Suzuki
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Je hoeft in ons land onderweg maar eens om je heen te kijken, en je weet meteen wat we bedoelen: niet alleen taxibedrijven zijn gecharmeerd door de basismotoren van Mercedes, ook heel wat leaserijders vinden de E 200d en E 220d ruim voldoende. Combineer dat met de kwaliteiten van de E-Klasse, en je weet meteen waaraan het model zijn ijzersterke reputatie te danken heeft.
Het gaat in feite om dezelfde motor als in de E 220d van 194 pk (of 163 pk in zijn “fiscale” variant), maar dan met iets minder vermogen, namelijk 150 pk. Ook het koppel werd wat teruggeschroefd: dat bedraagt 360 Nm in plaats van 400 Nm. De basis blijft dus dezelfde: een nieuw blok van 2 liter, dat merkelijk stiller draait dan de luidruchtige 2.1 in zijn voorganger. Mercedes geeft dezelfde verbruiks- en uitstootcijfers op voor de E 200d als voor de E 220d: 3,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 102 g/km.
Opvallend goed. Zijn werkingsstilte is opmerkelijk: hij wordt alleen rumoerig wanneer je flink op zijn staart trapt. Verder moet de E 200d het vooral van zijn koppel hebben: dat wordt iets vroeger vrijgegeven dan in de E 220d, namelijk bij 1.400 tpm, waardoor hij onderin de toeren snel aanpikt. In combinatie met Mercedes’ nieuwe negentrapsautomaat, die sneller reageert dan zijn voorganger, haalden de ingenieurs het beste uit het blok. Wij verbruikten met 6,4 l/100 km meer dan de Duitsers opgeven, maar daar zit ons veelvuldige stadsverkeer wellicht voor iets tussen.
Afhankelijk van welke rijmodus je kiest via het “Dynamic Select”-systeem. In “Sport” reageert de E-Klasse nerveus en blijft hij lang in de toeren hangen voor hij naar een volgend verzet schakelt. Met “Comfort” heb je al meer dan voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen. De “Eco”-stand fnuikt uiteraard het vermogen. De standaarddempers, zoals op onze testwagen, laten wat koetswerkrol toe en zorgen ervoor dat de massa van de Mercedes (1,7 ton) zich wat “zet”. Dynamisch komt hij dus niet helemaal tot zijn recht, maar met een rustiger rijgedrag staat hij nog steeds aan de top in zijn segment.
Die is bijzonder royaal, zowel voorin als achterin. Dat was steeds een van de sterkpunten van de E-Klasse, en dat is bij het nieuwe model niet anders. Combineer dat met het prinsheerlijke comfort dat de Mercedes zelfs in relatieve standaarduitvoeringen biedt, en het is bijzonder goed toeven aan boord. Zeker omdat de interieurruimte kan naar believen bijzonder luxueus kan worden aangekleed.
Die is makkelijk toegankelijk, en de inhoud ervan bedraagt 540 liter, waardoor je er dus heel wat in kwijt kunt. Bovendien kan je de achterbank nog neerklappen om meer bagageruimte vrij te maken. Helemaal vlak wordt de laadvloer dan wel niet, maar dat maakt de Mercedes meer dan goed door zelfs met de achterbank rechtop comfortabel plaats te bieden voor vier passagiers en bagage.
De Mercedes E 200d parkeert zich op je oprit vanaf € 46.222. Een hele smak geld, maar hij heeft enkele features standaard waarvoor je vroeger moest bijbetalen. Dat geldt ook voor enkele veiligheidsitems, zoals een snelheidsregelaar en vermoeidheidswaarschuwing. Maar wanneer je de optielijst induikt en enkele “must have”-opties combineert met wat “nice to haves”, dan loopt het prijskaartje stevig op.
Als je weet dat je een E-Klasse kunt voorzien van items zoals massagefuncties voor de voorzetels en semi-autonome rijhulp, dan was ons testmodel relatief sober uitgerust. “Onze” E 200d kostte € 59.050, en bevatte onder meer nog een lederen interieur (€ 2.093), de Burmester-geluidsinstallatie (1.028) een business- en technologiepakket (€ 2.299 en € 3.690) met zetelverwarming, achteruitrijcamera, verkeersbordherkenning en het uitgebreide Comand-navigatiesysteem. Daarin lijken ons de meest noodzakelijke items te zitten, die je dus nog gerust kunt aanvullen met meer comfort- en luxeopties.
Die moet je uiteraard ook in Duitsland gaan zoeken: de Audi A6 2.0 TDI van 150 pk, die vanaf € 40.170 begint maar met 114 g/km een iets hogere CO2-uitstoot heeft. Ook de nagelnieuwe BMW 5-Reeks mag niet ontbreken. De 520d is momenteel de instapversie en kost € 48.940, maar beschikt met 190 pk over iets meer vermogen. Die voelen we overigens binnenkort eindelijk aan de tand. Ten slotte mag ook Zweden niet ontbreken met de Volvo S90 D3. Die heeft ook 150 pk en begint vanaf € 38.800, maar heeft dan weer een hoger CO2-cijfer: 115 g/km. Het telt allemaal mee in dit segment!
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?