Testen

Mercedes C250 Coupé: schijn bedriegt

Laat je niet misleiden: het rode flamboyante kleedje en de AMG-kit van dit model kunnen je op het verkeerde been zetten. Denk dus niet dat we je het laatste sportieve derivaat van Mercedes gaan voorstellen, want deze coupé is uiteindelijk veel meer dan dat!
  • Piette François
  • 28 april 2016
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Hoog comfortniveau
  • Moderne uitrusting (optioneel)
  • Verzorgd interieur, afwerking
  • Weggedrag en aandrijving
  • (nog) geen 4matic-versie
  • Beperkte ruimte achteraan
  • Snel aantikkende prijs
  • Te brave motor?

Jazeker, twee deuren minder, maar deze coupé is ongeveer 10 centimeter langer dan de berline! En de mooie, pure en sportieve lijn rust eveneens op een toegenomen breedte en ingekorte hoogte. Hoe sportief ook, deze Mercedes blijft klassevol en… vloeiend! Het gaat namelijk om een van de meest aerodynamische modellen.

Binnenin

Het interieur oogt klassiek en… klassevol. De naden, de metalen inlegplaatjes en de plastics zijn allemaal zeer mooi afgewerkt. Alleen het namaakhout op de middenconsole van ons testexemplaar klinkt hol. Voor de rest: applaus! Zeker ook omdat de ergonomie een hoog niveau bereikt. Vooral de passagiers vooraan worden verwend door de standaard sportzetels. De zaken zijn achteraan daarentegen iets minder uitnodigend: de twee uitgeholde plaatsen ogen mooi, maar bieden alleen maar zitplaatsen aan kleine gestaltes.

Praktisch?

Een coupé koop je natuurlijk niet voor zijn praktische aspecten. Toch kan deze coupé zich aardig verweren, met een perfect aanvaardbaar koffervolume van 400 liter, dat eventueel nog kan worden uitgebreid via een neerklapbare achterbank. Het enige nadeel vinden wij de eerder hoge laaddrempel.

Technisch

Onder de kap heeft Mercedes het bestaande aanbod lichtjes omgespit. We vinden er dus alle motoren uit de succesvolle C-Klasse-berline. Er zijn onder meer vier benzinemotoren (van 156 tot 245 pk) en twee diesels (170 en 204 pk). Hoewel de motoren dezelfde zijn als in de berline, wordt de standaardophanging verlaagd om het koetswerk beter onder controle te houden. Optioneel kan je kiezen voor regelbare luchtvering.

Soepel en comfortabel

Onze C250 stelt het met een viercilinder turbo van 2 liter, met 211 pk en 350 Nm koppel. Hij is uitsluitend verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak met zeven verzetten, en stuurt het vermogen naar de achterwielen. Zodra je de sleutel omdraait, wordt de attitude van de coupé duidelijk: niet overdreven sportief, maar eerder “gran turismo”.

Inderdaad: in plaats van een luid motorgebrul dat stevige prestaties suggereert, hoor je een gedempt gezoem. De bediening verloopt zacht, de versnellingsbak doet zijn werk met finesse en de motor drijft het geheel waardig en stil vooruit. De adaptieve demping van onze testwagen houdt het comfort op een hoog niveau, ook op slecht wegdek.

Op snelheid

Door de gesofistikeerde ophanging en de reserves van de motor hou je er een mooi gemiddeld tempo op na. De auto reageert precies en neutraal, en de aandrijving is slechts zelden op een foutje te betrappen. De motor in de toeren jagen voelt niet natuurlijk aan, zeker omdat hij dan rasperig en niet echt aangenaam begint te klinken. Jammer, we hadden gehoopt op een aangepaste uitlaat…

Een echte GT

De auto is natuurlijker bestemd voor lange afstanden, vooral wanneer die worden afgelegd op secundaire wegen. Het evenwichtige rijgedrag, de efficiënte uitrusting, de soepele motor en de uitstekende demping doen je reizen zonder vermoeid te geraken, ook niet over langere afstanden.

Budget

Met € 42.955 kost de C-Klasse Coupé ongeveer evenveel als een BMW 4-Reeks. De basisuitrusting is aanvaardbaar, maar we missen toch bepaalde veiligheidssnufjes, zoals rijstrookassistentie, een dodehoekwaarschuwing, en herkenning van verkeersborden. Jammer, voor zoveel geld. Aan de pomp toont de Mercedes zich zuinig, met een kleine 8 l/100 km. Er de laatste druppel benzine uitwringen past ook niet in de filosofie van dit model.

Besluit

Mercedes biedt een heel mooi alternatief voor de BMW 4-Reeks. Ongelooflijk comfortabel, mooi afgewerkt en technologisch mee met zijn tijd,  waardoor de C-Klasse Coupé een mini-GT is. Wat de motor betreft, is onze C250 uiteindelijk niet de meest weloverwogen keuze. De C180 en C200 volstaan ongetwijfeld ruim voor ontspannen gebruik. Wie wat meer peper en sportiviteit wil, moet zeker richting AMG-versies met V6 en V8. Veel expressiever, en met veel meer karakter dan de wat vlakke viercilinder van ons testmodel.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette & Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km