Testen

Test: Mazda CX-5 2021, gerichte retouches

Mazda opereert zijn SUV CX-5 om hem te helpen om bij de tijd te blijven. De retouches voor dit modeljaar zijn subtiel, maar zijn ze geslaagd?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 februari 2021
  • Mazda
3,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Functioneel en ruim
  • Leuk en efficiënt weggedrag
  • 2.0 skyactiv-g mist wat pit
  • Vrij hard comfort
  • Wat verouderde interieurafwerking

Test: Mazda CX-5 2021, gerichte retouches

De eerste CX-5 van Mazda kwam in 2012 op de markt en wijdde bij de Japanse constructeur de Skyactiv-technologie in. Sindsdien is de in 2017 vernieuwde SUV een van de vaandeldragers van de Mazda-catalogus. Wereldwijd is het trouwens het best verkopende model van het Japanse merk.

Identieke stijl

Om zijn CX-5 te helpen om up-to-date te blijven in een zeer competitief segment geeft Mazda hem voor modeljaar 2021 een lichte opfrisbeurt. Van een facelift kunnen we niet echt spreken aangezien er geen uiterlijke wijzigingen zijn. De CX-5 behoudt zijn zeer klassieke stijl. Hij oogt in elk geval conventioneler dan bijvoorbeeld de jongste generatie van de Hyundai Tucson, of zelfs dan de nieuwe Nissan Qashqai.

Test: Mazda CX-5 2021, gerichte retouches

Homura

In de catalogus verschijnt wel een nieuwe speciale reeks met de naam Homura. Die onderscheidt zich door zwarte buitenspiegelkappen en specifieke 19-duimse lichtmetalen velgen, maar ook door een zwart interieur met ‘flamboyante’ rode stiknaden. Homura is trouwens het Japanse woord voor ‘vlam’.

MyMazda

Test: Mazda CX-5 2021, gerichte retouches

De wijzigingen voor modeljaar 2021 van de CX-5 zijn vooral geconcentreerd rond het infotainmentsysteem. Dankzij de jongste evolutie van de app MyMazda blijft de SUV bij de tijd en kan hij de steeds meer op prijs gestelde geconnecteerde diensten aanbieden: de auto van op afstand ontgrendelen en vergrendelen, hem via geolocatie terugvinden op een grote parking, een op je smartphone opgezochte bestemming rechtstreeks naar het navigatiesysteem sturen enzovoort…

10,25 duim, maar…

De CX-5 maakt ook van de gelegenheid gebruik om een nieuw scherm te kiezen met een grotere diameter. Het oude display van 8 duim ruimt baan voor een nieuw exemplaar van 12,5 duim. Helaas maakt zijn schermverhouding van 8:3 (dus breed maar niet erg hoog) het niet bijzonder praktisch. Wanneer je bijvoorbeeld voor de navigatiekaart kiest, blijft de ruimte boven de auto vrij beperkt zodat je verplicht bent om uit te zoomen voor een beter zicht op de route die komt.

Test: Mazda CX-5 2021, gerichte retouches

Bovendien is dit geen aanraakscherm. “Om veiligheidsredenen”, beweert Mazda, mag je enkel de draaiknop gebruiken op de middenconsole. Dat is niet altijd de meest praktische oplossing. Maar de ergonomie van het systeem blijft wel vrij eenvoudig. En bovendien heb je hier nooit last van vingersporen op het scherm.

Test: Mazda CX-5 2021, gerichte retouches

Meer in het algemeen is de uitstekende afwerking van deze CX-5 best fijn: de afstemming is verzorgd en de gebruikte materialen kwaliteitsvol.

Test: Mazda CX-5 2021, gerichte retouches

Werk achter de schermen

Naast dit nieuwe scherm geniet de CX-5 2021 ook nog van talrijke kleine ‘verborgen’ technische verbeteringen om zijn dynamisch rijplezier te verbeteren en zijn gehomologeerde WLTP-cijfers zoveel mogelijk te drukken. De aanpassingen zijn vooral doorgevoerd aan de motoren, de automatische overbrenging en de vierwielaandrijving. Op papier zou de CX-5 zo zijn CO2-uitstoot met tot zo’n 10 g/km moeten kunnen verlagen in functie van de gekozen aandrijflijn.

150 tot 194 pk

Naast deze gerichte verbeteringen evolueert het motorenpalet (nagenoeg) niet. De CX-5 wordt aangeboden met de atmosferische 2.0 Skyactiv-G van 163 pk of de 2.5 Skyactiv-G van 194 pk. Ook de 2.2 Skyactiv-D op diesel blijft in het aanbod met 150 of 184 pk. Afhankelijk van de gekozen motor kan je de manuele zesversnellingsbak inruilen voor een zestrapsautomaat en/of kiezen voor vierwielaandrijving.

Test: Mazda CX-5 2021, gerichte retouches

Ouderwets

Voor deze eerste korte kennismaking stelde Mazda ons de instapbenzineversie 2.0 Skyactiv-G 163 pk met twee aangedreven wielen en manuele versnellingsbak ter beschikking. Ter vergelijking: die noteert voortaan een WLTP-uitstoot van 152 g/km tegenover 163 g/km in het vorige modeljaar.

Het geheel biedt ‘ouderwets’ rijplezier. De atmosferische benzinetweeliter is rond zodat je soepel door het verkeer kan rijden, maar hij mist de spierballen voor pittige hernemingen. Je moet dan twee versnellingen terugschakelen. Dat doen we wel met plezier omdat de versnellingsbakbediening direct en precies is. Wanneer dit blok wordt uitgewrongen, biedt het een fijne lange adem en geeft het de CX-5 voldoende prestaties.

Dynamische referentie

Op dynamisch vlak toont deze CX-5 zich steeds aangenaam om mee te rijden. Zonder dat het werkingscomfort te stug wordt, vertoont deze Japanse SUV een levendig en precies rijgedrag. Eentje voor wie houdt van autorijden.

Test: Mazda CX-5 2021, gerichte retouches

Hoeveel kost hij?

De CX-5 begint bij 31.490 € als 2.0 Skyactiv-G 163. Reken op 33.490 € met dezelfde motor in de speciale reeks Homura. De topversie Skycruise Takumi met dezelfde krachtbron vereist dan weer een investering van 37.190 €.

Ons verdict

De kleine retouches die Mazda aan zijn CX-5 heeft doorgevoerd blijven onbetwistbaar zeer subtiel. Niets waarmee deze outsider weer de aandacht zal trekken. Maar het volstaat wel om zijn kwaliteiten nog te versterken voor ‘kenners’ die al gevoelig waren voor zijn argumenten.
Test: Mazda CX-5 2021, gerichte retouches

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mazda CX-5 ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mazda CX-5 zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km