Testen

Test: Mercedes C-Klasse 300 e Break, de perfecte symbiose?

Het comfort, de luxe en de technologie van een S-Klasse, maar dan in een plug-inhybride gezinsbreak met de batterij van een kleine elektrische wagen... Vertegenwoordigt de Mercedes C 300 e Break het beste van alle werelden?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 31 mei 2023
  • Mercedes-Benz
4,0
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Elektrisch rijbereik
  • Spitstechnologie
  • Kleinere koffer door de batterij
  • Premiumprijs

De C-Klasse heeft altijd al zijn inspiratie gehaald bij de E-Klasse, die op zijn beurt dan weer het voorbeeld van de S-Klasse volgt. Kortom, de premium middenklasser van het merk met de ster is een miniversie van een van de referenties in de autowereld op vlak van luxe, comfort en technologie. Dat geldt meer dan ooit als je naar het design van deze 5e generatie C-Klasse kijkt. Het is niet meer en niet minder dan een kleine S-Klasse, maar dan met de mogelijkheid om te kunnen genieten van een breakversie met grote koffer, zoals onze testwagen van vandaag. Hoewel, zo klein is de Duitse break niet! De C-Klasse is tegenwoordig ook al 4,75 m lang, 1,82 m breed en 1,46 m hoog, op een wielbasis van 2,87 m.



Luxe tot in de puntjes

Ook aan boord is de link tussen het vlaggenschip van Mercedes en deze gezinsbreak overduidelijk geworden, misschien zelfs nog meer dan aan de buitenkant! De Duitser toont trots zijn technologie dankzij zijn 12,3 inch-display voor de bestuurder en het centrale scherm van 11,9 inch. Maar hij heeft ook reden om trots te zijn, want naast deze twee snel reagerende en gemakkelijk te gebruiken displays, heeft de C-Klasse optioneel zelfs een adaptive cruise control waarmee de wagen op zijn eentje van rijstrook kan wisselen met een simpele druk op de schakelaar voor de knipperlichten.

Maar ook wanneer je je ogen van de schermen haalt, is alles wat je aanraakt en ziet van hoge kwaliteit. Er zijn (veel) slechtere plaatsen om te zitten dan in een nieuwe C-Klasse.

Een stap achteruit, twee stappen vooruit

Zoals het een goede gezinsbreak betaamt, is er voldoende ruimte aan boord, ook in de koffer. Die meet 360 liter groot onder het bagagescherm, wat uit te breiden valt tot 1.375 liter met de achterbank plat in het geval van deze plug-inhybride. Daarmee bekom je een 1,63 m lange laadruimte met de achterste zetels neergelegd, met bovendien ook een vlakke vloer. Het maakt de break best praktisch in gebruik.

Toch moeten we toegeven dat de kofferruimte met 130 liter is verkleind ten opzichte van een C-Klasse Break met verbrandingsmotor. De schuld van zijn gigantische batterij van 25,4 kWh. Maar dat is slechts een klein offer voor wat je terugkrijgt! De koffer van een break zit meestal niet vol, het is vooral praktisch als je af en toe langere en hogere voorwerpen moet vervoeren, wat deze C-Klasse PHEV nog steeds zonder al te veel moeite kan doen. Aan de andere kant kan je wel elke dag genieten van zijn hybride systeem. En het is nogal een systeem!



Perfecte combinatie

Het hoogtepunt van de aandrijflijn van deze C 300 e ligt niet onder zijn motorkap, maar in de koffer. Het is dan ook die fameuze batterij van 25,4 kWh. Een indrukwekkende energiebron die voor een realistische elektrische autonomie van meer dan 100 km zorgt. En om die stroom weer bij te tanken, moet je maar 20 minuten wachten dankzij een maximaal snellaadvermogen van 55 kW! Een mogelijkheid die je maar zeldzaam tegenkomt op plug-inhybrides. 

De batterij voedt een elektromotor van 129 pk en 440 Nm, die zonder enige moeite de C-Klasse op zijn eentje kan aandrijven. Al deze elektrokracht wordt ook nog steeds bijgestaan door een 2 liter-benzinemotor die zelf 204 pk en 320 Nm levert. Combineer je het beste van de verbrandingsmotor en het elektrische gedeelte, dan kom je aan een totaal van 313 pk om deze praktische gezinswagen in amper 6,2 seconden van 0 tot 100 km/u te katapulteren!



Indrukwekkende ophanging

Net als zijn grote broer met de letter 'S', weet de C-Klasse een royaal comfortniveau te scheppen. Zijn demping veegt alle oneffenheden weg, alsof ze nooit hebben bestaan, en verbergt zijn gewicht van 2 ton uitstekend. De ophanging is dan ook een van de hoogtepunten van deze C-Klasse. De ingenieurs hebben echt geweldig werk geleverd op dit vlak. De middenklasser is namelijk niet enkel extreem soepel en comfortabel gedempt, hij blijft ook stabiel en gebalanceerd in de bochten! 

Sportieve chauffeurs kunnen ook kiezen voor een AMG-pakket met een andere ophanging, die meer gekalibreerd is voor dynamisch rijgedrag. Maar zelfs de basisversie van de C-Klasse laat geen steken vallen. Tel daar nog de uitstekende hernemingen en een aangenaam stuurgevoel bij op, en het wordt een waar plezier om met deze C 300 e te rijden.

Vanaf 62.557 euro

In België is de Mercedes C 300 e Break te koop vanaf 62.557 euro, en voor de prijs heb je - iets dat niet zo vaak voorkomt - een exemplaar dat er exact hetzelfde uitziet als het model op de foto's! Ons testmodel had echter nog enkele duizenden euro's aan opties, waaronder de geventileerde zetels vooraan en het panoramadak. Kleine extraatjes die het leven aangenamer maken, maar die je zeker ook links kan laten liggen. Om maar te zeggen dat deze C 300 e standaard al vrij goed is uitgerust! 



Ons verdict 

Laten we duidelijk zijn: neen, voor een gezinsbreak is deze C-Klasse niet goedkoop. Maar als je ziet wat hij te bieden heeft, kan je hem dat moeilijk kwalijk nemen. Het is namelijk meer dan ooit een kleine S-Klasse met een grote koffer. Toegegeven, niet zo groot als bij de modellen met enkel een verbrandingsmotor, maar dit plaatsverlies wordt ruimschoots gecompenseerd door zijn elektrische prestaties: een honderdtal kilometer aan elektrische autonomie, die je op amper 20 minuten kan terugwinnen! Tel die actieradius op met zijn praktische koffer, zijn comfort, zijn luxe en zijn technologie aan boord, en de C-Klasse 300 e Break lijkt het beste van alle werelden te combineren... Zonder natuurlijk zijn belastingvoordelen voor professionals te vergeten!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km