Testen

Mercedes E 220D Cabriolet: avontuur op sloffen

Bij Mercedes hebben de C-, E- en S-Klasse vandaag allemaal recht op een coupé- en cabrioletversie. De meest recente aanwinst is de E-Klasse Cabriolet. Vormt die een geslaagd compromis tussen de kleine C en de almachtige S?

  • Piette François
  • 19 december 2017
  • Mercedes-Benz
3,4
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Actieve en passieve veiligheid
  • Algemeen comfort
  • Ernstige afwerking
  • Gezond en gemakkelijk weggedrag
  • Hoogtechnologische uitrusting
  • Comfort op 20-duimsvelgen
  • Geen uitzonderlijke prestaties
  • Integratie Apple CarPlay
  • Motorklank onder vollast
  • Totale prijs

Op straat valt de E-Klasse op door zijn afmetingen: 4,83 meter lang, 1,86 meter breed. Gelukkig zorgt een uitgekiend design dat alles binnen proportie blijft. Hij heeft zelfs enkele sportieve trekjes, met een agressief gelijnde motorkap. Tenminste, tot je het weinig opzwepende “220d”-opschrift op de achterkant ziet.

Echte E-Klasse

Voordien was het overzicht bij Mercedes wat zoek. De vorige E-Klasse Cabriolet stond namelijk op het platform van de C-Klasse. Maar sinds het debuut van de C-Klasse Cabriolet was er natuurlijk een basis nodig die een hoger model waardig was: de E-Klasse Cabriolet heeft dus logischerwijs het onderstel van de E-Klasse. Een structuur uit staal en aluminium, waarmee gewicht bespaard wordt. Voeg er de versterkingen aan toe die nodig zijn om het gebrek aan dak te compenseren, en het totaal weegt toch meer dan 1.800 kilogram.

Loungesfeer

Geen verrassingen in het interieur: de indeling en het dashboard komen rechtstreeks uit de E-Klasse berline. Twee grote multimediaschermen zorgen dus voor een technosfeer. Sfeerverlichting en verschillende inzetstukken brengen de afwerking van deze cabriolet op topniveau. Jammer dat het interieur niet zo ruim is als de afmetingen: de passagiers achteraan moeten enkele toegevingen doen.

Multimediafeest

Mercedes zou Mercedes niet zijn als het multimediasysteem niet op niveau zou staan: van navigatie op een gigantisch scherm via touchbediening op het stuur tot internetverbinding: alles is mogelijk. Toch zijn er ook wat klachten: de bediening van je iPhone via Apple CarPlay zorgt ervoor dat de navigatie van de auto niet meer werkt en de ergonomie van het systeem heeft wat gewenningstijd nodig.

220d

Onder de motorkap van onze testwagen huisde een blok voor veelrijders: de nieuwe tweeliter viercilinder diesel, hier goed voor 194 pk en 400 Nm. Die is gekoppeld aan een negentrapsautomaat van Mercedes zelf. Geen exotische combinatie, temeer omdat het geheel wel stiller werkt dan vroeger, maar de klank nog steeds moeilijk te rijmen is met de gracieuze lijnen en cabrioletspirit. De prestaties zijn correct zonder meer, maar sensaties zoek je beter ergens anders.

Onderweg

We konden uiteraard verwachten dat de Belgische weergoden wat voor ons in petto hadden tijdens onze testweek. Windstoten, onvermijdelijke regenbuien en vriestemperaturen: veel gelegenheid om cabrio te rijden was er niet. Maar op het eerste gezicht zorgt het Aircap-systeem voor bescherming tegen windgeluiden voor de passagiers. De verwarmde zetels en Airscarf (warme lucht in je nek) zijn in zulke omstandigheden natuurlijk een must. Met de kap dicht is de E-Klasse Cabriolet bijna zo stil als de coupé, dankzij drie isolatielagen in de kap.

De lijn suggereert sportieve prestaties, maar de 194 paarden hebben hun handen vol met het gewicht van de auto, en het weggedrag is niet meteen opzwepend. De auto laat zich makkelijk sturen en het chassis doet zijn werk, maar sportief is het niet. Het comfort staat dan weer op niveau, al lijkt de demping wat te lijden onder de 20-duimsvelgen van ons testexemplaar.

Prijzen

Mercedes biedt zijn E-Klasse Cabriolet aan vanaf € 59.290. Ons testexemplaar voegde bijna € 18.000 aan opties toe, waaronder het AMG-pack, 20-duimsvelgen, inzetstukken in hout, een rijhulppack,… Dat laatste omvat onder meer een adaptieve snelheidsregelaar, een semi-autonome fileassistent en verschillende camera’s en sensoren om je te behoeden voor een eventuele aanrijding.

Aan de pomp is het gewicht van de auto duidelijk, en evenaart hij het verbruik van de berline niet. Reken op ongeveer 7 l/100 km en zelf iets minder als je veel snelwegkilometers doet.

Besluit

Genieten van de elementen in alle comfort. Dat doe je met de E-Klasse Cabriolet. Je bent dus steeds in contact met de omgeving, maar zit in een optimale temperatuur met een minimum aan storende geluiden. Een ideale auto om pittoreske mediterrane wegen te gaan verkennen? Kies dan voor een andere motor dan deze 220d. Een goed blok, dat wel, maar niet sportief. En let zoals steeds op het 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km