Testen

Test: Mazda MX-30, een kwestie van formaat

Met zijn nieuwe MX-30 kruipt Mazda bij zijn rivalen in het bad van de elektrische auto’s. Maar zoals gebruikelijk pakt het Japanse merk de zaken net een beetje anders aan. Kan hij met zijn kleine batterij overtuigen?
  • Bouland Felix
  • 16 oktober 2020
  • Mazda
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en presentatie van het interieur
  • Ecologische inborst
  • Homogeen onderstel
  • Bescheiden prestaties
  • Formaat batterij
  • Interieur overstijgt niet de middelmaat

Test: Mazda MX-30, een kwestie van formaat

Nadat we vorig jaar een paar minuten aan het stuur van een testprototype konden doorbrengen, mogen we nu eindelijk de teugels nemen van de productieversie van de MX-30. Het was nog maar eens een kans om Mazda’s kijk op het elektrische verhaal te ontdekken. We leggen het even uit.

Test: Mazda MX-30, een kwestie van formaat

Globale aanpak

Rijbereik lijkt het belangrijkste verkoopargument van de grote, krachtige en zware EV’s, maar Mazda kijkt eerder kritisch naar deze marketingaanpak. Volgens het Japanse merk is een globale aanpak nodig om de uitstoot van auto’s te reduceren. Het vertrekt van de productie over het gebruik tot de recyclage. Met het gevaar een open deur in te trappen brengen we nog eens in herinnering dat ook bij de productie van batterijen voor elektrische auto’s CO2 vrijkomt. Hoe groter de batterij is, hoe hoger de uitstoot. Dat moet je vergelijken met de gassen die een wagen met verbrandingsmotor uitstoot tijdens zijn hele levensloop naast de productie. Mazda heeft die berekening gemaakt.

Test: Mazda MX-30, een kwestie van formaat

De juiste maat

We slaan de technische details even over – geen dank – om de informatie beknopt te kunnen brengen: volgens Mazda is de ideale inhoud van de batterij van zijn compacte SUV 35,5 kWh. Dat verklaart meteen de technische keuzes, waar we nu even wat meer op ingaan. Het nieuwe elektrische model, dat MX-30 is gedoopt, staat op hetzelfde platform als de CX-30 en de Mazda3. Onder de vloerplaat zit een batterij verstopt die een elektromotor voedt van 107 kW (145 pk) en 271 Nm aan koppel, die de vooras aandrijft. Met een officieel gemiddeld verbruik van 19 kWh/100 km kondigt de Mazda MX-30 een rijbereik aan van 200 kilometer.

Test: Mazda MX-30, een kwestie van formaat

Bewust anders

Om de entree van Mazda in het elektrische segment in de verf te zetten onderscheidt de MX-30 zich op meerdere vlakken van zijn broers. Naast de energie die hij gebruikt om vooruit te komen, oogt hij ook braver en strakker. De Japanse stijl is nog herkenbaar, maar de cross-over wil wat kalmer overkomen. Verder verschilt hij ook door zijn omgekeerd openzwaaiende achterdeuren, die Mazda Freestyle-deuren noemt. Hetzelfde verhaal telt voor het interieur, waar sereniteit hand in hand gaat met het ecologische concept. Dat uit zich onder meer in ‘vegan’ leder, stoffen gemaakt uit gerecycleerde plasticflessen, of, nog straffer, het spaarzaam gebruikte kurk op de middenconsole. Tot slot herbergt dit zwevende geheel een nieuwe versnellingspook en een aanraakscherm dat alle knoppen van de airco verzamelt. Al zien we daar niet echt het nut van in omdat errond allemaal… fysieke knoppen staan.

Test: Mazda MX-30, een kwestie van formaat
Test: Mazda MX-30, een kwestie van formaat

Zoals thuis

Met zijn ecologische interieur, serene look en ongewone deuren breekt de MX-30 met de codes. De rijervaring is nochtans merkwaardig… banaal. Dat is geen negatieve kritiek, want Mazda heeft de ambitie om niet te choqueren. Want ja, voor de meerderheid van de toekomstige klanten wordt de MX-30 hun eerste elektrische auto. De ingenieurs hebben daarom aan de gasrepons gewerkt zodat de elektromotor op een lineaire manier reageert, waardoor het dynamische rijgedrag soepeler verloopt. Dat was al zo in het prototype. In deze productieversie kan je wel de gewenste hoeveelheid regeneratie bij gas lossen instellen met hendels aan het stuur. Een echt pluspunt. Tijdens het rijden maak je kennis met een beschaafde en comfortabele SUV die nochtans geen dynamiek mist dankzij een natuurlijke stuurinrichting.

Test: Mazda MX-30, een kwestie van formaat

Meer dan beloofd

Tijdens een zowat 100 kilometer lange test over Belgische wegen tijdens deze eerste kennismaking had de MX-30 voor ons een laatste verrassing achter de hand. Volgens de homologatie verbruikt hij een relatief hoge 19 kWh/100 km, maar volgens de boordcomputer van onze testwagen kwamen we aan slechts 13,4 kWh/100 km. Een groot verschil, dat het rijbereik ten goede komt. Op die manier is 200 kilometer haalbaar en geraak je zelfs wat verder. En wanneer de batterij uitgeput raakt, volstaat het om in te pluggen. Aan wisselstroom vergt de MX-30 drie uur om van 10 naar 80 procent op te laden en 5 uur om zijn accu helemaal te vullen. Aan een snellader van 50 kW heb je voor die eerste oefening slechts 36 minuten nodig. Dat is nochtans het hoogste vermogen dat hij kan ‘verteren’.

Test: Mazda MX-30, een kwestie van formaat

Binnen de normen

In vergelijking met zijn rivalen blijft de MX-30 binnen de normen met een startprijs van 33.490 euro. Maar helaas voor hem zijn andere elektrische cross-overs vaak met een grotere batterij uitgerust en bieden ze ook meer binnenruimte. Gelukkig compenseert de Mazda enigszins met zijn genereuze standaarduitrusting.

Test: Mazda MX-30, een kwestie van formaat

Ons verdict

Mazda’s visie op de elektrische auto zal duidelijk niet iedereen aanspreken. Hoewel de verpakking aantrekkelijk oogt, zit daar geen foutloze auto onder. Anderzijds bewees onze testwagen dat het beperkte officiële rijbereik gemakkelijk kan worden overtroffen. Bovendien zullen zijn aparte insteek, afwerking en comfort wel zijn populariteit vooruit helpen.

Test: Mazda MX-30, een kwestie van formaat

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km