Testen

Test: Mercedes C-Klasse Break, vaste waarde?

Met geavanceerde uitrusting, een ruim interieur en geëlektrificeerde aandrijflijnen biedt de Mercedes C-Klasse Break alles wat een veelzijdige, comfortabele en premium auto nodig heeft...

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 10 februari 2023
  • Mercedes-Benz
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Hoogtechnologische uitrusting
  • Binnenruimte
  • Kofferinhoud
  • Zuinig
  • Rijcomfort
  • Prijs met alle opties
  • Beperkte kofferinhoud als plug-in hybride

Het was je ongetwijfeld al opgevallen: SUV's blijven populair. Bij de professionele klanten geldt dat zelfs voor elektrische SUV's. Maar ook al zijn er steeds meer gebruikers voor wie zo'n auto perfect beantwoordt aan de verwachtingen, er zijn nog altijd mensen die iets anders willen. Precies voor die klanten blijft Mercedes, naast zijn zuiver elektrisch aangedreven EQ-modellen, onveranderd een uitgebreid gamma ‘klassieke’ auto's aanbieden. Zoals deze C-Klasse bijvoorbeeld, die verkrijgbaar is als Berline, Break en zelfs (voor wie af en toe even het asfalt wil verlaten) als ‘All-Terrain’ cross-over variant.



Tijdloos klassiek...

Met het succes van de voorgaande generaties van de C-Klasse in het achterhoofd, wilde Mercedes duidelijk geen al te grote risico's nemen met de stijl van deze nieuwe generatie. Die bouwt vooral verder op zijn praktische aspecten. De C-Klasse Break werd 5 cm langer dan zijn voorganger en meet voortaan 4,75 m, op een 2,5 cm ruimere wielbasis. Het zijn vooral de knieën van de passagiers achterin die hierdoor meer ruimte krijgen.  



… en praktisch!

Tegelijkertijd groeide ook de koffer met 30 liter om voortaan 490 liter te slikken in vijfzits-opstelling. Met de goede oude lintmeter in de hand betekent dat een laadvloerlengte, -breedte en hoogte onder het bagagescherm van respectievelijk 109, 93,5 en 45 cm. De rugleuning van de achterbank kan in drie delen worden neergeklapt om, in functie van je noden, makkelijk ski's mee te nemen of een (bijna) vlakke laadvloer te creëren in cargo-opstelling. Het maximale koffervolume bedraagt dan 1.510 liter, waarmee de Mercedes C-Klasse Break op een verhuisdag héél wat dozen kan vervoeren.

Indrukwekkend interieur

Mercedes mag dan wel voorzichtig zijn omgesprongen met het design aan de buitenkant van zijn populaire C-Klasse, aan de binnenkant zijn de veranderingen wél spectaculair! Voor de bestuurderspost komt de inspiratie duidelijk van  de nieuwste S-Klasse (ja hoor!), en draait alles rond tactiele aanraakzones (met name aan de duimen op het stuur) en enorme schermen. Het centrale aanraakscherm meet tot 11,9 duim. Het scherm van de tellerpartij haalt 12,3 duim, en alsof dat nog niet genoeg is, projecteert een head-up display bijzonder volledige informatie op maar liefst... 29,5 duim!

Luxueuze sfeer

Over het hele interieur van deze C-Klasse vinden we kwalitatieve materialen, een bijzonder verzorgde afwerking en veel indirect verlichte elementen die zorgen voor een luxueuze uitstraling. De technologische uitrusting maakt bovendien zelfs de meest veeleisende klanten tevreden. Zo telt die bijvoorbeeld een 360° camera met uitstekende resolutie, LED-koplampen met ‘Digital Light’-functie waarmee aanwijzingen of symbolen op de grond kunnen worden geprojecteerd, navigatie met ‘augmented reality’ enzovoort. Daarbij komt ook nog de mogelijkheid om met de Mercedes “te praten” en zelfs om onderweg bepaalde zaken in je huis te bedienen dankzij de functie ‘Smart Home MBUX’. Wie thuis over domotica beschikt, kan dus van aan het stuur alvast de verwarming of verlichting aansteken en het alarm uitschakelen net voor aankomst.  



