Testen

Test: Maserati Grecale GT en Trofeo, gegarandeerde winst?

Maserati lanceert zijn nieuwste offensief met deze Grecale, een compacte SUV. We namen het stuur van de twee uitersten in het gamma: de micro-hybride GT en de explosieve Trofeo.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 november 2022
  • Maserati
  • 5.485 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam dynamisch evenwicht
  • Overtuigende (GT) / explosieve (Trofeo) prestaties
  • Moderne uitrusting
  • Interieurruimte/koffer
  • Totaalprijs inclusief opties
  • Fiscaal afgestraft
  • Afwerkingsdetails

Hoewel Maserati eerder al stappen zette in het SUV-avontuur met zijn Levante, kiest het merk met de drietand nu voor het nog populairdere segment van de compacte sportief-premium SUV. Deze Grecale, die zonder twijfel het best verkopende model van Maserati zal worden (en die ook de nieuwe auto van Barbie is!) neemt het daarin op tegen de Porsche Macan en andere sportieve varianten van de BMW X3/X4, Audi Q5, Mercedes GLC, enz. En niet te vergeten de Alfa Romeo Stelvio!

Giorgio

Het is met die neef dat hij zijn technische basis deelt. Terwijl de in 2016 gelanceerde Levante het nog moest doen met een ouder platform uit het Chrysler-tijdperk, neemt de Grecale de lichte technische basis over van de Alfa Romeo Giulia / Stelvio, het 'Giorgio' platform. In combinatie met compactere afmetingen (4,85 m tegen iets meer dan 5 m voor de Levante) zorgt dit bij de Grecale voor een gewicht dat meer in lijn is met zijn sportieve ambities: 1.870 kg tegen meer dan 2 ton voor de Levante met dezelfde 2,0-liter viercilinder micro-hybride aandrijving.



Het ideale formaat?

De omschrijving 'compact' om de Grecale te beschrijven is natuurlijk relatief. Hij lijkt eerder op een middelgrote SUV. Toch lijkt het gekozen formaat ons ideaal. De achterbank is ruim en er is een grote koffer: 570 liter bij de V6-versie en 535 liter in combinatie met de geëlektrificeerde viercilinder die voorzien is van een batterij onder de dubbele koffervloer. Een grote vlakke laadvloer is ook mogelijk door aan de hendels te trekken die zich aan de zijkanten van de rugleuningen bevinden.

Zijn omvang maakt het ook mogelijk om je met relatief gemak in een stadsomgeving te verplaatsen. Al moeten we er wel bij vertellen dat het zicht rondom jammer genoeg eerder middelmatig is. Het is daardoor moeilijk om de contouren van het koetswerk te zien. En de langgerekte A-stijlen belemmeren soms het zicht in bochten of op kruispunten.

Moderne uitrusting

Gelukkig kan de Grecale rekenen op moderne snufjes (hoewel die grotendeels optioneel zijn) om dit ongemak te compenseren. Bij het manoeuvreren zal zijn camerasysteem met zicht rondom effectief helpen. Al met al is de Grecale niet alleen lichter en minder groot dan zijn grote broer Levante, hij heeft ook een modernere uitrusting. Dat betekent dat hij in dit opzicht beter kan concurreren met de Duitse topmerken en klanten kan aantrekken die toeters en bellen gewend zijn.

Dat geldt met name voor het infotainmentsysteem. Voor zijn neus krijgt je als bestuurder drie grote digitale schermen, waarvan twee aanraakgevoelig, maar ook een kleine configureerbare wijzerplaat ter vervanging van de traditionele klok boven op het dashboard. En als je dat wil, kan je kiezen voor een extra head-up display.

Naast de grote configureerbare digitale cockpit zijn er twee touchscreens bovenop de middenconsole (die doen denken aan sommige Audi's en Land Rovers). Het hoofdscherm meet 12,3 duim en het tweede, dat gebruikt wordt om bepaalde instellingen of comfortsnufjes zoals de airconditioning te regelen, heeft een diameter van 8,8 duim. Het systeem is ergonomisch, responsief en compleet, zonder onnodige futuristische franjes.



Goede punten ook voor de afwerking van het geheel. Toegegeven, sommige kleine details zijn misschien niet zo goed afgewerkt als die van andere prestigieuze merken met een fijngevoeliger kantje. Maar eerlijk gezegd heeft de Grecale geen enkel reden om zich te schamen voor de kwaliteitsindruk die hij maakt.

4 of 6 cilinders

Tot zover lijkt deze ontmoeting met de Grecale er eerder overtuigend uit. Het valt nog te bezien hoe deze sportief-chique SUV op de weg presteert. In afwachting van de elektrische versie, die de naam Folgore krijgt, lanceert Maserati zijn Grecale in drie versies: GT, Modena en Trofeo. De eerste twee zijn voorzien van een 2,0-liter 48 Volt micro-hybride met viercilinder die respectievelijk 300 en 330 pk leveren. De derde is uitgerust met de nieuwe 3,0 liter twin-turbo V6 motor, de Nettuno, die eerder opdook onder de motorkap van de sportieve MC20. Maar hier krijgt hij een meer conventionele uitrusting, zonder droog carter, en met een vermogen dat is teruggeschroefd van 630 tot 530 pk. In beide gevallen zijn vierwielaandrijving en een 8-traps automaat standaard.

