Testen

Test: Mazda CX-60 PHEV, dynamisch en overtuigend!

Heeft de Japanse autobouwer meteen het perfecte recept gevonden met zijn nieuwe en imposante plug-in hybride SUV?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 september 2022
  • Mazda
  • 14.290 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Echt dynamisch!
  • Premium afwerking en materialen
  • Interessante aandrijflijn
  • Beperkte interieurruimte voor zijn buitenafmetingen
  • Geluidsdemping kan beter
  • Stevige ophanging

Dat deze CX-60 belangrijk is voor Mazda, is het minste wat je kan zeggen. Het is dan ook één van de meest imposante, maar vooral ook de krachtigste auto die de autobouwer ooit maakte! En deze SUV is bovendien ook de allereerste plug-in hybride van het merk! Hij is 4,74 m lang, 1,95 m breed en 1,68 m hoog, en wordt aangedreven door een geëlektrificeerde viercilinder die in het totaal 327pk en 500Nm koppel levert. En je hoeft niet eens op de technische fiche te kijken om te zien hoe krachtig hij is. Je ziet meteen aan het koetswerk dat deze Japanner sportief is, maar vooral ook massief! Om hem een dynamischer uiterlijk te geven, hebben de ontwerpers de motorkap verlengd en het interieur naar achteren verplaatst. Een stylingingreep die werkt, maar die ook zijn nadelen heeft...

Groot aan de buitenkant, maar minder aan de binnenkant... 

Deze SUV is imposant en dat zie je terug in het interieur, waar aan ruimte geen gebrek is! Tenminste, aan de voorkant... Benen, knieën, hoofd en schouders: de passagiers op de voorste rij hebben niets om zich zorgen over te maken. Deze CX-60 is dan ook bijna 2 meter breed! Op de tweede rij daarentegen, kunnen de knieën van de grootste passagiers wat meer ruimte gebruiken. Tenslotte is de koffer een teleurstelling. Ondanks zijn royale buitenmaten kan je slechts rekenen op een volume van 570 tot 1.726 liter, een gevolg van zijn styling. Ondanks zijn grote wielbasis van 2,87 m begint het interieur pas echt enkele tientallen centimeters na de vooras. Dit geeft de auto veel stijl en présence op de weg, maar het gaat ten koste van zijn binnenruimte.

Kwalitatief goed

Mazda heeft ambities en wil in de komende jaren de eerste niet-Europese premiumconstructeur ter wereld worden. En niet alleen door dat te verkondigen, maar vooral ook door het te tonen via zijn producten. Laten we het maar meteen zeggen: ze zijn op de goede weg als het gaat om de kwaliteit van materialen en afwerkingen: deze CX-60 is uitmuntend! Alleen sommige knoppen, vooral die van de airconditioning, voelen nog wat plastiekerig aan. Maar ze zijn er wel! Je hoeft niet in submenu's op het centrale scherm te duiken om een zetelverwarming te activeren of de temperatuur te verhogen. Wel moeten we opmerken dat het 12.3 duim grote infotainmentscherm nog steeds niet aanraakgevoelig is! Wat misschien geen slechte zaak is, zoals blijkt uit een recente studie, maar we dwalen af van de essentie. Kortom, deze CX-60 biedt een prettige omgeving waarin het (zeer) aangenaam toeven is, vooral voor de bestuurder.

Indrukwekkend op dynamisch vlak! 

Deze SUV mag dan groot zijn, maar hij is ook (heel) leuk om te rijden! De besturing biedt een goede en aangename weerstand en is tegelijk precies en communicatief. Bovendien is deze CX-60 perfect in balans: geen onder- of overstuur te bespeuren, ook al voelt zijn 4WD-systeem eerder aangenaam achterwielaangedreven aan. Mazda heeft hem ook uitgerust met zijn Kinematic Posture Control (KPC) systeem. Dit systeem remt het binnenste achterwiel licht af in bochten, waardoor de auto heel weinig overhelt! De dynamiek van deze CX-60 is werkelijk indrukwekkend voor een voertuig van dit formaat! Maar ook al deed Mazda zijn huiswerk, de ingenieurs verrichtten ook geen wonderen. Dit is een SUV en geen MX-5. Een uitstekende SUV die zijn 1.980 kg verbergt, maar het blijft een SUV van bijna 2 ton...


Stevig, maar niet oncomfortabel

Om zo'n dynamiek aan de dag te leggen en het koerswerk van de SUV in alle omstandigheden min of meer vlak door de bochten te laten gaan, moest Mazda kiezen voor een stevige vering. Het is dus duidelijk niet de meest comfortabele auto in zijn segment. Maar ook al is de CX-60 heel dynamisch, zijn ophanging is niet van beton gemaakt. Dat niet onaangename compromis hebben we te danken aan de KPC-technologie. Het bewijs is dat, of je nu op de snelweg of op het platteland rijdt, je met plezier de kilometers aan elkaar rijgt! De enige kleine ongemakken komen van wat licht windgeruis bij hoge snelheid en de viercilindermotor, die een beetje lawaaierig als hij hard moet werken.

Heldhaftig maar niet ontzagwekkend

Onder zijn enorme motorkap ligt de krachtigste motor die Mazda ooit bouwde! Deze viercilinder van 2.488 cm³, gekoppeld aan een elektromotor met 100 kW, levert een totaal van 327 pk en 500 Nm koppel! Dit zorgt voor een 0 naar 100-tijd van 5,8 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Met zijn 17,8 kWh batterij beschikt hij over een 100% elektrische actieradius van 63 km. Het geheel is efficiënt! De acceleratie is stevig en ook de hernemingen zijn goed. Maar door het gewicht van 2 ton verandert deze aandrijving de CX-60 niet in een gazelle... De achtversnellingsbak gaat een beetje in tegen de filosofie van het geheel. Het is een automaat, maar één zonder koppelomvormer. Het schakelen gaat eerder soepel dan vliegensvlug. Daarmee brengt hij het totaalplaatje wat meer in evenwicht door de dynamiek wat te counteren met wat meer comfort. 

Hoeveel kost hij?

Op het moment van deze test variëren de prijzen van de CX-60 van € 50.890 voor de basisversie tot € 57.990 voor de topversie, de Takumi. Zoals vaak het geval is bij Japanse fabrikanten, is de lijst met optionele extra's niet erg lang: metallic lak, 3 optiepakketten en het panoramisch zonnedak. Het resultaat is dat, met absoluut alle vakjes aangevinkt, de duurste CX-60 bijna € 65.000 kost.

Hoeveel kost hij?

Op het moment van deze test variëren de prijzen van de CX-60 van € 50.890 voor de basisversie tot € 57.990 voor de topversie, de Takumi. Zoals vaak het geval is bij Japanse fabrikanten, is de lijst met optionele extra's niet erg lang: metallic lak, 3 optiepakketten en het panoramisch zonnedak. Het resultaat is dat, met absoluut alle vakjes aangevinkt, de duurste CX-60 bijna € 65.000 kost.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mazda? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mazda-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km