Motoren à la carte

Een volledig elektrisch aangedreven versie is er niet, maar deze C-Klasse zorgt wel voor elektrificatie in alle aandrijflijnen. Het aanbod is bijzonder ruim, zodat klanten gericht kunnen kiezen welke versie (en budget...) het best aan hun verwachtingen voldoet. Concreet betekent dat voor deze C-Klasse Break dat de basisversie met micro-hybride technologie zowel beschikbaar is met een benzine- (170 pk + 20 pk elektrisch) als met een dieselmotor (163 pk + 20 pk elektrisch). Aan het andere uiteinde van het gamma loopt het vermogen op tot 408 pk + 14 elektrische pk's in de Mercedes-AMG C43 4MATIC Break!

Meer dan 100 km elektrisch rijbereik!

Als typische bedrijfswagen bestaat er van de C-Klasse Break natuurlijk ook een plug-in hybride. Die heet C 300e en heeft één heel opvallende troef: zijn ruim bemeten batterij! Met 25,4 kWh bezorgt die de Mercedes break een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km (tot 107 km volgens de WLTP-norm, naargelang de uitrusting) en een fiscaal interessante, gehomologeerde CO2-uitstoot onder de 20 g/km (van 15 tot 19 g/km WLTP). Enige toegeving om daarvan te kunnen genieten, is een tot 360 liter beperkte kofferinhoud omdat de grote hoogspanningsbatterij de ruimte onder de vloer inneemt.

Kilometervreter!

Voor onze test gingen we op pad met de C-Klasse Break 220d. De versie dus met een tweeliter viercilinder dieselmotor met 48V-micro-hybride-technologie, goed voor 200 pk + 20 pk elektrisch. Die combinatie biedt ruim voldoende prestaties om in alledaags gebruik vlot vooruit te komen (0 tot 100 km/u in 7,4 seconden) en brengt je zelfs tot 242 km/u op de Autobahn. Dankzij de micro-hybride technologie rijdt de auto regelmatig ook zonder gebruik te maken van zijn verbrandingsmotor, in zero-emissie-modus. Zo blijft het reële verbruik onder de grens van 6 l/100 km, waardoor de 66 liter grote tank zorgt voor een realistisch rijbereik van meer dan 1.100 km! En dat allemaal in sterrencomfort...

Eens onderweg laat de C 220d Break meteen voelen dat hij niet zomaar een ‘rijdende computer’ is. Alles voelt als een goed uitgebalanceerde Mercedes: prima combinatie motor/versnellingsbak (9-trapsautomaat op alle versies), verrassende wendbaarheid, uitstekend afgestelde schokdemping, zelfs met de 19-duims velgen en de Sport-ophanging van onze AMG Line-uitvoering, enzovoort.

Hoeveel kost hij?

Als C 180 Business Line heb je een C-Klasse Break vanaf € 46.827. De C 220d Break zoals wij hem testten kost minstens € 54.692 als Luxury Line, of € 57.959 als AMG Line. Voor die prijs krijg je al een genereuze standaarduitrusting. Maar om te kunnen genieten van een aantal hoogtechnologische snufjes die eigen zijn aan deze nieuw generatie C-Klasse, moet je natuurlijk kiezen voor één of ander pack. Zoals het Premium pack (€ 3.227,5) bijvoorbeeld, met onder andere de navigatie met ‘augmented reality’, de ‘Digital Light-functie en de 360°-camera. Of het Premium Plus pack (€ 5.735,4), dat ook de head-up display, een panoramisch dak en een klimaatregeling in 4 zones toevoegt.



Ons verdict

Achter zijn klassieke en functionele uiterlijk verbergt de C-Klasse Break vooral een hoogtechnologische uitrusting en slim geëlektrificeerde aandrijflijnen. Dat maakt het model perfect aangepast aan de moderne wereld... maar biedt tegelijk alle bekende voordelen van reizen ‘met een ster’. Dat kan hij als geen ander, ook over (heel) lange afstanden en zonder ooit een snellaadpunt op te zoeken!   

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes C-Klasse? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes C-Klasse zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km