Overtuigend aanbod…

Voor deze eerste kennismaking bracht Maserati de GT en Trofeo mee uit Italië. Om in stijgende lijn te kunnen gaan, beginnen we met de GT. Dat is een instapversie die helemaal niet verkeerd is, ondanks de kleine 2,0 liter viercilinder onder de motorkap. Dankzij zijn drukvoeding en een beetje assistentie van zijn 48 Volt starter-alternator levert deze viercilinder tot 450 Nm koppel (evenveel als de 330 pk sterke Modena-versie).



Tijdens het accelereren heeft deze motor voldoende 'bijtkracht' en kan je soepel op koppel rijden. We kunnen ook zijn suggestieve geluid waarderen (vooral in de Sport-stand), maar zonder excessen. Op wegen waar je zijn 300 pk de sporen kan geven, geniet je van degelijke prestaties, die echter niet extreem zijn. Anderzijds is deze 'instap-Grecale' met een 0 naar100-tijd van 5,6 seconden verre van een sleur wanneer hij gepusht wordt....

Op dynamisch vlak is de Grecale GT onmiskenbaar wendbaar en stuurt hij precies, ook al hadden we iets meer scherpte op prijs gesteld (maar we wijzen erop dat onze Grecale GT was uitgerust met M+S banden). Door het de vierwielaandrijving die eerder een achterwielaangedreven karakter heeft, kan hij ook levendig zijn tijdens het accelereren op een vette/gladde ondergrond in scherpe bochten.

Ook de verhouding comfort/agiliteit is eerder overtuigend. Natuurlijk heeft deze SUV, gezien zijn positionering en dynamische mogelijkheden, een eerder stevige kalibratie van de ophanging. Maar zelfs zonder de optionele luchtdemping (standaard op de V6-versie) blijft het ophangingscomfort acceptabel soepel, ondanks dat het koetswerk doeltreffend onder controle gehouden wordt. Kortom, een echte SUV... GT!

Nog een schep erbovenop!

Stappen we aan boord van de Grecale Trofeo, dan betreden we een ander universum. Ook al is dit op het eerste gezicht niet duidelijk. Onze twee testmodellen verschillen slechts in enkele details. Maar qua prestaties gaan we naar een andere dimensie! De Nettuno V6 zingt prachtig (met opzwepende knallen in de uitlaat tijdens het schakelen) en katapulteert de Grecale met indrukwekkend gemak. Deze twin-turbo V6 levert 620 Nm en 530 pk, genoeg voor een 0 naar 100-sprint in slechts 3,8 seconden en een top van 285 km/u. Dit is duidelijk een concurrent voor de meest explosieve compacte SUV's op de markt.



Vooral als je via het het konpje op het stuur kiest voor de rijmodus 'Corsa', die het volledige potentieel van de auto ontketent. De besturing, die bij de Grecale GT wat precisie leek te missen, wint aan feedback bij deze Trofeo uitgerust met Michelin Pilot Sport 4 rubber. Deze banden hebben meer grip, wat de Grecale Trofeo ook minder speels maakt bij het hernemen, ondanks het extra koppel. Al is ook in dit geval het 'achterwielaangedreven' karakter van de Italiaanse SUV nog goed merkbaar.

Hoewel de samenwerking tussen motor en versnellingsbak in de meeste situaties uitstekend is, zullen bij zeer intensief rijden de meest veeleisende bestuurders het heft in handen nemen via de grote vaste peddels. Een echte verwennerij. Goed punt ook voor de remmen, die 'standhouden' (op de weg althans!), en voor de efficiëntie van de luchtdemping.



Hoeveel kost hij?

Wat het verbruik betreft, willen we meegeven dat we onszelf verplicht hebben om met beide modellen een lus 'als brave huisvader' af te leggen. Daarbij kwamen we uit op een gemiddelde dorst van 8,4 l/100 km met de Grecale GT en 10,5 l/100 km met de Trofeo. Maar je kan dat cijfer gemakkelijk verdubbelen door het potentieel van beide motoren volledig te benutten... Wat de prijs betreft: die begint voor de Grecale GT bij € 75.800, terwijl de Grecale Trofeo minstens € 116.100 moet kosten. Merk op dat een lange lijst met opties de prijs snel kunnen doen oplopen. De twee modellen die wij ter beschikking hadden, kostten respectievelijk € 96.430 en € 129.809.

Ons verdict

In afwachting van de elektrische versie en bij gebrek aan een plug-in hybride kan de Grecale op fiscaal vlak moeilijk tippen aan zijn concurrenten. De WLTP-gehomologeerde CO2-uitstoot van de uitvoering met micro-hybride start immers aan bijna 200 g/km ( 198-208 g/km). Toch is de Grecale een homogene sportieve SUV: ruim, correct afgewerkt, modern en aangenaam om mee te rijden. Zonder te vergeten dat hij in zijn Trofeo-uitvoering prestaties biedt die het merk met de drietand in zijn logo waardig zijn!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Maserati? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Maserati-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km