Testen

Mazda MX-5 160 Edition: voor de liefhebbers

Er zijn zo van die roadsters die al generaties lang hun eigen ding blijven doen. Met succes: met generatie vier schrijft Mazda een nieuw succeshoofdstuk aan het verhaal van de MX-5. Hoe je dan onderscheiden van al die andere MX-5-chauffeurs? Door een speciale editie bijvoorbeeld, zoals deze MX-5 160 Edition.
  • Bervoets Wim
  • 27 december 2017
  • Mazda
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bedieningsorganen en sportieve sfeer
  • Enthousiast weggedrag
  • Gebruiksgemak stoffen kap
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Beperkte koffer
  • Gebrek aan opbergvakken
  • Instap en interieurruimte
  • Stuur niet regelbaar in de diepte

In dat succeshoofdstuk van het MX-5-verhaal zou deze MX-5 160 Edition een kaderstukje krijgen. Waarom? Omdat hij werd uitgedacht door de Belgische Mazda-importeur. Alleen voor ons land dus, in een beperkte oplage van – je raadt het nooit – 160 exemplaren.

Wat maakt deze MX-5 160 Edition dan zo speciaal?

In de basis niet veel: hij gebruikt de gewone MX-5 als basis, meer bepaald diens versie met topmotor: de 2.0 viercilinder van 160 pk. Reken ook niet op visueel in het oog springende wijzigingen. Bij deze MX-5 160 zit het verschil in de details: een afwerking in glanzend zwart voor de spiegelkappen en de achterspoiler in combinatie met een witte, zwarte of grijze koetswerkkleur.

Verandert er mechanisch wat?

Aan de motor alvast niet: de 2.0 produceert nog steeds 160 pk – ook daar verwijst de “160 Edition” naar – en 200 Nm. Een prima basis voor een speciale reeks, want die motor krijgt standaard een sperdifferentieel tussen de achterwielen. Mazda monteerde wel een specifieke sportophanging met Bilstein-dempers en een veerpootbrug vooraan.

En binnenin?

Daar springen vooral de Recaro-sportzetels in het oog. Het interieur werd verder aangekleed met alcantara op het dashboard en in de deurpanelen, en de pedalen zijn afgewerkt in aluminium. Kers op de taart: tussen de zetels krijg je een genummerd plaatje dat aangeeft met welke van de 160 exemplaren je precies onderweg bent.

Wat geeft dat in de praktijk?

In de eerste plaats een klassieke MX-5 zoals we hem gewoon zijn. Met zijn sterke en zwakke punten: zo is het interieur op Japanse maten voorzien: de instap – vooral met de kap naar omhoog – vergt wat lenigheid, de zetels zullen voor grotere lengtes moeilijker zitten en de interieurruimte blijft op zijn zachtst gezegd aan de knusse kant. Om van het gebrek aan opbergvakken nog maar te zwijgen.

Maar tegelijk zit je wel meteen goed in de MX-5: het stuur ligt – ondanks een gebrek aan diepteverstelling – perfect in de hand, de pedalen staan afgesteld voor het betere voetenwerk en de versnellingspook staat op de perfecte hoogte en schakelt kort en mechanisch. Bedieningsorganen afstellen: de Japanners maken er een erezaak van.

En op de weg?

Daar presteert de 2.0 zoals we van hem gewoon zijn: koppelrijker onder in dan de 1.5 maar iets minder bruisend van enthousiasme, al hebben we dat laatste nooit als storend ervaren. De tweeliter zet ook prima prestaties neer: 0-100 km/u in 7,3 seconden en een topsnelheid van 214 km/u. Geen knalprestaties, maar dat maakt de MX-5 meer dan goed in enthousiasme.

Wat dat blijft nog steeds het sterke punt van de Mazda: rijplezier. Een uitstekend getimed tiphielmanoeuvre gevolgd door een directe reactie van de voorwielen bij het insturen: de MX-5 verteert het zonder problemen. De aangepaste ophanging van deze 160 Edition houdt de koetswerkbewegingen iets beter onder controle dan in de gewone MX-5, maar bewaart gelukkig nog voldoende rijcomfort. Want ook op die manier laat de Mazda zich nog steeds perfect degusteren.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat deze MX-5 160 Edition volledig uitgerust aan de start verschijnt. Niet alleen qua veiligheidsuitrusting, met onder meer een dodehoekwaarschuwing en rijstrookassistentie, maar ook met verwarmde zetels, een navigatiesysteem en snelheidsregelaar. Daarmee staat hij op hetzelfde niveau als het Skycruise-uitrustingsniveau dat Mazda op zijn gewone MX-5 aanbiedt.

Juist, hoeveel kost deze 160 Edition precies?

Mazda vraagt € 31.990 voor de MX-5 160 Edition. Daarmee is hij een dikke € 4.000 duurder dan een vergelijkbare “gewone” MX-5 Roadster met 2.0 viercilinder van 160 pk en Sycruise-afwerking. Een overdreven meerprijs? Niet helemaal: de afwerkingsdetails van de 160 Edition (van spiegelkappen en achterspoiler tot alcantara inzetstukken) kan je ook bestellen in de accessoirecatalogus van de MX-5, maar dan kom je op ongeveer dezelfde prijs uit. Tel daar nog de iets hogere restwaarde bij voor een genummerde editie bij een eventuele herverkoop én een circuitdoop met je MX-5 160 Edition op het circuit van Zolder, en je kunt de 160 Edition zeker overwegen voor je in de accessoirecatalogus duikt.

Besluit?

De Mazda MX-5 160 Edition is een cadeautje van de Belgische Mazda-importeurs voor de MX-5-fans. De speciale reeks zet de kwaliteiten van deze uiterst genietbare roadster nog eens extra in de verf, en combineert een representatieve staal uit de accessoirecatalogus tot een aantrekkelijk en gelimiteerd totaalpakket. Zegt het genummerde plaatje je minder, dan kan je nog steeds uitwijken naar de “gewone” MX-5. Voor elk wat wils dus.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km