Testen

Mercedes C 180 Cabrio: de vierseizoensauto

Wie niet van deze donkere tijd van het jaar houdt, heeft vandaag iets om naar uit te kijken: de dagen beginnen terug te lengen. En ook al moet de echte winter nog beginnen, met deze Mercedes C-Klasse Cabrio kan je perfect dakloos de vrieskou in.
  • Bervoets Wim
  • 21 december 2016
  • Mercedes-Benz
  • 1.601 weergaven
2,0
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Geluiddemping
  • Rijcomfort
  • Uitgebreide cabrio-uitrusting
  • die in de optielijst staat
  • Beperkte ruimte achteraan (gesloten kap)
  • Toegang achterin
  • Uiteindelijke prijs met opties

Waarom zou je in de winter het dak naar beneden doen?

De enige voorwaarde is dat het niet regent uiteraard, want waterdicht is het kwalitatieve interieur van deze C-Klasse nog niet, maar aan boord hoef je hoegenaamd geen kou te lijden. Mercedes specialiseert zich immers in cabriosnufjes die het leven met de kap naar beneden aanzienlijk aangenamer maken.

Zo zijn er niet alleen zetelverwarming en een windscherm, maar is er ook een “Aircap”, een lamel boven de voorruit die turbulenties uit het interieur houdt wanneer de kap naar beneden is, en een “Airscarf”, een nekverwarming die in de hoofdsteunen van de voorzetels is ingebouwd. Helaas vind je al die snufjes terug in de optielijst, maar Mercedes bundelt ze wel in goedkopere pakketten.

En met de kap naar boven?

Dan is het ook aangenaam toeven aan boord van deze C-Klasse Cabrio: Mercedes biedt immers ook een dikkere stoffen kap aan, die niet alleen de temperatuur beter vasthoudt, maar ook de geluiddemping verhoogt. Het enige nadeel is dat de twee passagiers achteraan (de C-Klasse Cabrio is immers een strikte vierzitter) met het dak naar boven niet zo makkelijk kunnen instappen, en op die manier redelijk ingesloten zitten. Beenruimte hebben ze weliswaar ruim voldoende.

Is de C-Klasse Cabrio dan een kleine auto?

Hoegenaamd niet. Mercedes heeft namelijk orde geschept in zijn modelbenamingen: de CLK was al een tijdje vervangen door de E-Klasse Cabrio (die in feite op het chassis van de vorige C-Klasse stond). De E-Klasse heeft intussen zijn eigen volwaardige coupé en cabriolet, waardoor deze C een echte C-Klasse Coupé en Cabrio krijgt.

Dat betekent een lengte van 4,87 meter, een breedte van 1,81 meter en een hoogte van 1,41 meter. Binnenin herken je dan ook meteen het moderne dashboard van de C-Klasse, dat er nog steeds bijzonder gelikt uitziet, zeker vergeleken met het klassiekere werk in de vorige C. Mercedes zou Mercedes natuurlijk niet zijn als het interieur niet tot in de puntjes kon worden uitgerust, tot en met oude Mercedes-bekenden zoals het Comand-navigatiesysteem met hotspotfunctie en het Burmester-audiosysteem.

Wat zit er onder de motorkap?

Mercedes verwacht dat het merendeel van de C-Klasse Cabrio-kopers voor een dieselmotor kiest, maar wij probeerden de C 180 Cabrio. Dat is de instap-benzinemotor, die wellicht ook een deel van het klandizie kan overtuigen dat minder kilometers doet dan nodig is voor een dieselmotor.

In tegenstelling tot wat zijn opschrift doet vermoeden, gaat het niet om een 1.8 maar een 1.6 turbobenzine. Die produceert 156 pk bij 5.300 tpm en 250 Nm tussen 1.200 en 4.000 tpm, en is standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Optioneel kan je hem ook koppelen aan Mercedes’ nieuwe 9G-Tronic-negentrapsautomaat.

Hoe presteert de instapmotor?

Je vermoedt wellicht weinig spectaculairs van een 1.6, maar die doet het al bij al niet slecht. De Duitsers geven een tijd van 0-100 km/u op van 8,9 seconden, en in de praktijk is er voldoende punch voorhanden om vlot mee te kunnen met het verkeer. Zelfs wanneer je de motor aanspreekt blijft hij voldoende gedempt om de ontspannen sfeer aan boord niet te verstoren. Een geslaagde instapmotor die het cruisekarakter van deze cabriolet mooi aanvult.

En als je het wat dynamischer wilt?

Dan merk je dat het chassis ondanks een verlaagde sportophanging vooral op comfort mikt. De voorwielen reageren voldoende direct op je stuurinput, en het relatief hoge gewicht van de C 180 Cabrio (1.615 kg) wordt netjes onder controle gehouden, maar aan een rustiger tempo voelt deze Mercedes zich helemaal in zijn sas. De standaarddempers doen hun werk meer dan behoorlijk, en wie helemaal voor comfort wil gaan, kan in de optielijst de Airmatic-luchtvering aanstippen.

Krijg ik voldoende bagage mee voor een cabrioweekend aan zee?

Met het dak op zijn plaats vormt dat geen probleem: dan kan je 360 liter aan bagage kwijt in de koffer van de Mercedes. Doe de kap naar beneden, en er blijft 285 liter over. Maar dat hoeft geen beperking te vormen: de achterbank is neerklapbaar, dus ga je met twee met de auto op vakantie, dan palm je gewoon de achterbank in en doe je de kap naar beneden.

Hoeveel kost hij?

De C 180 Cabrio kost € 42.108 voor de versie met manuele zesbak. De negentrapsautomaat doet daar nog eens € 2.541 bovenop. Voor dat geld krijg je onder meer led-koplampen, automatische klimaatregeling, en een aanrijdingswaarschuwing met noodremfunctie. Voor de meeste comfortitems die deze C-Klasse Cabrio perfect aanvullen moet je helaas in de optielijstduiken, en dan gaat de prijs natuurlijk naar omhoog. Op het einde van onze testdriedaagse hadden we 9,5 l/100 km verbruikt, zowat drie liter meer dan wat Mercedes opgeeft…

Besluit?

De Mercedes C 180 Cabrio is een cabriolet die je het hele jaar door kunt gebruiken: zomer en winter maakt hij je het leven aan boord bijzonder aangenaam – al moet je daar naar goede Duitse gewoonte je portefeuille voor opendoen. De 180-motorversie vervult zijn rol als instapbenzine dan weer met glans: voldoende krachtig en stil genoeg om zorgeloos te kunnen cruisen. Zoals het hoort…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,6 /5 Test: Ford F-150 Lightning, buitenmaats… maar redelijk?

Test: Ford F-150 Lightning, buitenmaats… maar redelijk?

Ford heeft het gewaagd: zijn bijzonder populaire F-150 pick-up uitrusten met een elektrische aandrijflijn. Een versie die de naam ‘Lightning’ krijgt en op meer dan één manier weet te verrassen.

2,1 /5 Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Dat is een combinatie van twee begrippen die we niet meteen verwacht hadden in één voertuig! En toch is deze Citroën Ami in zijn gelimiteerde Buggy-versie te gebruiken zonder rijbewijs, en geeft hij je een instant smile!

3,8 /5 Test: Peugeot 408, een praktische look!

Test: Peugeot 408, een praktische look!

Heeft deze 408, die weliswaar hoger, groter en verleidelijker is, echt een bestaansreden naast de al zeer leuke 308?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
21.250 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km