Renault
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
Naast de Audi RS3, wiens 2,5 liter grote vijfcilinder 367 pk uitbraakt, en de BMW M2, wiens drie liter grote zescilinder 370 pk produceert, sloeg de Mercedes-AMG A45 maar bleek uit, met zijn kleine tweeliter viercilinder van 360 pk. Maar dan ken je de tovenaars van AMG niet. Zij haalden het uiterste uit hun viercilinder: die produceert voortaan 381 pk en 475 Nm. Einde verhaal? Nee: Audi puurt nu 400 pk uit zijn vijfcilinder. Wat doet BMW?
Net als de andere A-Klasses kreeg ook de A45 een facelift: de voor- en achterkant en het interieur werden opgefrist. Maar je moet al goed kijken om de verschillen te zien. Sportievelingen zullen blij zijn te lezen dat de koetswerkextensies nog steeds aanwezig zijn: zijschorten, achtervleugel, vier uitlaatpijpen, specifieke velgen,…
Net als elk ander premiumproduct is deze Mercedes-AMG verzorgd afgewerkt: rode stiksels die contrasteren met de zwarte zetels, een overvloed aan leder, een dashboard met koolstofvezel, enzovoort. Je zit dus niet in een “banale” 180d. De sportzetels van ons exemplaar zorgen bovendien voor optimale steun. Een veelbelovende omgeving om in te vertoeven, op enkele afwerkingsdetails na…
Onder de motorkap produceert de viercilinder dus 381 pk en 475 Nm. Dat is een van de hoogste specifieke vermogens ter wereld. De motor is standaard gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten. Vierwielaandrijving is ook standaard. Mercedes-AMG belooft spectaculaire chrono’s: 0-100 km/u in 4,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.
Bij het starten ronkt de viercilinder met de ster van enthousiasme. AMG spendeerde er specifieke aandacht aan, maar de viercilinder is niet zo muzikaal als de vijf- en zescilinder van de concurrentie. Toch is de show verzekerd, met een ruwe roffel en brutale explosies wanneer je gas lost.
Deze Mercedes-AMG A45 is dus vooral gericht op efficiëntie en prestaties. Hij is misschien niet de meest melodieuze, maar prestaties zet hij wel degelijk neer. De wilde viercilinder raast als een furie richting rode zone boven 6.000 tpm. De automaat schakelt bliksemsnel van verzet. Jammer dat Mercedes-AMG geen sequentiële modus voorzag op de pook. Zelf schakelen kan dus alleen met de peddels achter het stuur.
Zelfde vaststelling voor het weggedrag: de auto kleeft aan het asfalt en beschikt over een ultraprecieze en bijtende vooras die de bochten aan elkaar rijgt. De Mercedes blijft op zijn doel gericht in elke bocht en komt er weer uit als een kanonskogel dankzij de vierwielaandrijving. De efficiëntie is indrukwekkend, maar de emoties worden niet echt aangesproken. Een speelse achteras? Die vind je hier niet terug.
Een hot hatch bouw je niet zonder consequenties. De A45 heeft dus niet hetzelfde ophangingscomfort als zijn modelgenoten. De droge ophanging houdt niet van typisch Belgische wegen. Ondanks de goede geluiddemping maal je met deze AMG niet zomaar 200 kilometer aan Belgisch wegdek af.
Mercedes geeft een basisprijs op van € 50.941. Dat prijskaartje loopt snel op door de optielijst, met prijzige en verleidelijke opties. Ons testmodel kostte zo bijna € 65.000. Aan de pomp is deze Mercedes niet zo zuinig als gehoopt. Er zit weliswaar een viercilinder in, maar die haalt wel een gemiddelde van 10 l/100 km bij een soepele rijstijl. En ook meer, als je enthousiast rijdt.
Het traditionele lastenboek voor een hot hatch werd hier tot op de letter gevolgd: een krachtige en wilde motor, een indrukwekkend efficiënt weggedrag en een presentatie die prestaties suggereert. De Mercedes-AMG A45 wrijf je objectief dus weinig kritiek aan. Toch is een auto iets passioneels, zeker een sportieveling. We hadden dus gehoopt op een karaktervol en minder vlak resultaat. Ten opzichte van zijn concurrenten kiest deze A45 dus voor de koele perfectie.
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?