimediasysteem met ietwat verouderde presentatie loopt wat achter en beschikt nog niet over de laatste internetsnufjes.

Stijl boven functie

Deuren zonder kader, het reliëf van een drietand in de hoofdsteunen, inzetstukken in echt hout: de passagiers worden zich snel bewust van de exclusiviteit van deze schoonheid. Kleine opofferingen zijn de niet bepaald uitzonderlijke ruimte achterin en de koffer die snel zijn limieten bereikt. Helaas, een breakversie is (voorlopig?) niet gepland. De puristen zullen opgelucht zijn.

Geest van de duivel

Hoe zit het met de motor? Het gaat om een 3.0 V6 met een vermogen van 275 pk en een koppel van 600 Nm. Knappe cijfers. Hij wordt gekoppeld aan een automaat met acht versnellingen en belooft 0 tot 100 km/u in slechts 6,3 seconden. De Ghibli diesel stuurt zijn cavalerie alleen naar de achterwielen.

Rijeigenschappen

Er is zeker sprake van een hoog rijcomfort. De motor duwt krachtig van onderin de toerenteller tot aan de rode zone, een beetje boven 4.000 tr/min. Diesel of niet, de prestaties doen het merk met de drietand eer aan. Door het evenwichtige weggedrag komt alles goed tot zijn recht: de nauwkeurige besturing, de verzorgde schokdemping die de koetswerkbewegingen controleert en een algemeen gevoel van sereniteit. Je voelt dat deze auto eigenlijk ontworpen is voor V6 turbo met 410 paarden.

Uiteindelijk stelt alleen het beheer van de versnellingsbak een beetje teleur door zijn te typische karakter in de sportmodus (terwijl een diesel vooral op koppel moet rijden) en zijn gebrek aan finesse bij normaal gebruik. Er staan geen schakelpaletten op het programma, wel een pook met manuele modus die logisch schakelt: trekken om op te schakelen.

Geluid

Maserati heeft een reputatie verworven van motoren met een verfijnd geluid. De melodieuze V8’en in het gamma stralen veel charme uit. We hadden dus hoge verwachtingen voor de Ghibli diesel. En hij stelt niet teleur. Dankzij het systeem Maserati Active Sound en twee sound actuators waardoor de diesel aantrekkelijk klinkt zodra de bestuurder op de sportknop duwt. Voorbijgangers zullen het meer appreciëren dan de passagiers, zo sterk wordt het geluid gedempt.

Prijs

Met een prijs van 67.276 euro is de Ghibli diesel concurrentieel. Voor de prijs van een Duitse berline met enkele opties rijd je met een Maserati. Ook aan de pomp is er goed nieuws: ons gemiddelde verbruik van 7,8 l/100 km bewijst dat. Maserati kondigt een CO2-uitstoot van 158 g/km aan.

Conclusie

Met de Ghibli diesel heeft Maserati een sterke troef in handen in de jacht op de Duitse berlines. De Ghibli is mooi, comfortabel, dynamisch en goed geprijsd. De wederopstanding van de drietand is dus verzekerd door dit product dat misschien niet in het plaatje past van de diehards maar wel bijzonder geslaagd is.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Alpine breidt zijn A110-gamma naar boven toe uit met een nieuwe versie, één met de ‘R’ van radicaal. En dan vooral radicaal lichter, dankzij het intensief gebruik van koolstofvezel! De apotheose in afwachting van de grote sprong naar… elektrische modellen?

3,6 /5 Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

3,3 /5 Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Heeft deze ster van de Citroën-stand andere wapens dan enkel zijn grote koffer en zijn SUV coupé-silhouet om het publiek van het Salon te overtuigen?

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan en Toyota hebben een andere visie op hybride aandrijvingen. Maar hoe doet de nieuwe e-Power in de Qashqai het in vergelijking met het beproefde systeem van de Corolla Cross?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km