Testen

Mazda 2 1.5 diesel: een plek onder de (rijzende) zon

De Mazda 2 is steeds een kwalitatieve outsider geweest vergeleken met de verkoopstoppers in het segment, zoals de Renault Clio, VW Polo en Opel Corsa. De dieselversie is echter minder bekend. Stap je mee in?
  • Piette François
  • 04 oktober 2016
  • Mazda
2,2
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beschikbare uitrusting
  • Constructiekwaliteit
  • Soberheid
  • Verhouding comfort/weggedrag
  • Eén enkel vermogen beschikbaar (105 pk)
  • Hoge kofferdrempel
  • Optiebeleid
  • Ruimte achteraan

In het marktsegment van de compacte auto’s verliest de diesel steeds meer terrein ten opzichte van de benzine. Hij is zwaarder, vervuilender en duurder, en kan dus nauwelijks nog mensen overtuigen die weinig kilometers doen. Maar wat als je geen schrik hebt om kilometers te malen in een kleine auto? Mazda blijft geloven dat er een markt voor is en doopt zijn nieuwe 2 zonder blikken of blozen om in een dieselversie.

Ongebreidelde motor!

Op papier lijkt de combinatie aanlokkelijk, want Mazda neemt de 1.5 diesel van de CX-3, die sinds kort ook in de Mazda 3 verkrijgbaar is. Het kleine blok produceert 105 pk en 220 Nm. Gezien het pluimgewicht van de Mazda 2 mogen we degelijke prestaties verwachten, wat de cijfers bevestigen: 0-100 km/u in 10,1 seconden en een topsnelheid van 178 km/u. Zoek je iets rustigers, dan ben je beter af met een benzinemotor. De Mazda is alleen verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak.

Rondom rond

Bij Mazda kunnen ze auto’s bouwen. De afwerkingskwaliteit, assemblage, gebruikte materialen en ergonomie zijn zo goed als vrij van kritiek. In het hoogste uitrustingsniveau (Skycruise) biedt de kleine Japanner lederen zetels, leder op het dashboard en stiksels die de meest veeleisende klanten moeten verleiden.

Krap

Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. De stijlrichtlijnen die de kleine Mazda zijn geinige gezicht geven, beknibbelen een beetje op de ruimte aan boord. Ondanks royale afmetingen voor dit segment (4,06 m) is de Mazda 2 niet bijster genereus voor zijn achterpassagiers. Die moeten enigszins lenig zijn om in te kunnen stappen. Hetzelfde voor de koffer: die is toegankelijk via een te hoge laaddrempel naar onze smaak.

Stilte, we draaien!

Bij Mazda kunnen ze auto’s bouwen, maar ze kunnen ze ook afstellen. Eens op temperatuur is de kleine diesel opvallend vrij van lawaai en trillingen. Je zou bijna denken dat hij op benzine werkt… In de praktijk is hij niet zo enthousiast als de technische fiche doet vermoeden. Hij geraakt bij 4.000 tpm buiten adem, maar gelukkig is er de uitstekende manuele versnellingsbak met precieze bediening.

Weggedrag

De lichte Mazda 2 is bijzonder aangenaam om dynamisch mee te rijden. Bochtige wegen verteert hij geweldig! Zijn redelijk soepel weggedrag verknoeit het feestje niet. Het is een plezier om de vooras aan het begin van de bocht te plaatsen en de achteras makkelijk mee te laten schuiven en te controleren.

Comfort

De soepele ophanging geeft uiteraard de voorkeur aan lange afstanden en beschermt je ruggengraat op slechtere wegen. De zetels zijn daarentegen niet helemaal naar onze smaak, met een te korte en iets te hoge zitting voor grotere mensen. De geluiddemping van de motor is bijzonder geslaagd, maar er komen iets te veel rolgeluiden door. Maar storen doet het niet echt.

Uitrusting

Om de Europeanen geen voorsprong te geven, zit de kleine Mazda 2 tjokvol technologie: led-koplampen, dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistentie, een noodremhulp voor in de stad, een multimediasysteem met internetverbinding en verschillende apps (Facebook, Aha, Twitter,…) en bediening via een (bijzonder intuïtieve) draaiknop, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, head-updisplay, automatische grootlichten,… Je auto echt personaliseren gaat niet, want de uitrusting is beschikbaar vanaf een bepaald uitrustingsniveau en niet zozeer in een optielijst.

Prijs

De Mazda 2 kost tussen € 16.740 en € 21.240, ongeveer € 500 meer dan de krachtigste benzineversies met dezelfde uitrusting. Aan jou om te kijken of die meerprijs de moeite waard is, als je weet dat ons gemiddelde verbruik 4,9 l/100 km bedroeg. Een opmerkelijk cijfer, dat we weliswaar voornamelijk door snelwegverkeer haalden. Maar is dat niet het ideale speelterrein van een dieselmotor? Tot slot geeft Mazda een CO2-cijfer van 89 g/km op.

Besluit

Mazda bevestigt met deze enige dieselmotor van 105 pk de stijging in het gamma van zijn 2. Het vermogen transformeert de kleine Japanner natuurlijk niet in een mini-dragster, maar geeft hem wel wat armkracht en vooral een bijzonder laag verbruik over lange afstanden. De moeite waard? Aan jou om uit te maken, als je onthoudt dat de kleine diesel niet méér aangenaam is dan de benzinemotoren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km